PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI. Eliška Vencálková 2009 • Tvorba individuálního vzdělávacího programu, spolupráce s PPP v Individualizace, integrace, inkluze v Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v Vzdělávání dětí mimořádně nadaných v Individuální vzdělávací program v Spolupráce s PPP v Individualizace, integrace, inkluze Individualizace výuky „Způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy žáků jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní, obsahová i metodická, respektující individuální zvláštnosti žáků” (J. Průcha, E. Walterová, J. Mareš 1995) v Individualizace, integrace, inkluze Integrované vzdělávání „Přístupy a způsoby zapojení žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání a do běžných škol” (J. Průcha, E. Walterová, J. Mareš 1995) v Individualizace, integrace, inkluze Inkluzivní vzdělávání „Je založeno na otevřenosti a schopnosti školy vyučovat ve třídách společně žáky s různým typem zdravotního postižení či znevýhodnění, s různými možnostmi a nadáním” Klára Dočekalová, 2008 v Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami Týká se dětí: – zdravotně postižených (mentálně, tělesně, zrakově, sluchově, s vadami řeči, s více vadami, autismem, vývojovými poruchami učení nebo chování – zdravotně znevýhodněných (oslabených, dlouhodobě nemocných, se zdravotními poruchami, jež vedou k poruchám učení a chování) – sociálně znevýhodněných (z rodin s nízkým socioekonomickým statusem, s nařízenou ústavní, ochrannou výchovou,azylanti, uprchlíci) v Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami Formy speciálního vzdělávání – Individuální integrace - v běžné škole (je upřednostňováno, pokud má škola podmínky) - ve speciální škole pro jiné postižení – Skupinová integrace - ve třídě či oddělení běžné školy - ve třídě či oddělení speciální školy – Vzděláváním v samostatné škole pro žáky se zdravotním postižením (speciální škola) – Kombinací všech tří výše popsaných forem v Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami Individuální integrace v běžné MŠ je upřednostňována za předpokladu, že: – je to v zájmu dítěte – má k integraci podmínky – jsou podmínky vytvořené předem, ne až „za pochodu” – jsou u dítěte postupně naplňovány jeho vývojové a individuální možnosti (s důrazem na sociální složku soužití a hru) v Vzdělávání dětí mimořádně nadaných Nadané dítě charakterizují mimořádné výkony v určité oblasti, které podává ve srovnání s výkony svých vrstevníků. – v předškolním věku lze hovořit spíše o latentním nadání – nadané dítě je potřeba identifikovat co nejdříve (ve školním věku je mnohdy pozdě) – týká se 2% jedinců v populaci v Vzdělávání dětí mimořádně nadaných Projevy nadaného dítěte: – velmi brzy - v nízkém věku projevuje nadání – má opakovaně zjištěný vysoký osobnostní potenciál pro podání mimořádných výkonů: - intelektových - tvořivých - v některé/ých oblasti/tech: ≫ projevuje silný zájem ≫ má oproti vrstevníkům pokročilé znalosti ≫ je při řešení úkolů angažované a vytrvalé – ve srovnání s vrstevníky podává výjimečné výsledky v Vzdělávání dětí mimořádně nadaných MŠ vytváří pro integraci vhodné podmínky: – realizací pestré a široké vzdělávací nabídky – komplexním zaměřením na celou osobnost dítěte, bez předčasné specializace – možností kompenzovat nerovnoměrnosti ve vývoji – zařazováním obohacujících a různě náročných individuálních vzdělávacích programů – využíváním příležitostí k rozpoznání nadaných dětí v Individuální vzdělávací plán (program) IVP je podmínkou, ale i pomůckou pro integraci postižených a nadaných dětí do MŠ – je součástí dokumentace dítěte – často bývá svázán s finančními nároky (na dotaci) – co má obsahovat stanoví: Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných v Individuální vzdělávací plán (program) IVP : – je oporou a vodítkem pro učitelku – počítá (pokud to jde) s angažovaností rodičů – pomáhá rozvíjet sociální kompetence dítěte – umožňuje dítěti postupovat v souladu s jeho předpoklady, možnostmi a zvláštnostmi v Individuální vzdělávací plán (program) Tvorba IVP: – vychází z diagnostiky odborného pracoviště (PPP, SPC) – opírá se o pedagogickou diagnostiku učitelek MŠcentra) – respektuje názory a ujednání s rodiči – je dílem obou učitelek ve třídě (příp. i asistenta pedagoga) – sleduje stejné rámcové cíle a záměry RVP PV upravené v ŠVP podle speciálních potřeb dětí v Spolupráce s PPP Služby poskytované PPP: • Komplexní a zaměřená psychologická a speciálně psychologická diagnostika • Psychologická a speciálně pedagogická intervence • Informační a metodická činnost. Příprava podkladů pro vzdělávací opatření, dokumentace, atp. Služby PPP jsou poskytovány na základě písemného souhlasu zákonných zástupců dětí v Spolupráce s PPP Oblasti spolupráce PPP s MŠ : – Diagnostika školní zralosti a připravenosti dítěte na školu (skupinová, individuální) – Diagnostika dětí z důvodů jejich nerovnoměrného vývoje – Diagnostika dětí při jejich problémech ve výchově, chování, adaptaci v MŠ – Poradenské konzultace a doporučení pedagogům vzdělávajícím děti, které jsou v péči poradny