Požadavky ke zkoušce z PDDI: Zkouška proběhne formou individuálního rozhovoru. Budou hodnoceny teoretické znalosti, porozumění obsahu předmětu, kritický přístup k daným tématům a aplikační schopnosti. Kritérii pro hodnocení jsou: - znalost jednotlivých tématických okruhů vyplývajících z obsahu předmětu pedagogická diagnostika - kritický přístup a aplikační schopnosti vyplývající ze seminárních prací (z předmětů - pedagogická diagnostika, pedagogické praxe) a diskusí nad těmito pracemi Okruhy otázek k ústnímu zkoušení: 1. Pedagogická diagnostika, její pojetí, předmět, vztah k ostatním disciplínám. 2. Význam, možnosti, specifika pedagogicko-psychologické diagnostiky v MŠ. 3. Diagnostický proces, přístupy, zásady, etapy, chyby a možná zkreslení. 4. Metody pedagogické diagnostiky, specifika a požadavky na jejich použití v MŠ. 5. Metoda pozorování, druhy pozorování, oblasti, vedení záznamů. 6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí. 7. Autodiagnostika učitele. 8. Diagnostika školní zralosti a připravenosti. 9. Diagnostika rozvoje dítěte a vzdělávacích pokroků ve vztahu k RVP PV. 10. Tvorba individuálního vzdělávacího plánu. 11. Spolupráce s PPP a SPC. Studijní literatura: Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2008. Brierley, J.: 7 prvních let rozhoduje. Praha: Portál, 2000. Ćáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001 Dittrich, P.: Pedagogicko – psychologická diagnostika. Praha: H + H, 1992. Dvořáková, M.: Pedagogicko psychologická diagnostika I., České Budějovice: Pedagogická fakulta JUČB, 1995. Gardošová, J., Dujková a kol.: Začít spolu. Praha: Portál, 2003. Helus, Z., Kulič, V., Mareš, J.: Základní teoretické a metodologické problémy pedagogické diagnostiky. Praha: USI v Praze 1979. Hrabal, V.: Pedagogicko – psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? SPN Praha 1988 Chrástka, M.: Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF, 1988. Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Kollariková, Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. Klenková, J., Kolbábková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči, Brno: MC nakladatelství, 2002. Kucharská, A., Švancarová, D.: Bezstarostné roky?, Praha: Scientia , 2004 Langer, S.: Modely pro psychologickou diagnostiku a výchovu žáků. Praha: SPN, 1987. Matějček. Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál 2000. Mertin, V.: Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. Mertin, V., Gillnerová, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003 Mojžíšek, L.: Základy pedagogické diagnostiky, Praha: SPN, 1986. . Monatová, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. Moussová, Z.H., Duplinský, J. a kol.: Diagnostika. Pedagogicko – psychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2002. Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. Průcha. J.: Pedagogická evaluace. Brno: MU, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1996. Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. Sindelárová B.: Předcházíme poruchám učení, Praha, Portál; 2003 Smolíková, K. a kol.: Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha: VÚP, 2007. Spáčilová, H.: Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: PdF, 2003. Stopardová, M.: Otestujte si své dítě, Martin, Neografia, 1992 Swierkoszová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava: Kasimo, 1998 Swierkoszová, J.: Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: PdF, 2004. Švancara, J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980. Švec, V.: Sebereflexe v pedagogické činnosti učitele. In. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky, Brno, Pedagogická fakulta MU 1997 Třesohlavá, Z. Černá, M., Kňourková, M.: Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 1997. Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.