Požadavky ke zkoušce z PP2: Zkouška proběhne formou individuálního rozhovoru. Budou hodnoceny teoretické znalosti, porozumění obsahu předmětu, kritický přístup k daným tématům a aplikační schopnosti. Kritérii pro hodnocení jsou: - znalost jednotlivých tématických okruhů vyplývajících z obsahu předmětu předškolní pedagogika - kritický přístup a aplikační schopnosti vyplývající ze seminárních prací (jak z předmětu pedagogická praxe, tak předškolní pedagogiky) a diskusí nad těmito pracemi Okruhy otázek k ústnímu zkoušení: 1. Základní pedagogické pojmy a kategorie 2. Pohled na dítě a dětství v historickém kontextu 3. Počátky institucionálního vzdělávání u nás 4. Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku 5. Proměny cílů předškolní výchovy 6. Humanisticky orientované vzdělávání 7. Inovační a alternativní programy M 8. Předškolní pedagog, jeho kompetence 9. Dítě jako subjekt vzdělávání, vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami 10. Pojetí cílů současného předškolního vzdělávání 11. Obsah předškolního vzdělávání 12. Organizace předškolního vzdělávání 13. Podmínky pro vzdělávání dětí předškolního věku 14. Hra jako základní prostředek vzdělávání 15. Metody práce s dětmi, individualizace vzdělávání 16. Spolupráce s rodiči 17. Návaznost předškolního a základního vzdělávání Studijní literatura: BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6 BRUCEOVÁ,T. Předškolní výchova. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5 ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7066-534-3 ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463- X HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. Hodnocení - individualizace…… CHLUP, O. Výchova dítěte v době předškolní. Brno : Komenium, 1948. JARNÍKOVÁ, I. Školy mateřské a jejich význam, účel a organisace. Praha : nákladem vlastním, 1926. JARNÍKOVÁ, I. Výchovný program mateřských škol. Praha : nákladem vlastním, 1930. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 KOMENSKÝ, J., Á. Informatorium školy mateřské. Praha : SPN, 1952. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1 KOŤÁTKOVÁ, S. Humanisticky orientovaná proměna učitelky. In Retrospektiva a perspektiva předškolního vzdělávání a příprava předškolních pedagogů. Praha : APV, 2002. KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha : Makropulos, 1997. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 8-901873 MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-853-8 MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha : SPN, 1985 OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 OPRAVILOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. Praha : Pedf UK, 2004. ISBN 80-7290-251-2 PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 Pracovní program pro mateřské školy. Praha, Věstník MŠO roč. IV1948 PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. Praha : SPN, 1984. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha : SPN, 1964. PŘÍHODA, V. Problematika předškolní výchovy. Praha : SPN, 1966. Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. SMOLÍKOVÁ, K. a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 SPĚVÁČEK, V. Průkopníci českých pokusných škol. Praha : SPN, 1978. SÜSSOVÁ, A. Kam jsme dospěli v hromadné výchově dětí. Brno : Brněnská matice školská, 1912. SVOBODOVÁ, E. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 978-80-86307-39-8 ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola. Teorie a praxe I. Olomouc : Pedf UP, 2004. ISBN 80-244-0945-8 ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha : SPN, 1985. ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. TESAŘOVÁ, A. Problémy mateřskoškolské pedagogiky. Brno : Nákladem Společnosti pedagogického muzea v Brně, 1948. Výchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy. Praha : Studovna učitelek, 1938.