5. Metody práce s dětmi (individualizace) Metoda prožitkového učení: * spontaneita * objevnost * komunikativnost * prostor pro aktivitu a tvořivost * konkrétnost * celostnost Metoda kooperativního učení Sociální učení Individualizace – osobnostně orientovaný model Ø jedná se o výchovu a vzdělávání, které je zaměřeno na dítě, jeho potřeby, zájmy a schopnosti Ø úkolem školy je umožnit každému dítěti rozvinout maximálně svůj potenciál a to v takových podmínkách, které respektují jeho individualitu Formulace cílů Ø nevycházejí z obsahu vzdělávání a nejsou formulovány předmětově (jako tomu bylo v rámci výchovných složek – např. cíle výtvarné výchovy), ale vycházejí od dítěte - jsou zaměřeny k jeho osobnosti (rozvoji a učení dítěte….), a jsou integrované (zahrnují celou osobnost dítěte) Ø nerozlišujeme jednotlivé izolované discipliny (dříve označované jako „složky“ výchovy) Nové strategie a metody Ø vzdělávání se realizuje nejen v řízených činnostech, ale průběžně, ve veškerém vzdělávání, ve všech situacích, k nimž v mateřské škole dochází Ø dítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní činností (spontánní) Ø metoda prožitkového učení je založena na přímých zážitcích dítěte a vychází z jeho samostatné činnosti, individuální volby, z jeho zvídavosti a potřeby objevovat. INDIVIDUALIAZACE VYŽADUJE, ABY PEDAGOG ROZLIŠOVAL NÁROKY NA DĚTI A BRAL V ÚVAHU JEJICH RŮZNÉ PŘEDPOKLADY (7 typů inteligence) TYPY INTELIGENCE * verbální * logicko-matematická * prostorová * hudební * tělesně-kinestetická * interpersonální * intrapersonální * přírodní Co individualizace je: * Pozorování dětí při všech činnostech se záznamy z něho * Spolupráce s rodiči dítěte za účelem spolupodílení se na poznání dítěte a plánování jeho dalšího vývoje * Dobrá znalost dítěte (věkové i individuální zvláštnosti, potřeby) * Pečlivé plánování - individuální a skupinové činnosti * Prokazování úcty dětem, brát vážně jejich nápady, názory * Povzbuzování dětí k samostatnému řešení problémů * Kladení otázek, které děti vedou k samostatnému myšlení a nalézání odpovědí * Začleňování dětí do přípravy a realizace činností v MŠ * Umožnění vlastní volby dítěte * Připravením bohatého prostředí dávat dětem prostor k rozvoji všech typů inteligence / schopností * Stavění na dosavadních zkušenostech a vědomostech každého dítěte * Analyzování průběh učení/rozvoje dětí a jeho výsledků Co individualizace není: * povídání si s jedním dítětem * v době, kdy si ostatní děti hrají, sednout ke stolu s dítětem, které si neumí zapnout knoflíky u košile nebo pojmenovat barvy, a tyto dovednosti s ním trénovat * samostatná práce každého dítěte * chválení za hlouposti se záměrem, aby „každý zažil úspěch aspoň jednou za den“ * přehlížení nedostatků v chování dítěte či jeho * neúčelné snižování nároků na některé děti * zadávání úkolů, o kterých učitelka předem ví, že dítě nezvládne (a následná pomoc) * nechat děti dělat si co chtějí Jak zajistit, aby mělo každé dítě příležitost učit se podle svých předpokladů a schopností: UVĚDOMIT SI JEDINEČNOST KAŽDÉHO DÍTĚTE - Každé dítě je nositelem jedinečného vzoru a časového průběhu vývoje, stejně tak jako individuální osobností s jedinečným stylem učení, temperamentem, potřebami, zájmy, charakteristickou strukturou inteligence, vloh a schopností. PLÁNOVAT BOHATOU NABÍDKU ČINNOSTÍ - Připraví-li učitelka takových činností dostatečné množství a mají-li děti možnost si mezi nimi vybrat takové, které odpovídají jejich zájmům a schopnostem, učinila tak jeden z velmi významných kroků k individualizovanému vzdělávání. LITERATURA BRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6 BRUCEOVÁ, T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002,s.18-22. HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů. Praha : Makropulos, 1997. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873 Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Praha : Portál, 1993. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005.