2. Organizace vzdělávání Je třeba využívat přirozeného toku dětských myšlenek a spontánních nápadů a poskytovat dítěti dostatek prostoru pro spontánní aktivity a jeho vlastní plány. Učební aktivity by proto měly probíhat především formou nezávazné dětské hry, kterou se dítě zabývá na základě svého zájmu a vlastní volby (přijímání hotových poznatků je jako cesta v učení dítěte předškolního věku nevhodná) V předškolním vzdělávání by měly být uplatňovány aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázané a vyvážené, v poměru odpovídajícím potřebám a možnostem předškolního dítěte. Takovou specifickou formou, vhodnou pro předškolní vzdělávání v podmínkách mateřské školy, je didakticky zacílená činnost, která je pedagogem přímo nebo nepřímo motivovaná, která je dítěti nabízena a v níž je zastoupeno spontánní a záměrné (cílené, plánované) učení. Tyto činnosti mohou probíhat zpravidla v menší skupině či individuálně. (v souladu s postupujícím věkem a vyspělostí dítěte a na základě jeho narůstajícího zájmu o takové činnosti přirozeně přibývá těch, na které může navazovat systematická školní práce) VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA Spontánní činnosti Řízené činnosti PRŮBĚH DNE ? Jak rozvíjet kompetence? * ZÍSAKNOU ZKUŠENOST UPLATŇUJE V PRAKTICKÝCH SITUACÍCH A V DALŠÍM UČENÍ * ODHADUJE SVÉ SÍLY, UČÍ SE HODNOTIT SVOJE OSOBNÍ POKROKY I OCEŇOVAT VÝKONY DRUHÝCH * ŘEŠÍ PROBLÉMY, NA KTERÉ SATČÍ: ZNÁMÉ A OPAKUJÍCÍ SE SITUACE SE SNAŽÍ ŘEŠIT SAMOSTATNĚ (NA ZÁKLADĚ NÁPODOBY ČI OPAKOVÁNÍ), NÁROČNĚJŠÍ S OPOROU A POMOCÍ DOSPĚLÉHO * PROBLÉMY ŘEŠÍ NA ZÁKLADĚ BEZPROSTŘEDNÍ ZKUŠENOSTI: POSTUPUJE CESTOU POKUSU A OMYLU, ZKOUŠÍ, EXPERIMENTUJE: SPONTÁNNĚ VYMÝŠLÍ NOVÁ ŘEŠEN PROBLÉMŮ A SITUACÍ: HLEDÁ RŮZNÉ MOŽNOSTI A VARIANTY (MÁ VLASTNÍ, ORIGINÁLNÁ NÁPADY): VYUŽÍVÁ PŘI TOM DOSAVADNÍCH ZKUŠENOSTÍ, FANTAZII A PŘEDSTAVIVOST * NEBOJÍ SE CHYBOVAT, POKUD NACHÁZÍ POZITIVNÍ OCENĚNÍ NEJEN ZA ÚSPĚCH, ALE TAKÉ ZA SNAHU * DOKÁŽE SE VYJADŘOVAT A SDĚLOVAT SVÉ PROŽITKY, POCITY A NÁLADY RŮZNÝMI PROSTŘEDKY /ŘEČOVÝMI, VÝTVARNÝMI, HUDEBNÍMI, DRAMATICKÝMI APOD.) * V BĚŽNÝCH SITUACÍCH KOMUNIKUJE BEZ ZÁBRAN A OSTYCHU S DĚTMI I S DOSPĚLÝMI: CHÁPE, ŽE BÝT KOMUNIKATIVNÍ, VSTŘÍCNÉ, INICIATIVNÍ A AKTIVNÍ JE VÝHODOU Jak rozvíjet kompetence? * SAMOSTATNĚ ROZHODUJE O SVÝCH ČINNOSTECH: UMÍ SI VYTVOŘIT SVŮJ NÁZOR A VYJÁDŘIT JEJ * DĚTSKÝM ZPŮSOBEM PROJEVUJE CITLIVOST A OHLEDUPLNOST K DRUHÝM, POMOC SLABŠÍM, ROZPOZNÁ NEVHODNÉ CHOVÁNÍ: VNÍMÁ SPRAVEDLNOST, UBLIŽOVÁNÍ, AGRESIVITU A LHOSTEJNOST * JE SCHOPNÉ RESPEKTOVAT DRUHÉ, VYJEDNÁVAT, PŘIJÍMAT A UZAVÍRAT KOMPROMISY * NAPODOBUJE MODELY PROSOCIÁLNÍHO CHOVÁNÍ MEZILIDSKÝCH VZTAHŮ, KTERÉ NACHÁZÍ VE SVÉM OKOLÍ * SPOLUPODÍLÍ SE NA SPOLEČNÝCH ROZHODNUTÍCH: PŘIJÍMÁ VYJASNĚNÉ A ZDŮVODNĚNÉ POVINNOSTI: DODRŽUJE DOHODNUTÁ A POCHOPENÁ PRAVIDLA A PŘIZPŮSOBÍ SE JIM * SVOJE ČINNOSTI A HRY SE UČÍ PLÁNOVAT, ORGANIZOVAT, ŘÍDIT A VYHODNOCOVAT * DOKÁŽE ROZPOZNAT A VYUŽÍVAT VLASTNÍ SILNÉ STRÁNKY, POZNÁVÁ SVOJE SLABÉ STRÁNKY * CHÁPE, ŽE SE MŮŽE O TOM, CO UDĚLÁ, ROZHODOVAT SVOBODNĚ, ALE ŽE ZA SVÁ ROZHODNUTÍ TAKÉ ODPOVÍDÁ * SPOLUVYTVÁŘÍ PRAVIDLA SPOLEČNÉHO SOUŽITÍ MEZI VRSTEVNÍKY, ROZUMÍ JEJICH SMYSLU A CHÁPE POTŘEBU JE ZACHOVÁVAT PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ • Věcné podmínky • Životospráva • Psychosociální podmínky • Organizace • Řízení mateřské školy • Personální a pedagogické zajištění • Spoluúčast rodičů SKUPINOVÁ PRÁCE Pokuste se říci, co z požadavků RVP PV už se v MŠ daří naplňovat a na co je třeba se ještě zaměřit – co je třeba ZKVALITŇOVAT LITERATURA DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4 GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5 HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005.