Téma: Děti a paragrafy (Právní ochrana) Počet hodin: dvě- expozice a fixace tématu, část třetí vyučovací hodiny – opakování probraného tématu RVP: Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Klíčové kompetence: 1. Kompetence k učení: - žák vyhledává a třídí informace, na základě jejich pochopení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení i praktickém životě 2. Kompetence k řešení problémů: - žák myslí kriticky, uvažuje o důsledcích svého jednání i jednání druhých ve světle právního řádu,je si vědom zodpovědnosti za jednání 3. Kompetence komunikativní: - žák srozumitelně vyjadřuje své myšlenky, dovede je obhájit, ovládá základní pravidla diskuze, umí naslouchat 4. Kompetence sociální a personální: - žák spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu a také pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce 5. Kompetence občanské: - žák chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i ve společnosti 6. Kompetence pracovní: - žák využívá získané znalosti v zájmu vlastního rozvoje a přípravy na budoucnost Mezipředmětové vztahy: Výchova k občanství (Člověk a společnost) Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Úvod: - učitel uvede žáky do tématu napsáním nadpisu hodiny na tabuli, sjednáním si pozornosti, stručně nastíní žákům cíl hodiny Cíl hodiny: - cílem vyučovacích hodin věnovaných tématu Děti a paragrafy je rozšířit znalosti žáků v oblasti právní nauky (pojmy, definice, příklady) -dále diskuze se žáky o nejběžnějších problémech společnosti vzhledem k nedostatečnému právnímu vědomí apod. Opakování: Úkol č. 1: Učitel předloží žákům několik základních pojmů, které by již měli znát, a žáci k nim ve dvojicích dopisují informace. Učitel nakonec odpovědi shrne do správných definic. Jde např. o tyto pojmy: ústava, zákon, způsobilost k právním úkonům, trestní odpovědnost, presumpce neviny Ústava je nejvyšší (jedná se o právní normu s nejvyšší právní silou) a základní zákon státu (nebo jejich soubor). Ostatní zákony a podzákonné předpisy s ní musí být v souladu. Zákon je obecně závazný právní předpis přijatý zákonodárným sborem (parlamentem) Způsobilost k právním úkonům je stav, kdy je fyzická osoba způsobilá vlastními právními úkony nabývat práva a brát na sebe povinnosti. Dle současné právní úpravy dochází ke vzniku způsobilosti k právním úkonům v plném rozsahu dovršením zletilosti.Fyzické osobě může být způsobilost k právním úkonům soudem omezena nebo odňata v plném rozsahu, avšak jen z důvodů stanovených zákonem (duševní porucha, nadměrné užívání alkoholu nebo omamných prostředků či jedů) Odpovědnost se v právu chápe jako nutnost nést důsledky za nějaké jednání nebo opominutí. Rozlišuje se podle toho, zda a v čem vznikla. Presumpce neviny je princip, podle kterého je na účastníka trestně-právního řízení v různých fázích řízení (podezřelého, obviněného, obžalovaného) nahlíženo jako na nevinného, dokud není pravomocným rozsudkem soudu rozhodnuto o opaku. Je jedním z principů právního státu a výkonu soudnictví. Odpovědnost za dokazování viny leží na žalobcích, žalovaný nemusí dokazovat svou nevinu. Presumpce neviny je uvedena v Listině základních práv a svobod. Motivace: Úkol č. 2: Učitel rozdělí žáky na šest skupin. Do skupiny 1, 3 a 5 dá k dispozici zprávy z tisku o nějakém trestném činu mladistvých, do skupiny 2, 4 a 6 zprávy popisující týrání dětí. Žáci si ve skupinách články přečtou. Expozice: Úkol č. 3: Mluvčí každé ze skupin odpovídá před třídou na otázky související s výše zmiňovanými články. Jak byste chtěli reagovat na danou zprávu? Překvapilo vás něco? + podle skupin: Skupina 1, 3, 5: Jaký je rozdíl mezi trest.odpovědností nezletilých a mladistvých? Jaký je rozdíl mezi přestupkem a trestným činem? V čem podle vás spočívají příčiny kriminality mládeže, jak jí lze předejít? Skupina 2, 4, 6: Setkali jste se někdy ve svém okolí s týráním dětí? Co znamená Syndrom CAN – Syndrom týraného dítěte? Jak byste definovali šikanování? Fixace: Žáci si zapisují do sešitu poznámky k tématům: kriminalita mládeže, děti v roli obětí, práva a povinnosti rodičů/dětí v rodině. Úkol č. 4: Žáci mají za úkol do příští vyučující hodiny vybrat si tři pracoviště pomáhající zneužívaným či týraným dětem a každé stručně popsat. Závěr: Úkol č. 5: Žáci vytvoří závěrečnou činnost metodou brainstormingu na téma Jak bychom upravili právní předpis pro mládež (nezletilé). Čím by byl specifický, jaké bychom chtěli mít práva, jaké povinnosti, čím by se lišil od stávajících norem? Po skončení brainstormingu učitel naváže na diskuzi a společným konsensem dojdou žáci k deseti bodům svého „zákona“, které zapíší. Učitel ukončí diskuzi a vyučující hodinu.