1. Téma: RODINA Počet hodin: 4 Třída: 8. Vzdělávací oblast RVP ZV: Člověk a zdraví Vzdělávací obory: Výchova ke zdraví Tématické celky: Vztahy mezi lidmi a formy soužití Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Mezipředmětové vztahy: Výchova k občanství VVC: Žák vysvětlí role členů rodiny Žák uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na rodinné prostředí z hlediska prospěšnosti zdraví Žák respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery Žák přispívá pozitivní komunikací a kooperací k utváření dobrých mezilidských vztahů v rodině Kompetence: Komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu - naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje K řešení problémů - žák vnímá nejrůznější problémové situace v rodině, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností Dovednosti: Práce s učebnicí Práce s textem Teoretická příprava: Pojmy nové: stabilita rodiny, úplná rodina, neúplná rodina, ideální partner, životní hodnoty, konflikty v rodině Pojmy opěrné: rodina, rodinný život, domov, láska, manželství, těhotenství, rodiče, děti, svatba, rozvod 2. Rozpracování scénáře Téma: Rodina – členové rodiny Fáze hodiny Činnost vedoucí k naplnění výukových cílů Metoda Forma Čas Pomůcky, poznámky Úvod Motivace – brainstorming – rodina (řekni vše, co tě napadne, když se řekne slovo rodina) Slovní Frontální 5 min. Tabule Hlavní část Expozice - Rozdělení žáků do 4 skupin - Každá skupina zpracuje zadané téma:matka, otec, sourozenci, prarodiče (funkce, úlohy, zástupci, …) Fixace - prezentace poznatků - zápis důležitých poznatků na tabuli Práce s textem Slovní Skupinová Frontální 15 min. 15 min. Učebnice Tabule Shrnutí Zápis do sešitu Pochvala žáků za aktivitu Zápis do třídní knihy Slovní Frontální 10 min. Sešit Literatura: JANOŠKOVÁ, D. a kol. Občanská výchova - Rodinná výchova 8 Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005.144 s. ISBN 80-7238-393-0 Téma: Ideální partner Fáze hodiny Činnost vedoucí k naplnění výukových cílů Metoda Forma Čas Pomůcky, poznámky Úvod Motivace - představte si nějakou známou osobnost, kterou byste chtěli za partnera a proč? - zdůraznit žákům, že není důležitý jen vzhled, ale i charakterové vlastnosti Slovní Frontální 10 min. Hlavní část Expozice - žáci pracují v kruhu na zemi - Každý žák má list papíru se svým jménem, který pošle mezi ostatní spolužáky. Ti mu na jeho list papíru píší jeho kladné i záporné charakterové vlastnosti, vše, co se mu na něm líbí/nelíbí. Fixace - každý žák se na závěr dozví, jak ho spolužáci vidí a může porovnat svá očekávání s tím, co sám nabízí Práce s textem Slovní Skupinová Frontální 20 min. 10 min. Papíry Shrnutí Nalepení listu do sešitu Pochvala žáků za aktivitu Zápis do třídní knihy Slovní Frontální 5 min. Sešit, lepidlo Literatura: JANOŠKOVÁ, D. a kol. Občanská výchova - Rodinná výchova 8 Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005.144 s. ISBN 80-7238-393-0 Téma: Sňatek - ano či ne? Fáze hodiny Činnost vedoucí k naplnění výukových cílů Metoda Forma Čas Pomůcky, poznámky Úvod Motivace - pokládání otázek typu: V kolika letech se chceš vdávat/ženit a proč? Kde by jsi se chtěl/a vdávat/ženit? Chtěla/a bys velkou či malou svatbu? Proč je sňatek pro partnery důležitý? Slovní Frontální 10 min. Hlavní část Expozice - Diskuze na téma „důvody k uzavření sňatku“ Zdravé - předpoklad spokojeného manželství (Přátelství a láska, bezpečný a pohodlný sexuální život, společná výchova dětí, určitý životní styl) Nezdravé - často končí rozvodem (strach ze samostatnosti, strach zůstat sám, „na truc“ rodičům, z finančních důvodů, na přání rodičů) Fixace - zápis do sešitu Slovní, diskuze Slovní Frontální Frontální 20 min. 10 min. Učebnice Sešit Shrnutí Pochvala žáků za aktivitu Zápis do třídní knihy Slovní Frontální 5 min. Literatura: JANOŠKOVÁ, D. a kol. Občanská výchova - Rodinná výchova 8 Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005.144 s. ISBN 80-7238-393-0 Téma: Neshody v manželství Fáze hodiny Činnost vedoucí k naplnění výukových cílů Metoda Forma Čas Pomůcky, poznámky Úvod Motivace - Pokládání otázek typu: Co je to konflikt? Jaký konflikt jste v poslední době zažili a jak jste jej řešili? Spolužáci navrhují jiná možná řešení uvedených konfliktů Slovní Frontální 10 min. Hlavní část Expozice - žáci jmenují konflikty, které mohou v rodině nebo mezi partnery nastat a učitel je zapisuje na lístečky. Poté si žáci losují jednotlivé lístečky a připraví si scénku na dané téma včetně řešení konfliktu Fixace - žáci předvádí scénky a spolužáci navrhují jiná řešení Zápis do sešitu (dělení konfliktů z různých hledisek - podle počtu zúčastněných osob, podle psychologických charakteristik - viz učebnice) Slovní, diskuze Slovní Frontální Frontální 10 min. 20 min. Nastříhané papíry Sešit Shrnutí Pochvala žáků za aktivitu Zápis do třídní knihy Slovní Frontální 5 min. Literatura: JANOŠKOVÁ, D. a kol. Občanská výchova - Rodinná výchova 8 Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005.144 s. ISBN 80-7238-393-0