1. Téma: RODINA Počet hodin: 4 Třída: 9. Vzdělávací oblast RVP ZV: Člověk a zdraví Vzdělávací obory: Výchova ke zdraví Tématické celky: Vztahy mezi lidmi a formy soužití Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Mezipředmětové vztahy: Výchova k občanství Matematika a její aplikace VVC: Žák uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na rodinné prostředí z hlediska prospěšnosti zdraví Žák respektuje přijatá pravidla soužití v rodině Žák přispívá pozitivní komunikací a kooperací k utváření dobrých mezilidských vztahů v rodině Kompetence: Komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu - naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje K řešení problémů - žák vnímá nejrůznější problémové situace v rodině, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností Dovednosti: Práce s učebnicí Práce s textem Teoretická příprava: Pojmy nové: matriarchální a patriarchální rodina, příčiny rozpadu manželství, rodinné výdaje a příjmy Pojmy opěrné: stabilita rodiny, úplná rodina, neúplná rodina, ideální partner, životní hodnoty, konflikty v rodině 2. Rozpracování scénáře Téma: Rodina – členové rodiny Fáze hodiny Činnost vedoucí k naplnění výukových cílů Metoda Forma Čas Pomůcky, poznámky Úvod Motivace – brainstorming – rodina (řekni vše, co tě napadne, když se řekne slovo rodina) Slovní Frontální 5 min. Tabule Hlavní část Expozice - Rozdělení žáků do 4 skupin - Každá skupina zpracuje zadané téma:matka, otec, sourozenci, prarodiče (funkce, úlohy, zástupci, …) Fixace - prezentace poznatků - zápis důležitých poznatků na tabuli Práce s textem Slovní Skupinová Frontální 15 min. 15 min. Učebnice Tabule Shrnutí Zápis do sešitu Pochvala žáků za aktivitu Zápis do třídní knihy Slovní Frontální 10 min. Sešit Literatura: JANOŠKOVÁ, D. a kol. Občanská výchova - Rodinná výchova 9 Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006.152 s. ISBN 80-7238-528-3 Téma: Rodina dříve a dnes Fáze hodiny Činnost vedoucí k naplnění výukových cílů Metoda Forma Čas Pomůcky, poznámky Úvod Motivace – Byla rodina dříve složena ze stejných členů rodiny jako dnes? Změnily se role členů rodiny? Jak? Bylo dříve rodinné soužití snadnější? Proč? Slovní, diskuze Frontální 5 min. Hlavní část Expozice - vysvětlíme rozdíl mezi matriarchální a patriarchální rodinou (ve vztahu k jejímu řízení a postavení muže a ženy v ní) - žáci si mají představit svět, kde se muž a žena liší pouze fyzicky, ale psychicky jsou stejní a na tohle téma napíší krátký příběh Fixace - prezentace příběhů (dobrovolníci) - diskuze nad příběhy - zápis na tabuli a do sešitu Práce s textem Slovní Skupinová Frontální 15 min. 20 min. Učebnice, papír Tabule, sešit Shrnutí Pochvala žáků za aktivitu Zápis do třídní knihy Slovní Frontální 5 min. Literatura: JANOŠKOVÁ, D. a kol. Občanská výchova - Rodinná výchova 9 Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006.152 s. ISBN 80-7238-528-3 Téma: Rozpad rodiny Fáze hodiny Činnost vedoucí k naplnění výukových cílů Metoda Forma Čas Pomůcky, poznámky Úvod Motivace – brainstorming: „Jaké mohou být příčiny rozpadu manželství?“ (alkoholismus, nezájem o rodinu, sexuální neshody, neuvážený sňatek, nevěra, rozdílnost povah, názorů a zájmů, …) Slovní Frontální 10 min. Tabule Hlavní část Expozice – žáci diskutují a zamýšlí se nad otázkami: Co si myslíte o příčinách rozpadu manželství? Jak se dá těmto nepříjemným situacím zabránit? Rozvodem rodičů nejvíce trpí děti – navrhni, jak by bylo možné zmírnit důsledky rozvodu? Jak je pro dítě důležité být v kontaktu s oběma rodiči? Prohlédni si grafy „Rozvody podle délky trvání manželství“ a „Rozvody podle věku“ . Co z nich lze vyčíst? Fixace - zápis do sešitu (příčiny rozpadu manželství v % podle školní statistické ročenky z r. 2005, stádia rozpadu manželství) Slovní, diskuze Slovní Slovní Frontální Skupinová Frontální 10 min. 10 min 10 min. Učebnice Sešit Shrnutí Pochvala žáků za aktivitu Zápis do třídní knihy Slovní Frontální 5 min. Literatura: JANOŠKOVÁ, D. a kol. Občanská výchova - Rodinná výchova 9 Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006.152 s. ISBN 80-7238-528-3 Téma: Problémy současné rodiny Fáze hodiny Činnost vedoucí k naplnění výukových cílů Metoda Forma Čas Pomůcky, poznámky Úvod Motivace – Pokládání otázek typu: Jaké si myslíš, že je životní minimum pro rodinu se dvěma dětmi? Myslíš si, že životní minimum by mělo být vyšší než jaké je? Kolik si myslíš, že stojí zajištění výživy a ostatních základních potřeb jednoho člena rodiny? Slovní Frontální 5 min. Hlavní část Expozice – žáci dostanou list papíru a na něj zkusí sepsat strukturu peněžních příjmů a výdajů své rodiny po dobu jednoho měsíce (sepíší veškeré spotřební vydání každého člena rodiny, podnájem, inkaso, …..) Fixace - prezentace poznatků a srovnání se spolužáky - zápis důležitých poznatků na tabuli a do sešitu Slovní Slovní Skupinová Frontální 20 min. 15 min. Papír Tabule, sešit Shrnutí Zadání úkolu do příští hodiny – zjisti, jaké jsou reálné výdaje tvé rodiny a porovnej to s tím, co jsi sám odhadl a napsal ve škole Pochvala žáků za aktivitu Zápis do třídní knihy Slovní Frontální 5 min. Literatura: JANOŠKOVÁ, D. a kol. Občanská výchova - Rodinná výchova 8 Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005.144 s. ISBN 80-7238-393-0