Zdravá výživa – 8. Třída 1) Téma: Zdravá výživa, vliv výživy a způsobu stravování na zdraví člověka Počet hodin: 2 vyučovací hodiny (2 x 45 minut) RVP – zařazení: Člověk a zdraví Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské Mezi předmětové vztahy: přírodopis, český jazyk, chemie, matematika, dějepis, výtvarná výchova Cíl: seznámení se získáváním potravy a se stravováním poučení o vlivu výživy a způsobu stravování na zdraví člověka seznámení s potravní pyramidou a s vhodným složením stravy 2) Téma: Zpracování a využívání potravin lidským tělem Počet hodin: 2 vyučovací hodiny (2 x 45 minut) RVP – zařazení: Člověk a zdraví Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské Mezi předmětové vztahy: přírodopis, chemie, výtvarná výchova, český jazyk Cíl: připomenutí trávící soustavy, trávení seznámení se, se základními živinami 3) Téma: Zdravé a nezdravé Počet hodin: 2 vyučovací hodiny (2 x 45 minut) RVP – zařazení: Člověk a zdraví Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské Mezi předmětové vztahy: přírodopis, matematika, český jazyk Cíl: vysvětlení následků nedostatku jídla nebo přejídání připomenutí a poučení o poruchách příjmu potravy seznámení a vysvětlení pojmu Body Mass Index seznámení s možností alternativní výživy, její klady a zápory 1) Rozpracování scénáře Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů metoda forma čas Pomůcky poznámky Úvod Úvod - seznámení s tematickým celkem – zdravá výživa, prohlédnutí celku v učebnici. Motivační část - využití úvodního textu – str. 98 (Fraus, Učebnice pro 8. třídu) - diskuse na téma získávání potravy a stravování - diskuse o významu potravy – důležitost, potřeba, prospěšnost práce s textem diskuse hrom. výuka 15 + 5 -učebnice Hlavní část Expozice - význam správného a zdravého stravování - zdroje zdravé potravy - složení správné stravy, složky potravy, energetická hodnota - jak vypadá vyvážena strava, jak vypadá nevyvážená strava - potravinová pyramida, k čemu slouží, z čeho se skládá Fixace - napsání univerzálního zdravého jídelníčku - vypočítání energetické hodnoty vytvořeného jídelníčku - vytvoření potravinové pyramidy – podle výstřižků z časopisů výklad práce s textem práce s obr. produkč. hrom. výuka skupin výuka 25 + 35 - učebnice - sešit - výstřižky z časopisu - kalkulačka - papír A4 - fixy - pastelky - lepidlo Shrnutí Závěr - shrnutí, co nového se o zdravém stravování dozvěděli - jaké změny ve svém jídelničku udělají - domácí úkol - připravit výstřižky potravin - připravit výstřižky částí trávící soustavy rozhovor hrom. výuka 5 + 5 Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů metoda forma čas Pomůcky poznámky Úvod Úvod - zopakování probrané látky z minulé hodiny (Zdravá výživa, vliv výživy a způsobu stravování na zdraví člověka) Motivace - cesta sousta, vytvoření obrázku trávící soustavy za pomoci obrazového atlasu lidského těla rozhovor produkč. hrom. výuka skup. výuka 5 + 10 - papír - obrázky - lepidlo - fixy - atlas Hlavní část Expozice - kontrola vytvořeného obrázku trávící soustavy - anatomie trávící soustavy, jednotlivé orgány a jejich funkce - základní živiny potřebné pro život a jejich funkce (cukry, tuky, bílkoviny, vitamíny, minerální látky, voda) Fixace - pracovní list - živiny - viz příloha č. 1 výklad rozhovor práce s textem hrom. výuka individ. výuka 35 + 25 - obrazová tabule trávící soustavy - učebnice - sešit - pracovní list Shrnutí Závěr - kontrola pracovního listu - shrnutí informací o trávící soustavě rozhovor hrom. výuka 5 + 10 2) Rozpracování scénáře 3) Rozpracování scénáře Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů metoda forma čas Pomůcky poznámky Úvod Úvod - představení tématu v učebnici Motivace – diskuse nad obrázky ze str. 103 (Fraus, Učebnice pro 8. třídu) výklad diskuse hrom. výuka 5 + 10 - učebnice Hlavní část Expozice - co je to podvýživa, co je to obezita, jak vznikají, jak jim předejít, jak je léčit - poruchy příjmu potravy - co je to, prevence, léčba - Body Mass Index = BMI, co je to, jak se počítá, k čemu je dobrý - alternativní výživa, co je to, které alternativy známe, klady a zápory Fixace - vypočítání osobního BMI - vypracování tabulky na str. 104 (Fraus, Učebnice pro 8. třídu) výklad produkč. práce s textem hrom. výuka individ. skup. 30 + 30 - sešit - učebnice Shrnutí Závěr - kontrola skupinové práce - shrnutí tématu rozhovor hrom. výuka 10 + 5 Příloha č. 1 Pracovní list – 8. Třída Živiny Jméno: datum: 1. Uvedené potraviny rozděl na zdroje cukrů, tuků a bílkovin: tavený sýr vaječný bílek maso mouka slunečnicový olej ovoce rýže vlašské ořechy mléko luštěniny CUKRY: ……………………………………………………………………………………….. TUKY: ………………………………………………………………………………………….. BÍLKOVINY: …………………………………………………………………………………... 2. K pravdivému tvrzení napište ANO, k nepravdivému tvrzení napište NE. a) K základním živinám patří cukry, tuky a nukleové kyseliny. ………… b) Správně vyvážená strava by měla obsahovat asi čtvrtinu tuků. ………… c) Vláknina podporuje správnou činnost žaludku. ………… d) Bílý cukr, kterým si sladíme čaj, je sacharóza. ………… 3. V textu o bílkovinách zakroužkujte správné slovo z nabízené dvojice. Bílkoviny jsou základní energetickou/stavební látkou buněk v těle. Jsou zdrojem důležitých aminokyselin/nukleových kyselin. Správně vyvážená strava by měla obsahovat asi 15 %/60 % bílkovin. 4. Kolik litrů vody bychom měli denně vypít? a) asi 0,5 l b) asi 2 l c) asi 6 l d) nemusíme pít vůbec 5. Spojte čarami správné dvojice: vitamín – jeho zdroj. A zelené části rostlin B1 černý rybíz C kvasnice K vaječný žloutek 6. Doplňte text o vodě. Voda tvoří podstatnou část našeho ……………… . Většina chemických reakcí probíhá ve vodě – voda je totiž důležitým ………………. Voda také zajišťuje rozvod neboli ………………… látek po těle a podílí se také na termoregulaci neboli udržování stále tělesné ………………. 7. K uvedeným charakteristikám napište, zda se týkají vitamínů (V) či minerálních látek (ML). (Vycházejte z informací v učebnici. Pokud usoudíte, že jsou možné obě odpovědi, zapište obě dvě.) a) Těhotné ženy jich potřebují více. ……… b) Podílí se na stavbě zubů. ……… c) Jsou rozpustné v tucích nebo ve vodě. ……… d) Dospívající jich potřebují více. ……… e) Patří k nim například soli draslíku a vápníku. ……… f) Získáme je hlavně z ovoce a zeleniny. ……… Autorské řešení pracovního listu: 1. Cukry: mouka, rýže, ovoce Tuky: máslo, slunečnicový olej, vlašské ořechy Bílkoviny: tavený sýr, vaječný bílek, mléko, luštěniny 2. a) NE b) ANO c) NE d) ANO 3. stavební, aminokyselin, 60% 4. b) 5. A – vaječný žloutek K – zelené části rostlin B1 – kvasnice C – černý rybíz 6. těla, rozpouštědlem, transport, teploty 7. a) vitamíny (i minerální látky) b) minerální látky (i vitamíny) c) vitamíny d) vitamíny (i minerální látky) e) minerální látky f) vitamíny