Zdravá výživa – 9. Třída 1) Téma: Význam zdravé výživy, výživa kojence Počet hodin: 1 hodina (1 x 45 minut) RVP – zařazení: Člověk a zdraví Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské Mezi předmětové vztahy: český jazyk, přírodopis Cíl: žák zná význam zdravé výživy žák dokáže formulovat základní informace o výživě kojence 2) Téma: Výživa dětí a sportovců Počet hodin: 1 hodina (1 x 45 minut) RVP – zařazení: Člověk a zdraví Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské Mezi předmětové vztahy: český jazyk, přírodopis Cíl: žák zná prevenci PPP Žák zná základní principy výživy sportovce žák ví jaká výživa je vhodná pro konkrétní speciální potřebu 3) Téma: Stravování nemocných Počet hodin: 1 hodina (1 x 45 minut) RVP – zařazení: Člověk a zdraví Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní Mezi předmětové vztahy: český jazyk, přírodopis Cíl: žák zná obecné zásady stravování nemocných 4) Téma: Zajímavosti z cizích kuchyň Počet hodin: 1 hodina (1 x 45 minut) RVP – zařazení: Člověk a zdraví Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní Mezi předmětové vztahy: český jazyk, přírodopis, zeměpis Cíl: žák zná pojem globalizace žák umí vyjmenovat základní tradiční pokrmy různých států 5) Téma: Cizorodé látky v potravě Počet hodin: 1 hodina (1 x 45 minut) RVP – zařazení: Člověk a zdraví Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské Mezi předmětové vztahy: český jazyk, přírodopis Cíl: žák zná pojem ekosystém, kontaminace, monitoring 6) Téma: Reklama a výživa Počet hodin: 1 hodina (1 x 45 minut) RVP – zařazení: Člověk a zdraví Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské Mezi předmětové vztahy: český jazyk Cíl: žák ví co je reklama, klamavá reklama žák zná prevenci před vlivem a podlehnutím reklamy Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů metoda forma čas pomůcky poznámky Úvod Úvod - seznámení s tématem Zdravá výživa, témata v učebnici Motivace - článek na téma obezita a nemoci s ní spojené (příloha č. 1) práce s textem vypráv. diskuse hrom. výuka 10 - učebnice - pomocný text Hlavní část Expozice - opakování a shrnutí vlivu výživy na zdraví člověka (základy z 8. třídy) - výživa kojence - kojení, mateřské mléko, přirozená výživa, umělá výživa, sortiment umělé výživy Fixace - vytvoření jídelníčku smíšené stravy pro kojence ve věku 6 - 8 měsíců výklad produkč. hrom. výuka skup. výuka 30 - učebnice - sešit Závěr Závěr - hodnocení jídelníčku kojence - shrnutí rozhovor hrom. výuka 5 1) Rozpracování scénáře 2) Rozpracování scénáře Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů metoda forma čas pomůcky poznámky Úvod Úvod - seznámení s nutností rozdílné stravy (výživy) u dospělých, dětí a sportovců Motivace - základní rozdílné znaky těla dospělých a dětí výklad práce s obr. hrom. výuka 10 - učebnice - anatom. atlas těla člověka Hlavní část Expozice - složky stravy a její vyváženost - porušování stravovacího režimu - PPP - poruchy příjmu potravy - principy výživy sportovců Fixace - vytvoření jídelníčku pro sportovce výklad rozhovor produkč. hrom. výuka skup. výuka 30 - učebnice - sešit Závěr Závěr - hodnocení jídelníčku sportovce - shrnutí rozhovor hrom. výuka 5 3) Rozpracování scénáře Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů metoda forma čas pomůcky poznámky Úvod Úvod - seznámení s tématem hodiny - stravování nemocných Motivace - diskuse na téma, strava v nemocnici - vlastní zkušenost, zkušenost příbuzných a známých výklad diskuse hrom. výuka 15 - učebnice Hlavní část Expozice - zopakování zásad stravování nemocných (z 8. třídy) - vysvětlení pojmů dieta, dietetika, dietní systém, dietoterapie - obecné zásady stravování - připomenutí Fixace - vytvoření jídelníčku pro vybraná onemocnění (cukrovka, mononukleóza…) výklad produkč. hrom. výuka skup. výuka 25 - učebnice - sešit Závěr Závěr - hodnocení jídelníčku vybraných onemocnění - shrnutí rozhovor hrom. výuka 5 4) Rozpracování scénáře Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů metoda forma čas pomůcky poznámky Úvod Úvod - seznámení s tématem zajímavosti z cizích kuchyní, osnova hodiny Motivace - ukázka obrázků zahraniční kuchyně (případně video) - příloha č. 2 výklad práce s obr. hrom. výuka 10 - učebnice - pomocné obrázky Hlavní část Expozice - diskuse na téma globalizace - diskuse na téma jaká cizí jídla znáš, s jakými ses již setkal - typická jídla pro Itálii, Rusko, USA, Egypt, Francii … Fixace - vymyslete originální recept, který by respektoval zvláštnosti některé cizí kuchyně, byl realizovatelná a poživatelný diskuse produkč. hrom. výuka skup. výuka 30 - sešit Závěr Závěr - domácí úkol, tento vymyšlený recept doma uvařte, ochutnejte a napište na něho recenzi výklad hrom. výuka 5 5) Rozpracování scénáře Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů metoda forma čas pomůcky poznámky Úvod Úvod - seznámení s tématem cizorodé látky v potravě - kontrola domácího úkolu Motivace - ukázka publikací ekologického hnutí výklad rozhovor práce s textem hrom. výuka 15 - domácí úkol - brožury ekol. hnutí Hlavní část Expozice - opakování potravního řetězce a pojmu ekosystém - ohrožené ekosystémy v ČR - geneticky upravené potraviny Fixace - diskuse o zlepšení a zkvalitnění potravin - jak se vyhnout škodlivým látkám a znečišťování prostředí výklad diskuse hrom. výuka 25 - sešit - učebnice Závěr Závěr - domácí úkol, zamyšlení se nad tím, co já můžu udělat pro lepší životní prostředí výklad hrom. výuka 5 6) Rozpracování scénáře Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů metoda forma čas pomůcky poznámky Úvod Úvod - seznámení s tématem hodiny - reklama a výživa - kontrola domácího úkolu Motivace - ukázka reklamy (obrázek nebo video) výklad práce s obr. hrom. výuka 10 - domácí úkol - obr. reklamy - sešit Hlavní část Expozice - definice reklamy - druhy reklamy - klamavá reklama a co dělat Fixace - vytvořte zdravou reklamu výklad diskuse produkč. hrom. výuka skup. výuka 25 - sešit - učebnice Závěr Závěr - prezentace připravených zdravých reklam - shrnutí produkč. skup. výuka 10 - reklama Příloha č. 1 http://obezita.org/ http://www.obezita.cz/ http://www.obezita.com/ http://www.ordinace.cz/clanek/obezita-otylost/ http://sz.ordinace.cz/lekce_uvod.php?lekce=3 http://hubnuti.abecedazdravi.cz/obezita http://www.merrylinka.cz/nadvaha-a-obezita/obezita---novodoba-epidemie-stoleti.aspx http://www.google.cz/ Příloha č. 2 http://www.vareni.cz/trendy/mezinarodni-kuchyne/ http://brazilska-kuchyne.wz.cz/ http://www.azerbajdzanska-kuchyne.wz.cz/ http://www.bulharska-kucharka.cz/ http://www.reckakuchyne.szm.com/ http://fondue.a4.cz/ http://www.itcgroup.cz/ricette/ http://www.ruskakucharka.estranky.cz/ http://mexickakuchyna.naetoo.com/ http://www.romskakucharka.com/