Téma: GLOBÁLNÍ SVĚT Ročník: 9. Časová dotace: 45 minut RVP (kde se téma nachází): Výchova ke zdraví – hodnota a podpora zdraví – podpora zdraví a její formy Mezipředmětové vztahy: občanská výchova, zeměpis, dějepis Místo realizace: třída Literatura: Janošková, D. Čabalová, D.: Občanská výchova, rodinná výchova (učebnice) pro základní školy a víceletá gymnázia, FRAUS, Plzeň 2006. Učební pomůcky: tužka, sešit, atlas, pracovní list, internet Cíle vyučovací hodiny: Vědomosti: vysvětlení nových pojmů, vysvětlení problematiky globálních problémů, globalizace, možné důsledky činností člověka – společenské a ekologické problémy lidstva, pojmy intolerance, rasismus Dovednosti: uvědomit si problémy dnešního světa a jak jedinec ovlivňuje budoucnost lidstva, zamyslet se nad populační explozí a následky našeho chování, umět se orientovat v demografických údajích na mapě Postoje: vyjádření svých názorů ohledně regulace porodnosti, upevnění odmítavého postoje k intoleranci, rasismu a xenofobii, upevnění odmítavého postoje k znečišťování Země Klíčové kompetence: Kompetence komunikativní, Kompetence k učení, Kompetence sociální a personální, Kompetence k řešení problému Obsah Učivo: Globální svět – problémy současného světa, ohrožené životní prostředí, příliš mnoho lidí – příliš problémů Pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát): Země, populační exploze, ekologie, terorismus, rasismus Pojmy nové (souvisí s obsahem učiva): ekologická stopa, xenofobie, intolerance, globalizace Výuková metoda: výklad, diskuze, práce na pracovních listech Scénář hodiny I. Úvod (10 minut) Organizace, opakování předešlého učiva, seznámení s obsahem hodiny - motivace. II. Hlavní část (30 minut) – expozice, fixace EXPOZICE: PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA Každý den se setkáváme s různými problémy, které mohou být běžné nebo závažné. „Jaké jsou pro vás problémy běžné a závažné?“ Problémy současného světa můžeme dělit na: 1. Společenské problémy 2. Ekologické problémy Dají se také rozlišit na: 1. lokální – týkají se jedinců, malých skupin nebo určitého místa 2. globální – jedná se o problémy ohrožující naši planetu a tím i celé lidstvo Globální problémy mohou vznikat v důsledku zásahů člověka do přírody nebo netolerance mezi lidmi. Netolerance se může projevit různým způsobem: 1. rasismus – nepřátelské chování, postoje vůči jedincům jiné rasy, může to přerůst i v státní ideologii (nacismus) 2. xenofobie – chorobný strach z cizinců nebo z cizího prostředí 3. nábožensky podmíněná netolerance OHROŽENÉ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Každý člověk se snaží žít v co největším pohodlí a zvyšovat si svůj životní standard. Toto vše se děje na úkor zdraví a dalším generacím. Je zvláštní, že každý živočich má pud sebezáchovy, ale člověk svým nezodpovědným chováním ohrožuje sám sebe. Ekologické globální problémy: - globální oteplování - kontaminace půdy a vod - znečišťování ovzduší - nedostatek kyslíku - nedostatek energetických zdrojů „Jak můžete svým jednáním pomoct k nápravě zmíněných globálních problémů?“ Vyspělé země usilují o tzv. trvale udržitelný rozvoj. Jedná se o snahu pokroku v oblasti hospodářství a společnosti – cílem je zachovat budoucím generacím vysoký životní standard a zároveň zanechat životní prostředí v nezměněné podobě. PŘÍLIŠ MNOHO LIDÍ – PŘÍLIŠ PROBLÉMŮ Jeden z největších problémů je dnes růst počtu obyvatel naší planety. Vývoj počtu obyvatel na Zemi: 10 000 let př. Nl. - Kolem 1 milionu Počátek 19. století – 1 miliarda Počátek 20. století – 2 miliardy obyvatel Roku 2000 – přes 6 miliard Země neuživí více jak 10 miliard lidí. „V kterém roce si myslíte, že lidstvo dosáhne kritické hranice 10 miliard obyvatel?“ Díky populační explozi vznikají ekologické i společenské globální problémy. Některé země se snaží počet obyvatel regulovat. „Co si myslíte a víte o politice jednoho dítěte v Číně?“ Pojem „ekologická stopa“: Jde o plochu země, kterou člověk ročně potřebuje k zajištění zdrojů a k likvidaci odpadů. Každý člověk na Zemi svým životním stylem zanechá jinak velkou ekologickou stopu – největší zanechá Američan, nejmenší obyvatel chudých afrických států (př. Etiopan, Somálec), stopa Čechů je v pásmu průměru. Rozdíl mezi chudými a vyspělými státy je obrovský. Obyvatelé vyspělých států spotřebují více zdrojů než skutečně potřebují, lidem z chudých států stačí k životu jen málo. „Myslíte si, že my, obyvatelé ČR žijeme na úkor budoucnosti?“ Velkým problémem jsou válečné konflikty. V posledních letech se do popředí dostal i světový terorismus. „Jaké důvody mohou mít teroristé ke svým činům?“ Přijdou vám důvody racionální?“ FIXACE: - práce na pracovních listech - žáci shrnou svoji činnost na pracovních listech III. Závěr (5 minut) Zadání domácího úkolu – najít dle Atlasu 10 států s největším nárůstem obyvatel za posledních 20let Rozdání teorie týkající se globálního světa a jeho problémů Poděkování za pozornost a aktivitu v hodině J PRACOVNÍ LIST (GLOBÁLNÍ SVĚT) 1. Doplňte dle potřeby zkratku, celý český název nebo oblast činnosti: Zkratka: Celý název: Oblast činnosti: OSN ……………………………….. Zachování světového míru a bezpečí, zajištění mezinárodní spolupráce NATO SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE ………………. ……… SVĚTOVÁ ZDRAVOTNICKÁ ORGANIZACE Koordinování světového veřejného zdraví UNICEF DĚTSKÝ FOND OSN ……………… UNESCO ………………………………. Aktivně koordinuje oblast výchovy, vědy a kultury 2. Najděte na internetu provázanost výše uvedených organizací! 3. Najděte na internetu aspoň 3 oblasti činnosti české inspekce životního prostředí. Pod jaké ministerstvo inspekce patří? 4. Napište druhy odpadu, které je možné recyklovat. K druhu odpadu napište barvu používaných kontejnerů a co sem patří a co ne. ODPAD BARVA KONTEJNERU CO TAM PATŘÍ A CO NE? ……. ……………… ……………………………… 5. Vypište ekologické a společenské problémy jednotlivých kontinentů. EVROPA: ASIE: AFRIKA: SEVERNÍ AMERIKA: JIŽNÍ AMERIKA: AUSTRALIE: ANTARKTIDA: 6. Roháček – doplňte pojmy místo křížků k definicím: T – tajenka: patologický stav těla nebo mysli 1. strach z cizinců, cizích věcí a míst 2. epidemie velkého rozsahu, zasahující celé kontinenty 3. větší nahromadění výskytu onemocnění v místní a časové souvislosti 4. veškerá hmota a energie v člověkem nezměněné formě 5. organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu T 1. . . . - - - - - - - - - 2. . - - - - - - - - 3. - - - - - - - - 4. . - - - - - - - 5. . - - - - - -