SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd povinný předmět 7-8 bloků dvouhodinových, 1 čtyřhodinový 1. Cvičení – 14.10. 2009 Ø Seznámení s obsahem předmětu Ø Časový rozpis výuky Ø Výběr škol skupinami – konzultace s jednotlivými garanty Vzdělávací oblasti: Člověk a příroda – pro 2. st. Člověk a společnost – pro 2. st. Člověk a zdraví Cíl č. 2.: Student si stanoví VVC a během své výuky je naplňuje. Využívejte aktivní slovesa Bloomovy taxonomie: • žák popíše … • žák zařadí … • žák na příkladech uvádí … • žák vyjmenuje … • žák sestaví … • žák rozliší … Cíl č.3: Student naplánuje výuku tak, aby s využitím již známých pojmů a dostupných didaktických prostředků seznámil žáky s novými pojmy a dovednostmi v daném časovém rozmezí. Časová dotace: Celková: 45 (90, 120, …) minut Dílčí – pro jednotlivé aktivity Cíl č.4: Student aplikuje své vědomosti o formách a metodách výuky a účelně je zařazuje v různých fázích hodiny či vycházky. Cíl č.5: Student prokáže své odborné vědomosti na dané téma v odborně správné výuce přiměřené věku a dosavadním znalostem a zkušenostem žáků. - pouze komplexní pochopení celku umožní učiteli vhodnou přípravu – výběr metod a forem, pojmů, dovedností a postojů. - dnešní učebnice obsahují řadu chyb – učitel by měl být profesionál schopný chyby rozpoznat a žáky na ně upozornit či se jich vyvarovat. ! Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale didaktický prostředek pro výuku. Téma ITV: Ø Integrující téma Robinson na pustém ostrově z pohledu GEOGRAFIE, BIOLOGIE, CHEMIE, FYZIKY Ø Příprava, realizace a reflexe integrované tématické výuky proběhne skupinově. Ø prezentace výuky a diskuse nad zvolenými metodami, formami, učebními aktivitami proběhne frontálně při studentské konferenci Integrovaná tématická výuka Ø pro výuku tématu by měl být využit region a jeho zvláštnosti Ø motivace je vnější, volená učitelem dle věku a zájmům žáků Ø výběr forem je na učiteli - nejčastěji se využívá skupinová výuka a hromadná výuka s častým zařazováním samostatné práce Ø výběr tématu je dán učitelem na základě návaznosti na učivo Ø metody by měly být co nejvíce činnostního charakteru a využívající nejrůznější informační zdroje (pozorování, pokus, manipulování s předměty, práce učebnicí, encyklopedií, mapou, atlasem, určovacím klíčem, internetem). Ø výběr učebních úloh je na učiteli v návaznosti na výchovně vzdělávací cíle výuky, důležité je zastoupení různých vědních disciplín Ø na závěr by mělo dojít ke shrnutí získaných vědomostí s důrazem na vzájemné souvislosti a aplikaci zjištěných vědomostí a dovedností pro každodenní život. Rozdělení rolí studentů ve skupině: Ø Pedagogové – organizátoři - zajišťují fungování týmu jako celku, zprostředkovávají kontakt mezi garantem a skupinou, školou a skupinou (učebny, materiální prostředky…) Ø Pedagogové - metodici - připravují a realizují úvodní (motivační) a závěrečnou část výuky. Ø Pedagogové - specialisté v oboru - připravují a realizují konkrétní aktivity pro jednotlivá stanoviště (podle oborů, ale i jinak). Ø Pedagogové – inspektoři - sledují práci metodiků a specialistů, zaznamenávají své postřehy z výuky, analyzují a hodnotí jejich práci. Ø Pedagogové - dokumentaristé - zaznamenávají aktivity skupiny, kompletují materiály pro seminární práci, prezentují výuku své skupiny na studentské konferenci. Základní školy pro ITV Ø ZŠ Komenského, Adamov - garant doc. PaedDr. E. Hofmann, CSc. Ø ZŠ Košínova – garant PaedDr. M. Kubiatko, Ph.D. Ø ZŠ Sirotkova – garant Mgr. P. Jůzlová Ø ZŠ Újezd u Brna – garant Mgr. I. Plucková, Ph.D. 14.10. - úvodní přednnáška-seznámení s koncepcí předmětu rozdělení studentů do skupin 21.10. - 1.kolečko – návrh aktivit garanty skupin 4.11. - 2. kolečko – návrh aktivit garanty skupin 11.11. - příprava ITV 18.11. - příprava ITV 25.11. - konzultace v případě potřeby, volno 27.11. - realizace výuky na ZŠ 2.12. - analýza ITV 9.12. - volno, konzultace v případě potřeby 16.12. - Studentská konference Výběr škol skupinami – konzultace s jednotlivými garanty