Management II Kontakt jhnidakovapeckova@seznam.cz Obsah přednášek • Úvod do managementu • Vývoj managementu • Profil manažera • Identita organizace, kultura organizace, manažerská etika • Rozhodování • Manažerské funkce • Řízení lidských zdrojů • Strategický management Doporučená literatura n 1. Bělohlávek, F., Košťan, P., Šuleř, O.: Management, Rubico, 2001 n 2. Bělohlávek, F., Košťan, P., Šuleř, O.: Management, Computer Press 2006 n 3. Donelly, J. H., Gibbon, J. L., Ivancevich J. M.: Management, Grada Publishing 2000 (1997) n 4. Koontz, H. Weihrich, H.: Management, Victoria Publishing 1993 n 5. Robins, S. P., Coulter, M., Management, Grada 2004 n 6. Stýblo, J., Moderní personalistika: trendy, inspirace, výzvy, Grada Publishing 1998 Hodnocení n Seminární práce – 30 % n Zkouška – 70 % Přednáška 26-09-2009 n Úvod do managementu n Vývoj managementu n Profil manažera Proč studovat management? Co je management? * je proces systematického plánování, organizování, vedení lidí a kontrolování směřující k dosažení cílů organizace Specifické manažerské činnosti § Strategické řízení § Marketing § Finanční řízení § Řízení lidských zdrojů § Management kvality + environmentální systém řízení § Řízení informací § Logistické řízení § Krizové řízení § Řízení změn Kdo jsou manažeři? * ten, kdo pracuje s lidmi a koordinuje jejich aktivity tak, aby bylo dosaženo cílů organizace * koordinuje práci skupin nebo pracuje s jednotlivci Postavení manažera v organizaci Úrovně managementu Odlišnosti v náplni práce jednotlivých úrovní managementu Manažerské role Role mezilidské (interpersonální) * manažer s autoritou * vůdce * budovatel vztahů Informační role * monitorování * šiřitel * mluvčí Rozhodovací role * podnikatel * krizový manažer * distributor zdrojů * vyjednávač Prostředí managementu a) Vnitřní podmínky organizace § tvrdé prvky technické vybavení, organizační struktury, datové soubory, distribuční kanály, finance, stimulační nástroje, atd. § měkké prvky jednání, chování, vystupování uvnitř i vně organizace Prostředí managementu b) Vnější podmínky organizace PEST § politické vlivy § ekonomické vlivy § sociální vlivy § technické vlivy Příklady typických faktorů vnějšího prostředí Vývoj managementu n Klasický management – konec 19. století do třicátých let 20. století n Management čtyřicátých až sedmdesátých let 20. století n Management konce 20. století n Management začátku 21. století Klasické období managementu • Americký proud managementu § zaměřen na zvyšování výkonnosti § zvyšování pracovní disciplíny § představitelé F. W. Taylor H. Ford manželé Gilbrethovi, …. Klasické období managementu • Evropský proud managementu § vymezení úlohy manažerů § určení funkční náplně obecného řízení § stanovení formálních pravidel řízení § představitelé H. Fayol M. Weber T. Baťa Management čtyřicátých a sedmdesátých let 20. století • Sociální přístup § hledání postavení a úlohy člověka § představitelé E. Mayo D. McGregor A. Maslow D. Carnegie F. Herzberg Management čtyřicátých a sedmdesátých let 20. století • Kvantitativní metody rozhodování § matematické programování § strukturní analýza § teorie her Management čtyřicátých a sedmdesátých let 20. století • Empirické (pragmatické) přístupy § užitečná doporučení § představitelé P. Drucker Management konce 20. století Výchozí motto manažerské koncepce konce 20. století = Společnost znalostí Model intelektuálního kapitálu: § Lidský kapitál § Zákaznický kapitál § Strukturní kapitál Management na počátku 21. století Některé nové trendy n rostoucí vliv informačních, komunikačních a dopravních systémů n na významu nabývají know-how, informace, invence, inovace,… n diverzita pracovních sil n učící se organizace a management znalostí n globalizace – mezinárodní, interkulturní management Učící se organizace Kompetence manažera Způsobilost úspěšně vykonávat příslušné pracovní činnosti. Manažerské dovednosti 1. Odborné znalosti * znalosti a schopnosti ve specifických oblastech * získávány zejména vzděláváním * dobrý koordinátor s odborností * provozní ekonomické záležitosti, obchodní činnosti, personální řízení, právní povědomí, znalost ekologie,.. Manažerské dovednosti 2. Praktické dovednosti * schopnost dobře spolupracovat s lidmi, technické dovednosti * získávány zejména tréninkem a praxí * zvládnutí správných řídících praktik - rozhodování, delegování, kontrolování - komunikace - ovlivňování Manažerské dovednosti 3. Sociální zralost * lidské a mravní kvality * dědičné nebo získány výchovou * osobnostní vlastnosti * charisma Obecné zásady manažerské práce Volba priority Princip prevence Orientace na zákazníka Bezvadnost Styly manažerské práce – podle Likerta Styly manažerské práce – podle Vrooma AI – silně autokratický styl AII – autokratický styl CI – konzultativní styl CII – silně konzultativní styl GII – participativní styl Vztah manažera k podřízeným 1. Autorita a) formální b) neformální Jaká doporučení lze navrhnout manažerům pro posilování autority? Vztah manažera k podřízeným 2. Jak komunikovat s podřízenými? forma předání příkazů, informací či pokynů může jejich plnění do značné míry předurčit Na co dbát při předávání příkazů? Vztah manažera k podřízeným 3. Kritika Na co dbát? n smyslem kritiky není trestat, ale iniciovat zlepšení Jak reagovat při disciplinárním řízení? Selfmanagement Manažer nemůže efektivně organizovat druhé, dokud se nezorganizuje sám. • Sebepoznání (sebereflexe) • Sebevzdělávání • Sebekontrola, sebehodnocení Time management Dobrý manažer se musí umět bránit časovým ztrátám a nadměrnému působení pracovního stresu. Time management Tajemství úspěchu spočívá ve schopnosti řídit svůj čas: n používat techniky umožňující získat maximum z minima investovaného času n správné stanovení priorit n naučit se delegovat a rozvíjet své podřízené Základní koncept řízení Špatné návyky aneb „Bludný kruh odkládání úkolů“ Techniky time managementu 1. Paretovo pravidlo 20:80 Nepracujte tvrději, pracujte chytřeji! Výsledky jsou způsobeny děláním SPRÁVNÉ věci, nikoli děláním věcí správně. Peter Drucker Techniky time managementu 2. Einsenhowerův princip matice naléhavosti a důležitosti Techniky time managementu 3. ABC analýza Jak bránit svůj čas? Kultura organizace Souhrn zvyklostí, symbolů, rituálů a ceremoniálů. Souhrn zásad, přístupů, norem a hodnot, které se v organizaci sdílí a dodržují jako obecné vzory chování, jednání a vystupování. Komponenty identity a image organizace Manažerská etika n Etické chování manažera n Etické chování celé organizace Jak zlepšit etické chování? Děkuji za pozornost.