NÁPRAVA ADHD Intervence ve škole: ¢ třída má působit útulným, harmonickým a klidným dojmem; ¢ pouze pomůcky, které aktuálně potřebuje; ¢ pozitivní hodnocení; ¢ nezařazovat činnosti spojené s rychlostí a závoděním; ¢ úkoly přiměřeně věku, ale kratší; ¢ dohlédnout, aby dítě porozumělo zadání; ¢ trváme důsledně na splnění úkolu; ¢ řád a rituály v průběhu hodiny; ¢ věnujeme se nácviku sociálních dovedností; ¢ podporujeme dobré vztahy s vrstevníky; ¢ rozlišovat mezi odměnou a dárkem – opatrně i s tresty!!! Intervence v rodině: ¢ nejedná se o nemoc, ale vzorec problémů chování; ¢ netrestat dítě za to, co nedokáže nebo co neudělalo vědomě špatně; ¢ vývojová porucha; ¢ nebát se nejednotného přístupu; ¢ zlozvyky a nežádoucí chování dítěte relativizovat; ¢ nevytýkat opakovaně jednu věc; ¢ důvěra a pozitivní očekávání; ¢ potřeba vidět věci s odstupem, přehodnocovat strategie; ¢ vztahy mezi sourozenci; ¢ čím klidnější je domácí atmosféra, tím více nežádoucího chování se předem eliminuje. Farmakoterapie: ¢ nootropika; ¢ vitamíny; ¢ minerály; ¢ psychostimulancia!; ¢ thymoleptika!; ¢ posilující potravinové doplňky. EEG-Biofeedback: ¢ specifická metoda pro posílení žádoucí aktivace nervové soustavy; ¢ trénink pozornosti a soustředění, sebeovládání a sebekázně (zklidnění impulzivity a hyperaktivity); ¢ umožňuje regulaci frekvencí elektrické aktivity mozku – „sebe-učení“ mozku pomocí tzv. biologické zpětné vazby. www.biofeedback.cz, www.eeg-feedback.cz Preventivní programy KUPOZ, KUMOT KUPOZ (8 – 12 let) – program rozvoje pozornosti ¢ práce denně s rodičem 15 týdnů po 15 minutách – rodiče konzultují 1 x za 14 dní se školitelem ¢ žáci s SPU, ADHD, po úraze, pomalé osobní tempo, neurotické děti ¢ tři roviny: I. plnění úkolů II. komunikace rodič dítě III. vyplynou potíže, které rodič běžně nevnímá – lze je řešit! ¢ zlepšení spolupráce rodič – dítě, vliv na klima rodiny KUMOT (5 – 8 let) – skupinový psychoterapeutický program ¢ 10 lekcí po 60 minutách (nutná přítomnost rodičů) ¢ rozvoj motoriky, tělesný kontakt, ovládání impulzivity, relaxace, spolupráce ¢ hravá forma – písničky o zvířátkách ¢ Dospívání a dospělost jedinců s ADHD/ LMD