DIAGNOSTIKA SPU ¢ je východiskem výchovně-vzdělávacího procesu a především reedukace; ¢ cílem je: — stanovení úrovně vědomostí a dovedností, — poznávacích procesů, — sociálních vztahů, — osobnostních charakteristik — a dalších faktorů podílejících se na úspěchu/ neúspěchu dítěte; prevence SPU x diagnostika učitele x diagnostika na poradenském pracovišti. Rizikové dítě v předškolním věku ¢ Biologické hledisko: — genetické zatížení v rodině; — problémy v těhotenství a kolem porodu; — zdravotní problémy dítěte (např. záněty stř. ucha..). ¢ Oblast kognitivní: — deficit ve vývoji jemné a hrubé motoriky; — opožděný vývoj řeči; — poruchy procesu automatizace; — slabá krátkodobá verbální paměť; — obtíže při opakování bezesmyslných slov. ¢ Chování dítěte: — podrážděnost v důsledku překonávání častých obtíží; — obtíže v soustředění; — časté vyhýbání se určitým aktivitám. Screening ¢ metoda umožňující zachycení určitého jevu co nejsnadnějším a nejefektivnějším způsobem, a tím i hromadné provádění určitého šetření (Defektologický slovník, 2000) ¢ vyhledáváme při něm cíleně u dětí předškolního věku některé projevy, které představují rizikové faktory vzhledem k možnému pozdějšímu rozvoji této poruchy ¢ cílem je vytipování „rizikových dětí z hlediska dyslexie“ (nikoli stanovení diagnózy!) a vypracování individuálních rozvíjejících programů → prevence Prediktivní baterie, screeningové testy B. Sindelarová: Předcházíme poruchám učení – teorie o deficitech dílčích funkcí. J. Swierkoszová: Metoda dobrého startu. B. Lazarová: Prediktivní baterie obtíží ve čtení. M. Bogdanowicz: Škála rizika dyslexie – pro předškolní věk. O. Zelinková: Sheffieldský screeningový test diagnostiky dyslexie – pro předškolní věk. Deficity dílčích funkcí ¢ Dílčí funkce jsou základní schopnosti, umožňující diferenciaci a rozvoj vyšších psychických funkcí (řeči a myšlení), v dalším vývoji jsou pak předpokladem, o který se opírá dovednost čtení, psaní, počítání i přiměřeného chování. ¢ Deficity v dílčích funkcích vyjadřují oslabení základních schopností, které pak vedou k obtížím v učení a chování. 1. Diferenciace figury a pozadí (zaměření pozornosti). 2. Optická a akustická diferenciace. 3. Funkce intermodálního kódování. 4. Optická, akustická a intermodální krátkodobá a dlouhodobá paměť. 5. Funkce seriality. 6. Vnímání schématu těla a orientace v prostoru. (Brigitte Sindelarová: Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996) Diagnostika v běžné třídě ZŠ ¢ Učitel provádí pedagogickou diagnostiku se zaměřením na úroveň vědomostí i psychických funkcí, které tyto vědomosti ovlivňují; ¢ je třeba zaměřit se na zvláštnosti v projevech žáků a zaznamenávat je; ¢ učitelovo zjištění může být východiskem pro speciálně pedagogickou diagnostiku na specializovaném pracovišti; ¢ depistáž = cílené vyhledávání žáků s obtížemi. ¢ Školní dotazník Diagnostika na odborném pracovišti (PPP) Na stanovení diagnózy spolupracuje speciální pedagog a psycholog, případně další specialisté (neurolog, foniatr, oftalmolog, pediatr). 1. Nepřímé zdroje diagnostických informací: * rozhovor s rodiči, * rozhovor s učitelem, * rozhovor s dítětem, → zpracování osobní anamnézy, rodinné anamnézy, anamnézy prostředí. 2. Přímé zdroje diagnostických situací: * speciální zkoušky, jejichž výsledky vypovídají o intelektové úrovní dítěte a jeho výkonech v jednotlivých percepčních oblastech; * stanovení kritérií odpovídá dané legislativě. REEDUKACE SPU ¢ Reedukace SPU je náročný, dlouhodobý diagnosticko-terapeutický proces; ¢ cílem je odstranění nebo zmírnění potíží dítěte a zlepšení jeho psychického stavu; ¢ musí odpovídat individualitě dítěte a typu poruchy; ¢ vyžaduje značné úsilí ze strany dítěte, učitele, rodiny a dalších odborníků; ¢ provádí ji speciální pedagog, učitel – absolvent speciálního kurzu, psycholog; ¢ formy reedukace: — individuální nebo skupinová reedukace; — škola (běžná třída, třída individuální péče, dys-kroužek, třída pro žáky s SPU); — PPP (dys-skupinky); — Dys-centrum. Zásady reedukace SPU ¢ Východiskem nápravné péče je diagnostický rozbor případu. ¢ Nápravný postup je třeba přizpůsobit individuální povaze případu. ¢ Vytvořit příznivou léčebnou atmosféru! ¢ Nápravná péče má mít komplexní ráz. ¢ Dobrý začátek. ¢ Zájem dítěte udržet! ¢ Účelný výběr nápravných metod. ¢ Náprava dyslexie je chronickým diagnosticko-terapeutickým pokusem. ¢ Cvičení reedukace musíme vybírat v souladu se schopnostmi samotného žáka. ¢ Úspěchu dosáhneme, pokud budeme postupovat po malých krocích. ¢ Pravidelnost – nejlépe denně. ¢ Prognózu odhadovat realisticky. ¢ Zajistit další životní dráhu dyslektického dítěte. (srov. Matějček, 1995) Oblasti reedukace 1. reedukace funkcí, které společně podmiňují poruchu; 2. utváření dovedností správně číst, psát a počítat; 3. působení na psychiku jedince s cílem naučit s poruchou žít, utváření adekvátního konceptu sebe samého. Faktory ovlivňující vývoj SPU ¢ typ dyslexie/ dysortografie (její projevy), ¢ intenzita poruchy, ¢ trvání, pravidelnost a intenzita reedukace, ¢ podpora, motivace dítěte, důsledky zažitého neúspěchu, ¢ spolupráce mezi rodinou, školou a specializovaným pracovištěm. DIAGNOSTIKA A REEDUKACE JEDNOTLIVÝCH SPU Vyšetření inteligence ¢ Stanovení úrovně rozumových schopností; ¢ kompetence psychologa; ¢ standardizované testy – verbální a neverbální složka inteligence; ¢ Wechslerův test (WISC III), Amthauerův Test struktury inteligence, Ravenovy Progresivní matice; ¢ diskuze o hranici inteligenčního kvocientu pro přiznání diagnózy SPU – IQ 85. DYSLEXIE Vyšetření čtení ¢ normované texty vypracované Z. Matějčkem (1987); ¢ dítě čte 3 minuty → sledujeme: ¢ rychlost (vyjádřena ČQ), ¢ správnost (typ a kvantita chyb), ¢ techniku čtení, ¢ porozumění čtenému textu, ¢ chování dítěte při čtení. ¢ sociálně únosné čtení – hranice 60-70 slov/ minutu Reedukace dyslexie I. Technika čtení, dekódování ¢ zrakoprostorová identifikace písmen ¢ spojení hláska – písmeno — záměny písmen tvarově podobných — rozlišování b – d – p — záměny písmen zvukově podobných ¢ spojování písmen do slabik — tzv. dvojí čtení ¢ čtení slov se zvyšující se náročností hláskové stavby ¢ čtení vět, souvislého textu II. Porozumění čtenému textu Neuropsychologický přístup k dyslexii a její nápravě podle Dirka Bakkera ¢ Pravá hemisféra zachycuje percepčně-prostorové charakteristiky textu. ¢ Levá hemisféra zpracovává obsahovou, řečovou stránku čtení. → v počáteční fázi čtení se zapojuje více pravá hemisféra, postupně však převládá aktivace levé hemisféry. ¢ 1. typ: “pravohemisférová dyslexie“ – žák čte pomalu, přesně, objevují se obtíže při vybavení obsahu čteného ¢ 2. typ: „levohemisférová dyslexie“ – žák čte rychle, ale s chybami, hádá a domýšlí si text dle porozumění ¢ 3. typ: „počáteční dyslexie“ – vývoj čtení se zastavuje hned na počátku v důsledku deficitu ve vývoji nezbytných funkcí a jejich nedostatečnou integrací. Terapie: specifická/ nespecifická stimulace hemisfér. ¢ je žák, rodič, učitel a někdy i poradenský pracovník. Techniky reedukace dyslexie 1. Metoda obtahování ¢ počáteční stádia reedukace u těžkých případů dyslexie a dysgrafie, cizí jazyk (angličtina) ¢ zapojuje hmat a pohyb, psychoterapeutický efekt 2. Metoda barevných kostek ¢ představy hmatové, pohybové, zrakové ¢ písmena nalepená na kostkách, dítě je řadí k sobě a čte (později i píše) vzniklé slabiky, slova 3. Metoda Fernaldové ¢ náprava čtení u pomalých čtenářů (mají dobrou strategii) ¢ podtrhávání „nesnadných slov“ v textu 4. Čtení s okénkem (se záložkou) ¢ cvičí správné pohyby oka po řádku, odstraňuje tzv. dvojí čtení ¢ text postupně poodkrýváme (zabraňujeme „hádání“) ¢ text postupně zakrýváme (zvýšení plynulosti a rychlosti) Zásady práce s okénkem: — velikost okénka musí odpovídat textu; — okénkem posunuje terapeut, rodič; — přizpůsobíme se dítěti – pomalé, ale plynulé čtení; — nevyžadujeme čtení s přednesem; — nepřipouštíme dvojí čtení, „vyrážení“ slabik; — okénko posuneme těsně před tím, než dítě slabiku vysloví (strategie čtení); — nutný odpočinek!!!! 5. Metoda postřehování ¢ při potížích ve spojení písmeno – slabika – slovo, při výskytu inverzí ¢ čtenářské okénko ¢ otevřené slabiky→zavírání otevřené slabiky→ slabiky o třech písmenech→celá slova 6. Metoda globálního čtení ¢ u dětí, které setrvávají na sledování jednotlivých písmen a nejsou schopny postřehovat jejich shluky (pomalé čtení) ¢ čtení celého textu→text s vynechanými písmeny→ text s vynechanými slovy 7. Čtení v duetu ¢ společné čtení s dítětem 8. Metoda dublovaného čtení ¢ u žáků, kteří čtou nepřesně, domýšlejí koncovky, často chybují ¢ žák čte daný text o slovo zpět za hlasitým čtením pedagoga (rodiče) 9. Přípravné čtení ¢ vychází z nutnosti motivovat dítě před vlastní samostatnou hlasitou četbou textu ¢ nácvičná slova z textu // rozhovor o textu // čtení textu terapeutem // dítě čte samo 10. Poslouchání textu předčítaného rodičům ¢ dítě čte nahlas předem domluvený úsek textu ¢ rodič u něj sedí, aktivně poslouchá a opravuje společně s dítětem špatně přečtená slova 11. Objasňování neznámých slov ¢ učitel/ rodič vypíší před vlastním čtením obtížná/ neznámá slova (po prvním čtení to může udělat i žák) → izolované procvičování těchto slov ¢ založení „kartotéky“ (kartičky k nácviku) 12. Čtení s kontrolou magnetofonu ¢ dítě čte nahlas, následně slyší totéž z přehrávače ¢ kontrola čtení i porozumění (nutný zácvik) 13. Motorické čtení ¢ metoda v počátku čtení, při zahájení reedukace ¢ cvičení spolupráce L a P hemisféry, plynulost očních pohybů, druhotně intermodalita a serialita DYSGRAFIE A DYSORTOGRAFIE Vyšetření psaní ¢ opis, přepis, diktát (volné téma); ¢ srovnání písemného projevu z poradny a školních sešitů; ¢ grafická stránky písemného projevu → tvar písma, dodržení lineatury, způsob sezení, držení náčiní…; ¢ hodnocení pravopisu → analýza specifických dysortografických chyb a chyb pravopisných, cílem je odhalit příčiny chyb a stanovit způsob nápravy. Vývoj písemného projevu 1. Uvolňovací cviky, 2. písmena a spoje písmen, 3. slova, věty, shoda mezi akustickou a optickou podobou, 4. aplikace gramatických pravidel, 5. samostatný písemný projev. Reedukace dysgrafie podle oblastí ¢ Hrubá motorika. ¢ Jemná motorika. ¢ Držení psacího náčiní. ¢ Uvolňovací cviky! ¢ Psaní písmen a spojů mezi nimi. ¢ Reedukace u straších žáků. ¢ Kompenzace dysgrafie. Podpůrné techniky: ¢ slovní opora, instrukce (odkud kam, říkanky), ¢ zraková opora (vyznačení body, linie), ¢ hmatová opora (vymodelování tvaru). Obtížnost prvku zvyšuje: ¢ zmenšení velikosti, ¢ zvýšení hustoty čar, ¢ snižování a postupné vynechávání podpůrných technik, ¢ střídání velikosti ¢ střídání tvaru, ¢ požadavek na přesnost provedení prvku. Kompenzace dysgrafie ¢ Uvolnění ruky před psaním, ¢ snížení objemu psaného textu, ¢ tolerantní hodnocení napsaného, ¢ možnost psát do širších linek, vyhnout se nelinkovanému papíru, ¢ psaní tiskacím písem (na druhém stupni, jinak hrozí horšení čitelnosti – nutnost zácviku!) ¢ vlepování tištěného textu do sešitu, práce s ním, ¢ psaní na počítači v kombinaci s kratším psaním rukou – zvládnout klávesnici! ¢ kopírování materiálů v naukových předmětech ¢ znalosti je dobré ověřit i ústně! Reedukace dysortografie Postup reedukace: 1. sluchové rozlišování tvarů s využitím multisenzoriálního přístupu; 2. osvojení si jevu ústně; 3. speciální písemná cvičení; 4. aplikace jevu v běžné praxi; 5. automatizace jevu. Specifické dysortografické chyby v Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek: • bzučák, hudební nástroje, stavebnice. v Rozlišování dy-ty-ny a di-ti-ni: • tvrdé a měkké kostky (podle J. Křivohlavého), mačkadlo. v Rozlišování s-š, c-č, z-ž: • karty s písmeny, obrázky se slovy. v Vynechávání, přidávání, přehazování písmen/ slabik: • písmena na tvorbu slov. v Nedodržení hranic slov v písmu: • stavebnice, prvky znázorňující slovo, obrázky, karty s předložkami. Gramatické chyby Aplikace gramatických pravidel: ¢ pochopení pravidla, ¢ vybavení (použití) ve správnou dobu, ¢ ústní zdůvodňování, ¢ doplňovací cvičení, ¢ diktát, ¢ automatická aplikace v písemném projevu. DYSKALKULIE Vyšetření matematických schopností ¢ Tvoří specifickou součást inteligence; ¢ sledujeme obtíže v matematické paměti, problémy se zaměňováním pořadí číslic, orientaci v prostoru, problémy při čtení a psaní čísel, poruchu v oblasti matematických operací atd.; ¢ využívají se následující testy: — Barevná kalkulie, Kalkulie IV (Novák 2002), — Číselný trojúhelník (Novák 1997), — Rey-Ostheriethova komplexní figura (Novák 1997), — Soubor úkolů k diagnostice (PPP Praha, není standardizován). Cíl nápravy dyskalkulie I. Posunout dítě na úroveň třídy, II. odstranit u dítěte strach z matematiky, III. odstranit napětí v rodině dítěte. Faktory ovlivňující úspěšnost reedukace: 1. reedukace a kompenzace nahrazena doučováním; 2. nerespektování spec. ped. metodických postupů; 3. probíhající náprava bez podílu rodičů; 4. komplikované rodinné zázemí; 5. jen slabě průměrné nadání při výrazné formě dyskalkulie; 6. poruchy pozornosti a aktivity, dyslexie, dysortografie; 7. výrazné povahové zvláštnosti dítěte; 8. pozdní odhalení poruchy. Vybrané zásady reedukace dyskalkulie ¢ Diagnóza dyskalkulie neopravňuje dítě k nečinnosti; ¢ vypracovat podrobný metodický plán a rámcový časový plán; ¢ nutná spolupráce rodiče – učitel matematiky; ¢ maximálně využívat názor a manipulativní činnosti; ¢ poukazovat důsledně na použití matematiky v praxi, v běžném denním životě; ¢ respektovat rozdílnost předpokladů dětí pro chápání matematických pojmů; ¢ pozitivní hodnocení, ocenění snahy – příznivé klima; ¢ doučování není reedukace! R. Blažková a kol. → Příčiny poruch učení v matematice z pohledu učitelů, → možnosti reedukace, → didaktické postupy a metody práce, → možno doporučit i rodičům. * Číselné představy. * Základní matematické operace. * Slovní úlohy. * Převody jednotek. * Kalkulátory. * Geometrie. * Odhady výsledků. Metodika J. Nováka → Soustava speciálně vypracovaných a odzkoušených postupů a pomůcek (taktilní vjemy, zrakové vnímání, Barevné hranoly), → pro učitele, rodiče, poradenské pracoviště. Zásady nácviku: 1. S metodikou pracuje vždy dítě a dospělá osoba. 2. U cvičení setrváme, dokud se nestane pro dítě hrou (plynulost, málo chyb). 3. Pravidelně 5 – 6 krát v týdnu, 10 minut. 4. Náprava odpovídá úrovni matem. schopností dítěte. 5. Pro rodiče je dobrá spolupráce s odborníkem. ¢ Stupně názornosti V. Pokorná Nácvik následujících oblastí: 1. rozvoj prostorové a seriální orientace, 2. rozvoj představy určitého množství prvků, 3. představa početní řady – nácvik početních operací. H. Simon ¢ Možnosti reedukace doma. ¢ Možnosti reedukace ve škole. ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ A JEHO ROZVOJ U ŽÁKŮ S SPU Poruchy zrakového vnímání: ¢ záměny písmen, číslic, ¢ intermodální vztahy, ¢ oční pohyby. Diagnostika: ¢ zjišťujeme zrakovou percepci tvarů, ¢ Edfeltova Reverzní zkouška, ¢ Zkouška M. Frostigové ke zjištění vizuomotorické koordinace: ¢ stupně zrakového vnímání — vizuomotorická funkce — vnímání figury a pozadí — konstantní vnímání tvaru — vnímání polohy předmětu v prostoru — vnímání polohy dvou nebo více předmětů v prostoru vůči sobě navzájem Reedukace zrakového vnímání: ¢ rozlišování barev a tvarů; ¢ zraková diferenciace; ¢ zraková analýza a syntéza; ¢ zraková paměť; ¢ rozlišování figura a pozadí; ¢ rozlišování reverzních figur; ¢ cvičení očních pohybů; ¢ postřehování, zvětšování obsahu fixací. SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ A JEHO ROZVOJ U ŽÁKŮ S SPU Poruchy sluchového vnímání: ¢ neschopnost analýzy věty na jednotlivá slova, ¢ záměna znělých a neznělých souhlásek, ¢ sluchová analýza a syntéza řeči, ¢ nedostatečná diferenciace dlouhých a krátkých samohlásek, ¢ rozlišování měkkých a tvrdých hlásek, ¢ intermodální vztahy. Diagnostika: ¢ významný předpoklad pro zvládnutí psaní, ¢ používá se: — Zkouška sluchové analýzy a syntézy (Matějček); — Zkouška sluchové diferenciace (Wepman – Matějček, Zelinková); — Vyšetření měkkých a tvrdých slabik, rozlišení délky samohlásky; — v předškolním věku Moseleyův test. Reedukace sluchového vnímání: ¢ nácvik naslouchání; ¢ sluchová paměť; ¢ sluchová diferenciace; ¢ sluchová analýza a syntéza (věta – slovo, slovo – slabika, hlásková stavba slov); ¢ vnímání a reprodukce rytmu. KOMUNIKACE OSOB S SPU Nápadnosti v komunikaci žáků s SPU ¢ Odlišná struktura jazykové složky inteligence, ¢ snížená úroveň jazykové sémantiky, ¢ deficit fonologických procesů, ¢ snížená pragmatická úroveň jazyka – klíčový aspekt komunikační kompetence: — komunikativní činnosti, — odezva na komunikaci, — interakce a konverzace, ¢ produkují méně vyspělých typů asociací –handicapováni v chápání a výstavbě logických struktur v učivu, ¢ hraniční úroveň jazykového citu. Deficity tedy nacházíme na fonologické, morfologicko syntaktické, sémantické i pragmatické úrovni jazyka. Tyto obtíže mají dopad i na emocionalitu a socializaci žáků s SPU!!! Narušená komunikační schopnost ¢ Fonologická nepřesnost, narušení rytmu řeči. ¢ Dyslalie. ¢ Artikulační neobratnost: taková vada řeči, kdy dítě umí správně tvořit jednotlivé hlásky i celá slova, artikulace je však namáhavá, těžkopádná, nápadně neobratná, a je proto někdy i těžko srozumitelná (Žlab, 1982). ¢ Specifické asimilace: neschopnost dobře vyslovit slova, v nichž se současně vyskytují hlásky, které jsou si artikulačně nebo zvukově blízké. ¢ Opožděný vývoj řeči. ¢ Balbuties (koktavost). ¢ Rinolalie (huhňavost) aj. Reedukace Řeč receptivní (porozumění řeči). Řeč expresívní (mluvený projev): ¢ artikulace, ¢ slovní zásoba, ¢ gramatické kategorie, jazykový cit, ¢ mluvní pohotovost, ¢ tempo řeči, modulační faktory. LATERALITA A PROSTOROVÁ ORIENTACE Lateralita ¢ Důsledek dominance jedné mozkové hemisféry; projevuje se jako převaha nebo upřednostňování některého z párových orgánů; ¢ lateralita tvarová/ funkční; ¢ genotyp/ fenotyp; ¢ dextrolateralita/ sinistrolateralita/ nedominantní typ ¢ je to záležitost centrální, nikoli periferní; ¢ 1972 Z. Matějček, Z. Žlab: Zkouška laterality. ¢ tři typy laterality: — souhlasná (oko – ruka souhlasná dominance); — neurčitá (oko – ruka neurčitá dominance); — překřížená (oko ruka překřížená dominance). ¢ Dominance = funkční specializace = převaha jedné mozkové polokoule nad druhou. — Schéma rozložení funkcí mozkových hemisfér Orientace v prostoru, pravolevá orientace 1. PLO na sobě a v prostoru - nejintenzivnější vývoj mezi 6. a 7. rokem. 2. PLO na osobě obrácené proti sobě - dítě zvládá přibližně v 10 letech. 3. PLO při pohybu v prostoru - dítě zvládá mezi 11. a 15. rokem. Nácvik PO,PLO: ¢ Postupně s předměty, nahoře – dole, nad – pod, vrchní – spodní, ¢ pomůcky: domeček, strom a veverka, čtvrtka rozdělená na čtyři části, počítačové programy.