HLUCHOSLEPOTA Definice hluchoslepoty: "Hluchoslepým je člověk se současnou vadou zraku a sluchu, jejichž kombinace výrazně stěžuje komunikaci, přístup k informacím a orientaci v prostoru." n současné postižení zraku a sluchu, které je závažné do té míry, že svému nositeli způsobuje problémy ve sféře psychické, sociální a v běžných situacích všedního života. n nutnost individuálního specifického přístupu - v otázce výchovy - v oblasti vzdělávání a - v oblasti sociální rehabilitace. n takto postižené osoby tvoří různorodou skupinu (délka projevu smyslového poškození a jeho stupeň) Desatero soužití s lidmi s duálním postižením sluchu a zraku 1. Při kontaktu s hluchoslepým člověkem se chovejte přirozeně. 2. Vyvarujte se projevů soucitu a zbytečně zvědavých otázek na zdravotní stav. 3. Buďte si vědomi toho, že hluchoslepý člověk může úspěšně kompenzovat své poškozené smysly a že jednáte s naprosto rovnocenným a plnohodnotným člověkem, jakým jste Vy sami. 4. Hluchoslepým lidem pomáhejte tehdy, jestliže je to nutné nebo jste o pomoc požádáni. Čiňte tak ohleduplným způsobem. 5. Při poskytování pomoci se zeptejte, zda je Vámi zvolený způsob vyhovující a odpovídá potřebě hluchoslepého člověka. 6. Pokud je to možné, pomozte hluchoslepému verbálně zprostředkovat kontakt s okolím. 7. Je-li to možné, dbejte vždy na správné osvětlení místa, kde dochází ke kontaktu s hluchoslepým. 8. Dbejte vždy na co nejtišší a nejméně hlučné prostředí, ve kterém se hluchoslepý nachází. 9. Používáte-li ke komunikaci mluvené slovo, hovořte vždy čelem k postiženému, vyslovujte pomalu a zřetelně, nezvyšujte hlas. Nelze-li se dorozumět verbálně, pokuste se najít jiný způsob (pomocí Lormovy dotekové abecedy, abecedy do dlaně apod.) 10. Komunikace s hluchoslepými není pro neinformovaného člověka jednoduchá. Musí být oboustranně dobrá vůle a trpělivost. Klasifikace hluchoslepých osob n osoby se současným postižením zraku a sluchu od narození n osoby s postižením sluchu od narození a získanou zrakovou vadou n osoby s postižením zraku od narození a získanou sluchovou vadou n osoby se získanou sluchovou i zrakovou vadou KLasifikace podle stupně ztráty zraku a sluchu a jejich souhrnu: n totálně hluchoslepí (osoby s totální absencí zraku a sluchu) n prakticky hluchoslepí (osoby s minimálními zbytky zraku či sluchu) n slabozrací neslyšící (osoby se zbytky zraku a totální či praktickou hluchotou) n nedoslýchaví nevidomí (osoby se zbytky sluchu a totální či praktickou slepotou) n slabozrací nedoslýchaví (osoby se zbytky zraku i sluchu) Klasifikace podle doby, kdy došlo k projevu jednotlivých příznaků hluchoslepoty: n hluchoslepí od narození n prvotně hluší se ztrátou zraku v raném období (mezi 6. -9. rokem věku dítěte) n prvotně hluší s pozdní ztrátou zraku (po dosažení 9. roku dítěte) n prvotně nevidomí s prelingvální ztrátou sluchu n prvotně nevidomí s postlingvální ztrátou sluchu n prvotně vidící i slyšící s následnou ztrátou sluchu i zraku v raném období n prvotně vidící i slyšící s následnou postlingvální ztrátou sluchu i zraku n prvotně slabozrací s následnou ztrátou sluchu n prvotně nedoslýchaví s následnou ztrátou zraku 3 základní typy hluchoslepoty 1. totální hluchoslepota 2. hluchoslepota s převahou zrakového postižení 3. hluchoslepota s převahou sluchového postižení ad1) Totální hluchoslepota (asi 8%) n nejtěžší následky n stereotypní pohyby n jedinec upřednostňuje polohu vleže n možnost edukace je velmi malá n ke komunikaci jsou slabě motivováni ad2) Hluchoslepota s převahou zrakového postižení (asi 35%) n nedostatečnou funkci zraku a sluchu nahrazují hmatovým vnímáním n narušená funkce kinestetických n nedostatky v oblasti jemné motoriky n je preferováno dorozumívání reliéfním Braillovým bodovým písmem n Lormova abeceda ad3) Hluchoslepota s převahou sluchového postižení (asi 12%) n méně problémů s orientací v prostředí, jemnou a hrubou motorikou n důležitým informačním zdrojem jsou vibrační n preferují vizuální příjem informací n pokud stav zraku dovolí diskriminovat grafémy, mohou se učit číst a psát tiskací a psací písmo Etiologické faktory n Biologická nezralost n Syndrom Usher n Syndrom CHARGE n Kongenitální rubeola n Meningitida n Trizomie 13 n Hydrocefalus n Mikrocefalie n AIDS n Kongenitální toxoplasmosa n Encefalitida n Poranění lebky Komunikační systémy HS n tzv. totální komunikace n výběr jednotlivých kom. systémů je individuální: - vychází ze stupně sluchového a zrakového postižení, - z doby jeho vzniku, - z individuálních potřeb dítěte s duálním senzorickým postižením, - věku HS, - vývojové úrovně a - somatických možností n předpokladem pro učení jakékoli komunikační techniky je navázání taktilního kontaktu pečující osoby s hluchoslepým dítětem, čímž se tento kontakt stává prvotní komunikací 1) Auditivní komunikační systémy ORÁLNÍ ŘEČ n většina HS jedinců zvukovou formu jazyka nepoužívá - nedostatečné senzorické vybavení jim neumožňuje získat potřebnou jazykovou kompetenci 2) Vizuální příjem informací DAKTYLOTIKA n vhodná pro HS se zachovalými zbytky zraku PSANÉ PÍSMO n předpokládá zvládnutí techniky čtení, vázána na použití technických pomůcek ODEZÍRÁNÍ n lze u HS využívat jen velmi málo v případech, kdy jsou zachovány velmi dobré zbytky zraku ZNAKOVÝ JAZYK n vhodná pro HS se zbytky zraku 3) Taktilní vnímání DAKTYLOTIKA DO DLANĚ n je modifikací daktylotiky pro osoby HS trpící praktickou či totální slepotou n zal. na různých polohách a postavení prstů ruky, znaky se neukazují do prostoru,vypisují se do dlaně TISKACÍ PÍSMENA PSANÁ DO DLANĚ n užívají hluchoslepí, kteří ztratili sluch a zrak v pozdějším věku BRAILLOVO PÍSMO n vhodný pro hluchoslepé, u nichž je zrak poškozen v pásmu slepoty ZNAKOVÁNÍ RUKU V RUCE / TAKTILNÍ ZNAKOVÝ JAZYK n vhodná pro HS s praktickou či totální slepotou LORMOVA ABECEDA n jde o tzv. dlaňový systém, kdy každému písmenu odpovídá část prstu nebo dlaně n písmena abecedy se vyjadřují pomocí čar a mírných stisků příslušných bodů na prstech či dlani JEDNORUČNÍ BRAILLOVO PÍSMO DO 2 PRSTŮ n jednotlivé bodové kombinace písmen se vpisují do dvou prstů – ukazováku a prostředníku DVOURUČNÍ BRAILLOVO PÍSMO DO PRSTŮ n osoba sdělující informace hluchoslepému položí své ruce na jeho a dotýká se jich – píše na ně – stejně jako na Pichtově stroji TAKTILING n neboli rozumění hmatem n systém, kdy HS osoba vnímá vibrace hlasivek tak, že má svou ruku položenou na rameni mluvící osoby n využívají hluchoslepí v kontaktu s nejbližšími osobami TADOMA n vibrační metoda n HS položí palec na rty, ostatní prsty rozprostře od jařmového oblouku směrem ke krku n doplňující informace o mluvené řeči během odezírání n u totální slepoty zastupuje tato metoda zcela odezírání Historie péče o hluchoslepé osoby n do roku 1948 u nás péče o HS nebyla n poté v kojeneckých ústavech a ÚSP (ne vzdělávání) n po roce 1989 vliv poznatků ze zahraničí (Helena Kellerová - USA, Olga Skorochodová-SSSR) Organizace pro hluchoslepé (občanská sdružení,..) n LORM n VIA n Záblesk n Klub přátel červenobílé hol Výchova a vzdělávání RANÁ PÉČE: Tamtam – SRP pro sluchově postižené SRP pro zrakově postižené PŘEDŠKOLNÍ VĚK: doma integrace v různých MŠ MŠ speciální - Beroun (celoroční pobyt) MŠ pro SP - Olomouc (internátní pobyt) ŠKOLNÍ VĚK: q třída pro HS Olomouc (internátní pobyt) integrace v různých typech škol soukromé školy a stacionáře !dodnes i bez školní docházky (ústavní péče)! q Praktická škola dvouletá (Praktická škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené v Olomouci)