Didaktika mladšího školního věku – didaktika matematiky RNDr. Růžena Blažková, CSc. Katedra matematiky PdF MU 1. Dyskalkulie a její projevy. Klasifikace dyskalkulie. Vliv dalších poruch učení na úspěšnost v matematice. Další příčiny poruch učení v matematice. Poruchy vývojové, jejich vzájemné se ovlivňování. Problematika nevhodné výuky matematiky pro dítě. 2. Vytváření pojmu přirozeného čísla v předškolním a mladším školním věku. Předčíselné představy. Postupný proces abstrakce. Podpůrné prostředky – manipulativní činnost, výtvarné a literární vyjádření (uplatnění pohádek a básniček), konstruktivistické přístupy. Uspořádání přirozených čísel, porovnávání přirozených čísel, zaokrouhlování.. 3. Zápis čísla v poziční desítkové soustavě, pochopení zápisu čísla, řádu číslice. Zápis čísel s nulami. Podpůrné pomůcky, využití grafického znázornění a kombinatorických úloh. 4. Podstata a vyvození operací sčítání a odčítání přirozených čísel. Zvládnutí pamětného sčítání a odčítání, algoritmy písemných operací. Nejčastější poruchy a jejich náprava. 5. Podstata a vyvození operací násobení a dělení přirozených čísel. Pamětné spoje, algoritmy písemných operací. Dělení se zbytkem. Příčiny poruch. 6. Propedeutika pojmů zlomek a desetinné číslo. Praktické využití. 7. Problematika řešení slovních úloh. Úlohy aplikační, projekty. Nejčastější problémy. 8. Rozvoj geometrické a prostorové představivosti. Základní geometrické pojmy. Vytváření dovedností – modelování, rýsování, početní geometrie. 9. Přístupy k hodnocení a klasifikaci žáků s poruchami učení. Problematika zkoušení ústního a písemného. Základní dokumenty. 10. RVP pro vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Individuální plán pro žáky s diagnostikovanou dyskalkulií. 11. Reedukační postupy, zásady reedukace a kompenzace problémů v matematice. 12. Didaktická hra v matematice a její využití k reedukaci dyskalkulie. 13. Systém pomůcek pro práci s dyskalkuliky. 14. Učitel matematiky a jeho role v práci s dětmi s dyskalkulií. Profesionalita v přístupu, výzkumná činnost, další vzdělávání. Literatura 1. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Blažek, M.: Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido 2007. 2. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M: Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. Brno: PF MU, učební text, 1992. 3. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M: Náměty k rozvíjení kombinačního myšlení. Brno: Metodický materiál PdF MU, 1998. 4. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M: Kapitoly z didaktiky matematiky. Slovní úlohy a projekty. Brno: PdF MU 2007. 5. Hejný, M., Kuřina, K.: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál 2001. 6. Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha: PdF UK, 1999. 7. Košč, L.: Vývin matematických schopností a jeho podnecovanie v predškolskom veku. Bratislava: VÚDP, 1986. 8. Košč, L.: Psychológia matematických schopností. Praha: SPN, 1972. 9. Kucharska, A.: Specifické poruchy učení a chování – Sborník 2000. Praha: Portál, 2000. 10. Kucharska, A.: Specifické poruchy učení a chování – Sborník 2005. Praha: Portál, 2006 11. Novák, J.: Dyskalkulie – specifická porucha počítání. Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2000. 12. Simon, H.: Dyskalkulie. Praha: Portál, 2006 13. Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003 14. Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. 15. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. www.vuppraha.cz