Vývojová psychologie Úvod do disciplíny Co je to vývojová psychologie? Obecná výv. psych. = široce chápané pojetí Fylogenetická psych. – založena na pozorování a srovnávání chování různých druhů živočichů na rozdílném stupni evoluční řady, etologie (Konrad Lorenz) studuje tyto jevy: vyhledávání potrav, teritoriální chování, výběr partnera a námluvy, hnízdění, péče o potomstvo Antropogenetická psych. - vývoj psychiky u lidí v různých historických etapách a různých civilizačních kontextech, etnopsychologie, kulturní antropologie (Margaret Meadová) Ontogenetická psych. – vývoj psychiky člověka, od jeho početí až do smrti Aktuální geneze psychiky – vývoj psychických procesů v průběhu konkrétní akce (v průběhu učení, po oznámení špatné zprávy, při zvládání krize atd.) Vývojová psych. jako ontogenetická = úžeji leč obvykleji chápané pojetí Změny v průběhu vývoje Vývojová psychologie v užším pojetí studuje všechny změny, k nimž dochází v průběhu života člověka. Evoluční změny – zákonitý (ne pouze nahodilý), jednorázový (neopakovatelný) postup řady změn ze sebe navzájem vycházející, které lze hodnotit jako přechod od méně dokonalého k dokonalejšímu (složitějšímu) a které jsou zaměřeny k uskutečnění určitého cíle (přežít, předat geny). Období stability Involuční změny Cíle vývojové psychologie Popsat vývojové změny, které jsou charakteristické pro určité období. Z těchto popisů odvodit obecné zákonitosti, které se týkají vývoje jednotlivých struktur a příčinných souvislostí v celém průběhu vývoje člověka. Konečným cílem je vytvořit jednotnou teorii, která umožňuje z malého počtu základních předpokladů odvodit co nejvíce faktů, včetně kvalitní predikce. Ale jak je to doopravdy? Nomotetické paradigma Idiografické paradigma Metody vývojové psychologie Pozorování za přirozených nebo experimentálních (kontrolovaných podmínek), rozhovor, testové metody. Ale jak to skloubit s časem (vývoj je vždy vývojem v čase)? Longitudinální (podélné) výzkumy a studie Příčné výzkumy a studie (cross section) Semilongitudinální (zrychlený longitudinální) výzkum Retrospektivní (anamnestický) postup Prospektivní (katamnestický) postup Činitelé psychického vývoje Genetické dispozice, genotyp. Způsob partnerského výběru princip pozitivní selektivity princip negativní selektivity Prostředí – fyzické, sociokulturní, socializační činitelé, sociální vrstva. Vzájemná interakce těchto dvou faktorů. Metoda výzkumu – zkoumání jednovaječných dvojčat. Zrání Proces zrání je předurčen genetickým programem, projevuje se zákonitou posloupností určitých změn, které lze chápat i jako stav připravenosti k dalšímu rozvoji. Vývojové proměny v jednotlivých oblastech postupují v určitém stabilním pořadí. Jejich individuální variabilita se projevuje v rychlosti, rovnoměrnosti či míře rozvoje. V procesu zrání se objevují kritická období, která jsou nejvhodnější k rozvoji jednotlivých psychických vlastností či k důležité vývojové změně (období vzniku citové vazby matky a dítěte, učení se cizímu jazyku, rozvoj logického uvažování na počátku školního období…) Zrání ovlivňuje pouze předpoklady k rozvoji určitých psych. procesů. Dále je rozvíjí učení až na individuální úroveň. Vztah zrání a učení má charakter interakce. Výsledky učení nemají trvalý charakter, mohou být ovlivňovány novými zkušenostmi. Zrání je trvalé a nevratné (s výjimkou patologie).