Vývoj pohledu na osoby s vadami sluchu PhDr. Pavla Pitnerová 2009 Starověk • Starý zákon, ve Druhé a Třetí knize Mojžíšově mluví o hluchých. Oddělení pojmů hluchý a němý. • V 5. a 4. století př. n. I. se kladl velký důraz na komunikaci, na řeč a na výchovu ke správné řeči. • Hippokrates - výklad fyziologie sluchu, související s vadou řeči -vadnou artikulací. Hluchoněmí se dokázali uplatnit v nejrůznějších řemeslech. • Isokrates, se zabýval vztahem mezi řečí a myšlením. • V té době se neslyšící neučili mluvit (proto označení hluchoněmí), a absence řeči jim ztěžovala až znemožňovala možnost začleňování do společenského života. • Aristoteles „Ti, kdo neslyší od narození, nebudou mít rovněž řeči. Hlas jim určitě nechybí, nemají však řeči." neslyšící = nemluvící, nepřesný překlad: neslyšící = neschopný myšlení. • Marcus Tullius Cicero vydal i spis „O řečníkovi1, ve kterém popisuje názory na řečnictví, výchovu řečníků, hlasovou hygienu, fyziologií řeči a již zmíněnými vadami řeči a sluchu. \ 22 Individuální péče I 16. století. Mnich Pedro Ponce de Leon vychovával v klášteře dva hluchoněmé chlapce. Hledal způsob, jakým by se s nimi mohl dorozumět. Podařilo se mu u nich dospět k určité formě artikulované řeči. Nastala éra vzdělávání jednotlivých neslyšících jedinců, kterým většinou pomáhal někdo z rodiny nebo z okolí. Ramiréz de Carrion, vyvinul svůj vlastní zjednodušený způsob výuky čtení a psaní a sklidil se svou metodou velký úspěch. Při výuce používal písmo i prstovou abecedu, jeho žáci mluvenou řeč. Juan Pablo Bonet, Carrionovu metodu mírně doplnil a sepsal. Propagoval jednoruční prstovou abecedu, zmiňuje se o odezírání. John Bulwer navrhoval již od roku 1648 zřízení samostatné školy, která by sloužila k výchově a vzdělávání hluchoněmých. 17. a 18. století Jan Konrád Amman vedl hluchoněmého žáka. Učil ho odezírat a artikulovat (napodobováním postavení mluvidel před zrcadlem). Využíval chvění mluvních orgánů při výslovnosti hlásek. Současně učil číst a psát. Jacobo Rodrigues Pereira žil v letech 1715 - 1780 a učil neslyšící ve Francii. Vytvořil si vlastní pokrokovou metodu výuky, zvanou daktylologie. Používal posunky, zbytky sluchu užíval při vyvozování hlasité řeči, Provokoval žáky k četbě i psaní, řídil se metodou názornosti. Jedince s vadami sluchu dělil podle stupně této vady a jejího vlivu na komunikaci. Počátky hromadného vzdělávání • Abbé Charles Michel de L'Epée. Žil ve Francii, kde v roce 1770 založil první veřejný ústav pro hluchoněmé. Vymyslel umělé posunky pro jednotlivé pojmy. Učil prstovou abecedu a psaní. • Samuel Heinicke založil ústav v roce 1778 v německém Lipsku. Ve svém ústavu zavedl metodu „hláskovací" (vyslovil hlásku, žák seji naučil odezírat, artikulovat a psát). Z naučených hlásek se pak skládala slova, která se zapisovala a odezírala. • Metody: O německá = orální a francouzská = posunková • obě metody sváděly tvrdý boj Souboj metod I • Mezinárodní kongres učitelů hluchoněmých -1880. • Vyvrcholil dlouholetý spor učitelů, logopedu, lékařů a vlastně všech okolo neslyšících. V rezoluci pak účastníci deklarovali nadřazenost orální metody nad znaky. Sto let po „Milánu" • Milánský kongres nastolil pro výchovu a výuku čistě orální metodu. • Ta zdomácněla ve školách a ústavech pro hluchoněmé. • Přesto nepřinesla příliš výrazné výsledky. • Objevy v elektrotechnice a výroba sluchadel. Moderní přístupy ( Nejdůležitější směry 20. století: • Čistá orální metoda • Simultánní komunikace • Totální komunikace • Bilingvální metoda