Aplikovaná sociální psychologie Skupinový vliv, skupinové myšlení, manipulace, dav a davové chování Opakování p Jedna ze základních oblastí výzkumu a teorie sociální psychologie p „Jedná se o pokus vysvětlit jak je myšlení, prožívání a chování jedince ovlivněno aktuální či představovanou přítomností ostatních“ (Allport, 1954) p Proces, kterým je jedinec ovlivňen přímo či nepřímo myšlením, prožíváním a chováním druhých. p Rozvoj hlavně po druhé světové válce – hledání odpovědí na otázky, které vyvolala genocida Úvod (pokračování) p Zahrnuje postupy, kterými jedinec ovlivňuje postoje a chování druhých n persuaze, kladení požadavků, uplatňování autority p Zahrnuje i procesy, kterými jedince ovlivňuje skupina a společnost n konformita k normám (skupinovým, společenským) p Jedná se vlivy působící v běžném každodenním životě Typy sociálního vlivu p konformita - změna, přesvědčení či chování, která má za cíl sjednocení se skupinovým názorem (většinou nepřímý vliv) p vstřícnost, ochota vyhovět - udělám, co se mi řekne ;) p poslušnost – udělám, co mi řekne autorita; často jde proti vnitřnímu přesvědčení (př. změna chování, která není provázena postojovou změnou; přímý vliv) p konverze – změna, která mění vnitřní přesvědčení p vliv minority – procesy, kterými malá nebo málo vlivná skupina mění postoje majority Klasické výzkumy p Milgram (1963, 1974) p Asch (1955) p Moscovici p Zimbardo p Oblíbené, citované, často součástí představy o sociální psychologii jako takové Milgramova studie poslušnosti p role „učitele“v „pedagogickém experimentu“ p „elektrické šoky“ za chybnou odpověď, vždy o 15V vyšší (od 15 do 450V - „nebezpečně vysoký šok“) p při každém šoku „žák“ prostestuje a nokonec odmítá odpovídat p opakovaná instrukce „experiment vyžaduje, abyste pokračoval“ Aschova studie konformity p „jednoduchý percepční experiment“ p která čára je nejblíž standardu X p spolupracovníci mezi respondenty; p 75% odpovídá se skupinou špatně p procento roste s velikostí skupiny Moscoviciho studie vlivu minority na skupinový názor p mírná modifikace Aschova výzkumu; spolupracovníci vystupují jako konzistentní menšina p mají vliv protože n narušují většinový názor n přitahují pozornost na sebe jako objekt n přitahují pozornost k alternativnímu řešení n vyřešení problému vyžaduje konsenzus p nutí respondenty „přemýšlet dvakrát“ Zimbardův vězeňský experiment p skupinová dynamika n studenti v rolích „dozorci“, „vězni“ n dynamika deindividuace n eskalace; po týdnu ukončeno p http://www.prisonexp.org/ p http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_prison_experiment p viz. např. Zimbardo, P.G. Moc a zlo. Praha, MoraviaPress 2005 Teorie sociálního srovnávání (Festinger, 1950, 1954) p testování fyzické reality (př. Jsou muži vyšší než ženy? – Změřme výšky). Jedná se o racionální přístup a podle Festingera preferovaný způsob p existuje ale řada problémů, které takto ověřovat nejdou. V nich jsme závislí na testování sociální reality (Vypadám v tomto oblečení příšerně? – Zeptám se ostatních). Tento postup zahrnuje získávání zpětné vazby od subjektivně významných druhých (referenční skupina) s cílem redukovat nejistotu ve vztahu k podstatě reality Konformita – kdy a proč podléháme Informační sociální vliv n když je situace nejasná n když je situace kritická n když jsou druzí „odborníci“ n jak odolat: uvědomit si, že můj názor je stejně legitimní jako názor druhých Vliv minority n je-li konzistentní, odolná a reagující na skupinové trendy Normativní sociální vliv n člověk jako sociální bytost chce být přijímán skupinou n skupinový vliv je výraznější, když přichází od lidí, které máme rádi n jak odolat: nebát se, získat spojence; čas od času je skupina tolerantní ke členům jindy konformním Vstřícnost, ochota vyhovět (compliance) p nepromyšlená konformita (mindless conformity) n nepromyšlené přejímání skupinových a společenských norem; každodenní autopilot vedoucí k „správnému chování“ Poslušnost ve vztahu k autoritě p role normativního vlivu, informačního vlivu, nedomýšlení důsledků, fenomén „noha mezi dveřmi“, redukce nesouladu s autoritou Skupinové myšlení (groupthink) p Skupinové myšlení (groupthink) n pojem zavedený Irvingem Janisem (1972) n popisuje chybná rozhodnutí sociální skupiny zapříčiněné skupinovými tlaky n v rozhodování skupiny vede ke zhoršení efektivity myšlení, odtržení od reality (reality testing) a nedostatečném zvažování etických konsekvencí aktivit skupiny. p Skupiny zasažené tímto fenoménem ignorují alternativy a mají tendenci k iracionálním aktivitám dehumanizujícím jiné skupiny. p Skupiny jsou náchylnější ke skupinovému myšlení v případě, že: n jejich členové mají podobné zázemí a zkušenosti n skupina je izolována od názorů „zvenku“ n nejsou úplně jasná pravidla pro rozhodování v rámci skupiny. Symptomy skupinového myšlení Janis uvažuje o osmi symptomech (příznacích) skupinového myšlení: • Iluze nezranitelnosti p Skupina je uvnitř velice optimistická a tenduje k akceptaci neúnosných rizik. • Kolektivní racionalizace p Členové skupiny ignorují varovné příznaky a nejsou ochotni zvažovat své výchozí předpoklady. • Víra ve vnitřní morálku p Členové skupiny věří v oprávněnost svých názorů a proto ignorují širší etické a morální dopady svých rozhodnutí. • Stereotypizované pohledy na členy jiných skupin p Negativní názory na „nepřátele“ vedou k přesvědčení o nevyhnutelnosti konfrontace. • Přímý tlak na vnitřní oponenty n Členové skupiny jsou tlačení k tomu, aby neprezentovali protiargumenty vůči žádnému ze skupinových názorů. • Autocenzura p Pochyby a odlišné názory od skupinového konsenzu nejsou vyjadřovány. • Iluze jednotnosti p Většinové názory či rozhodnutí jsou považovány za jednomyslné. • Samozvaní „strážci myšlení“ (inkvizitoři) p Členové chránící skupinu a její vedení před informacemi, které jsou problémové, nebo v rozporu se soudržností skupiny, skupinovými názory a/nebo skupinovými rozhodnutími. Dynamika skupinového myšlení p Přítomnost výše uvedených symptomů nemusí nutně vést k fenoménu skupinového myšlení p Skupinové myšlení je pravděpodobnější v soudržných skupinách a za vnějšího tlaku na kvalitu rozhodnutí. p Když je tlak na jednotnost názoru dominující, jsou členové skupiny méně motivováni uvažovat realisticky nad možnými alternativami. p V těchto skupinách skupinový tlak vede nezodpovědnosti a iracionálnímu myšlení, protože v takové skupině je důležitější názorová „jednotnost“ než zvažování alternativ. p Rozhodnutí vycházející ze skupinového myšlení jsou reálně méně úspěšná. Příklady skupinového myšlení a jejich dopadů (Janis) p Neschopnost předpovědět japonský útok na Pearl Harbour za 2. svět války p Eskalace války ve Vietnamu p Neúspěšný pokus o záchranu rukojmích v Íránu (...) Příklady (2) p Špatný odhad rizik při letu raketoplánu Challenger n více mj.: p Richard Feynman, R. To nemyslíte vážně, pane Feynmane!, Praha, Aurora 2001. Skupinové myšlení a mediální tlak p Prezentací žádoucích faktů leze vyvolat „žádoucí“ nálady veřejnosti („spin doctors“). Typické znaky: n nejsou zvažovány opravdu všechny alternativy n nejsou zvažovány všechny cíle n nejsou opravdu zvažována možná rizika preferované volby n neschopnost vracet se k původně zavrhnutým řešením n špatná informovanost n výběrově působící „informační šumy“ n neschopnost vytvářet plány pro pokračování n nízká pravděpodobnost úspěšných výsledků p Napadá Vás nějaký příklad? ;) Skupinové myšlení - prevence p Vedoucí skupiny může dočasně přidělit roli kritika každému členu skupiny p Vedoucí skupiny může na počátku brzdit přijetí jednoznačných preferencí a očekávání p Každý z členů skupiny se může běžně vyjadřovat ke skupinovým vymezením problému ze svého pohledu a přínosné nápady jsou skupinou přijímány p Můžeme pozvat jednoho nebo více „expertů“ zvenku a členové skupiny mohou před nimi své nápady obhájit p Zkušenému a znalému členu skupiny je přidělena role oficiálního šťourala (tzv. ďáblův advokát) aby zpochybňoval předpoklady a plány p Vedoucí se ujistí, zda je dostatek času věnován hledání problémů a varovných signálů, i od konkurenčních skupin a skupina a vedoucí vytváří i alternativní scénáře záměrů konkurujících skupin Manipulace, manipulativní taktiky p Existuje široká škála postup, jak úspěšně ovlivňovat chování a prožívání druhých, které je možné pozorovat v běžných sociálních interakcích v různých prostředích Příklady – v blízkých vztazích p Pocity viny n Časté v rodinných situacích – „Jak jsi mi to mohl/a udělat?“ p Zlost n Viz konflikty – pro většinu osob je agrese ze strany druhých nepříjemná p Závazky, povinnosti n Vyplývající z vzájemných vztahů; místy těžko vymezitelné hranice („Vzpomínáš si, jak jsem ti tenkrát…?“) p Kritika n Vyvolání situace, ve které se musíme obhajovat, zatímco druzí mohou realizovat záměry p Nepřiměřenost n Objekt debaty je rozmlžen, nebo významově posunut („Já o voze, on o koze.“) p Bezmocnost n Falešná snaha vyvolat soucit („Potřebuju, abys mi pomohl…“) p Dráždění n S erotickým podtextem – používání flirtu jako prostředku k dosažení cíle p Otázky n Podsouvání významů, vyvolávání žádoucích pocitů („Proč jsi vlastně…?!) p Manipulace způsobují, že se cítíme smutní, využívaní, nebo zneužívaní Manipulativní taktiky v sociálních skupinách p Zvýšení sugestibility n „změkčení zábran“ prostřednictvím technik zvyšujících vnímavost (mj. audio, video, pohyby, mantry…) p Získání kontroly nad sociálním prostředím dotyčné osoby, jejím časem i sociální oporou n Mj. sociální izolace, omezení kontaktu s lidmi nesdílejícími propagovaný názor p Vyloučení informací narušujících skupinový názor n Kontrola komunikace, zavedení „vnitroskupinového slangu“ atp. p Donutit osobu přehodnotit vlastní jádrové vlastnosti a vnímání sebe sama n Sebezkušenost je přehodnocována, vlastní historie reinterpretována p Vyvolat pocity méněcennosti n Člověk nevěří vlastnímu úsudku, ani vlastním schopnostem p Vytváření silných negativních emocionálních zážitků n Využívány k psychickému trestání (sociální izolace, změny soc. statusu, vyvolávání úzkosti) p Zastrašování n Nepřijetí skupinového názoru povede k nejrůznějším následkům (duševní porucha, drogová závislost, vyloučení z komunity…) Manipulace v médiích p Řada taktik používaná zájmovými skupinami s dostatečným vlivem na média k prosazení vlastních cílů p Útoky n Vytvoření „slaměného panáka“ n Argumentace „ad hominem“ n ale i hledání obětního beránka či démonizace p Př. „Židovské spiknutí – Německo před WWII“) p Odvrácení pozornosti n Př. Film Vrtěti psem p http://www.fdb.cz/filmy/25503-vrteti-psem-wag-the-dog.html n Často také odkazy na národní hrdost nebo patriotismus. Psychologie davu Dav - shluk lidí kolem ohniska společné pozornosti (Young, 1976) 1. charakteristika davu 2. dynamika chování v davu 3. teorie davového chování 4. fenomén nepomáhajícího davu Atributy davu p mnoho lidí v malém prostoru p bezprostřední kontakt p podobnost v emocích (pocitech, potřebách, motivech) p podobné reakce na stejné podněty p nevládnou normy, ale pocity a emoce p deindividualizace (anonymita), imitace chování Základní typy davu p shluk: neorganizovaná masa lidí s nejasným záměrem a očekáváním, vzniká náhodně p publikum: jistý záměr a očekávání p agresivní dav: dav produkující násilí u lynčující: agrese proti jednotlivci („spravedlnost“) u terorizující: agrese proti větší skupině lidí, není tak aktivní jako lynčující u rebelující: mění se v organizaci p únikový dav: uplatňuje se „panika“ (stav sugesce, snížení vědomí, výrazné emoce – strach, úzkost) p akvizitivní dav („rabující“): snaha něco získat p expresivní dav („afektivní“): vyjadřuje něco navenek Psychologické charakteristiky davu p deindividualizace: snížení osobní identity p „snížení intelektu“ (zúžení vědomí) p „zvýšené vášně“ p „akceschopnost“ Dynamika davu základními faktory p sugesce: snížené vědomí, zvýšené emoce p nápodoba: přebírání vzorců chování bez vnitřního ztotožnění p psychická nákaza: u zúžené vědomí u zúžená pozornost u sugesce u nápodoba Teorie davu p teorie kolektivní mysli - G. le Bon (1895): v davu se projevují instinkty, vášně (nekontrolované emoce jako hněv, impulsivita, intolerance, živelnost, fanatismus) p psychoanalytická teorie - id je ovládáno silnými vůdci p teorie aktuální normy (Turner, Kilian 1972): 3 základní procesy: a) nákaza, b) shovívavost (postojů, chování – sjednocení), c) aktuální norma p teorie sčítajících se hodnot (Smelser, 1963): a) strukturovaná vodivost, b) strukturované napětí, c) všeobecné přesvědčení (sugesce), d) náhlá událost, e) mobilizace (pohotovost pro určitý druh chování), f) cesta ke kontrole Pozitivní účinky davu p Léčivé účinky davu: pocit sounáležitosti (sport, koncerty, náboženská setkání atd.) Nepomáhající dav poskytnutí pomoci předpokládá: p 1. povšimnout si p 2. správná interpretace u „bystander effect“ (efekt diváka) – Lattané, Darley : čím více lidí, tím menší pravděpodobnost pomoci druhých lidí u „pluralistic ignorance“ - znásobený nezájem p 3. převzetí odpovědnosti (diffusion of responsibility, confusion of responsibility), p 4. rozhodnutí jak pomoci (audience inhibition)