Identifikační znaky dle Suzan Winebrennerové (Teaching the Gifted Kids in Regular Classroom 2001). - charakterizuje nadané děti ve dvou ohledech: v pozitivním a negativním V pozitivním ohledu: - při výskytu charakteristiky zaklikněte Ö - jsou extrémně vyspělí v jakékoliv oblasti učení a výkonu - vykazují asynchronní vývoj: můžou být významně napřed v některých oblastech a v jiných oblastech vykazovat věkově adekvátní nebo dokonce opožděný vývoj (např. dokáží číst již ve třech letech, ale ještě v pěti si nedokáží zavázat tkaničku u bot) - mají na svůj věk širokou slovní zásobu a vyspělý verbální projev - mají neskutečnou paměť - některé věci se naučí neuvěřitelně rychle bez pomoci druhých - zvládají složitější myšlenkové operace než jejich vrstevníci - vykazují schopnost práce s abstraktními myšlenkami s minimem konkrétní zkušenosti pro pochopení - vidí jasně vztahy příčiny a následku - vidí vzorce, vztahy a souvislosti, které jiní nevidí - vždy přicházejí s „lepšími způsoby“ řešení věcí, navrhují je spolužákům, učitelům a dalším dospělým – ne vždy vhodným způsobem - dávají přednost komplexním a náročným úkolům - jsou schopni přenášet své vědomosti do nových situací a řešení problémů - chtějí se podělit o vše, co vědí - jsou zvědaví ve všem, co se děje okolo nich a kladou nekonečné otázky - jsou nadšení a ostražití pozorovatelé - jsou horliví, někdy extrémně citliví či vznětliví, dokážou být zcela pohlceni aktivitami či myšlenkami - mají často mnoho (neobvyklých) zájmů, koníčků a sbírek - jsou silně motivováni dělat věci, které je zajímají a svým vlastním způsobem, raději pracují nezávisle, někteří dokonce samostatně - mají ohromnou míru energie - mají cit pro krásno a lidské pocity, emoce a očekávání - mívají zvýšený smysl pro spravedlnost, morálku a fair play, zajímají se a vnímají osobně globálními problémy - mají sofistikovaný smysl pro humor - rádi jsou ve vedení, mohou být přirozenou autoritou V negativním ohledu: - odmítají práci nebo pracují nedbale - jsou nervózní při tempu práce třídy, které považují za nedostatečně aktivní nebo když nevidí jasný pokrok práce - protestují proti rutinní a předvídatelné práci - ptají se na choulostivé otázky, vyžadují zdůvodnění, proč se mají věci dělat určitým způsobem - odmítají určování práce a příkazy - sní v průběhu dne - ovládají třídní diskuze - bývají panovační k učitelům i spolužákům - jsou netolerantní k nedokonalosti vůči sobě i ostatním - jsou přecitlivělí vůči kritice, snadno se rozpláčou - odmítají se podřídit - odmítají kooperativní učení - „hrají divadlo“ a ruší spolužáky - mohou se stát „třídním šaškem“