VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ INTEGRACE, ANTIDISKRIMINACE, INKLUZE Monika Tannenbergerová INTEGRACE VE VZDĚLÁVÁNÍ Základní terminologie: • rovnost • diskriminace • sociálně znevýhodněný žák • integrace • inkluze ROVNOST • „Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti i v právech.“ (LZPS, článek 1) • „Všichni lidé jsou zrozeni jako svobodní a rovní co do důstojnosti a práv.“ (Všeobecná deklarace l. p. , článek 1) • „Každý má právo na vzdělání.“ (LZPS, článek 33) DISKRIMINACE • diskriminace je právní, poměrně přesně definovaný pojem • diskriminace je nerespektování zásady rovnosti zacházení • zákaz diskriminace = povinnost zajištění rovnosti • diskriminace je situace, kdy je s jednou osobou zachází z nějakého diskriminačního důvodu méně příznivým způsobem, než je, bylo nebo by bylo s jinou osobou ve srovnatelné situaci • diskriminace a rozsudek ze Štrasburku 13. 11. 2007: D.H. and others vs. The Czech Republic sociálně znevýhodněný žák • podle platného znění (§ 16 ŠZ) je dítětem, které má speciální vzdělávací potřeby, takové dítě, které je buď zdravotně postižené či znevýhodněné, nebo dítě se znevýhodněním sociálním • chápe se tím dítě s nařízenou ústavní výchovou, v postavení azylanta, nebo dítě z rodiny s nízkým sociálně – kulturním postavením INTEGRACE • přístupy a způsoby zapojení žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání a do běžných škol • cílem je poskytnout i žákům s těžkými a trvalými zdravotními postiženími společnou zkušenost s jejich zdravými vrstevníky, a přitom respektovat jejich specifické potřeby INKLUZE • dává v prostředí běžné základní školy přiměřené podněty a možnosti všem dětem bez rozdílu Na co integrace a inkluze ? ü střet názorů a zájmů ü dnešní společnost ü školní věk a tolerance ü rozvoj klíčových kompetencí Liga lidský práv ü Liga lidských práv se dlouhodobě zabývá situací dodržování lidských práv v ČR ü specializujeme se například na práva pacientů, na trestní spravedlnost, policii ü jednou ze stěžejních oblastí je situace ve školství, segregace sociálně znevýhodněných dětí, což úzce souvisí s problematikou diskriminace ü www.llp.cz Projekt LLP: FÉROVÁ ŠKOLA ü více info à www.ferovaskola.cz ü pro začleňování zejména soc. znevýhodněných dětí jsme vytvořili celý projekt, který by měl pomocí odměny, tj. udělení Certifikátu Férová škola, motivovat školy v celé ČR, aby se aktivně a kreativním způsobem postavily k problematice inkluzívního vzdělávání ü nad projektem převzal záštitu minulý ministr školství ü nyní oceněny 4 ZŠ NNO • European Roma Rights Centre www.errc.org • Z§vůle práva www.zvuleprava.cz • Amnesty International www.amnesty.cz • Step by Step ČR www.sbscr.cz • OSF Praha www.osf.cz • DROM www.drom.cz • IQ Roma Servis www.iqrs.cz • ROMODROM www.romodrom.cz • Český helsinský výbor www.helcom.cz • Člověk v tísni www.clovekvtisni.cz • Vzájemné soužití www.vzajemnesouziti.cz kontakt Monika Tannenbergerová Liga lidských práv Burešova 6 602 00 Brno e-mail: tanmon@post.cz 105251@mail.muni.cz mtannenbergerova@llp.cz Děkuji Vám za pozornost