Září 2006 PaedDr. Karel Tomek Autoevaluace školy * Vlastní hodnocení školy – autoevaluace * Proč? – Zajištění kvality a efektivity * Není to nový proces, spíše přesnější popis * V průmyslu a službách jsou tyto věci podrobně rozpracovány a normovány ISO 9001 a ISO 14001 Zkušenosti: * Zajistili jsme, že se procesu autoevaluace budou účastnit všichni pracovníci organizace * Zajistili jsme, že všichni porozumí jejímu smyslu * Postupovali jsme krok za krokem, vnímali klíčové problémy * Nechtěli jsme vše zvládnout najednou * Vedení se hlavně v prvních fázích hodně ptalo a poslouchalo Kroky k úspěchu: * Společné plánování zajišťuje pozdější spolupráci * Provádění evaluačních činností rozložené v průběhu celého školního roku * Soustředění se na priority školy – hodnotíme především to, co považujeme pro nás za nejdůležitější * Jasná vazba Koncepce školy – akční plán - autoevaluace – úprava koncepce * Výsledky autoevaluace jsou naším vnitřním auditem, jsou adresovány nám – nelžeme sami sobě Jak můžeme zajišťovat růst kvality vzdělávání ? * Kvalita zajišťovaná jednotlivci – vysoká míra autonomie jednotlivce * Kvalita zajištěná týmy – výměna zkušeností, diskuse * Kvalita zajišťovaná systémově – organizace jako systém, dohodnuté mechanismy * Kvalita zajišťovaná komplexně – ohled na uživatele aktivní přístup, předvídání vývoje * Následující úroveň vždy zahrnuje předchozí úrovně * Hodnocení pomocí ukazatelů Stručné shrnutí podstatného * Nejprve je důležité přijmout rozhodnutí: Co, kdy, kdo? * Společně si ujasnit, co jsou naše priority. * Sestavit funkční týmy a stanovit odpovědnosti. * Věnovat se důkladně stanovení ukazatelů. * Společně vybrat nejvhodnější nástroje. * Evaluační činnosti realizovat podle plánu a rozložené v čase. * Nezapomenout na smysl vlastního hodnocení a získané výsledky důkladně interpretovat a využít pro další zlepšování školy. Tým projektu Metodika Vám přeje mnoho úspěchů ve Vaší pedagogické činnosti.