Obecná didaktika PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. Doporučená literatura • Maňák, Josef – Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. • Kalhous, Zdeněk – Obst, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. • RVP ZV. Praha: VUP, 2002 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání • Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů Jedná se o nový systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků od 3 do 19 let. Kurikulární dokumenty jsou vytvářeny na dvou úrovních - státní a školní. • Státní úroveň v systému kurikulárních dokumentů představují Národní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy (dále jen RVP). Národní program vzdělávání vymezuje počáteční vzdělávání jako celek. RVP vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy - předškolní, základní a střední vzdělávání. • Školní úroveň představují školní vzdělávací programy (dále jen ŠVP), podle nichž se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách[1]. • [1] ŠVP si vytváří každá škola podle zásad stanovených v příslušném RVP. Pro tvorbu ŠVP mohou školy využít tzv. Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů (dále jen Manuál), který je vytvářen ke každému RVP. Manuál seznamuje s postupem tvorby ŠVP a uvádí způsoby zpracování jednotlivých částí ŠVP s konkrétními příklady. • Národní program vzdělávání, rámcové vzdělávací programy i školní vzdělávací programy jsou veřejné dokumenty přístupné pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost. Rámcové vzdělávací programy: • vycházejí z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě • vycházejí z koncepce celoživotního učení • formulují očekávanou úroveň vzdělání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělávání • podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání RVP a jeho principy • navazuje svým pojetím na RVP PV a je východiskem pro koncepci rámcových vzdělávacích programů pro střední vzdělávání • vymezuje vše, co je společné a nezbytné v povinném základním vzdělávání žáků, včetně vzdělávání v odpovídajících ročnících víceletých středních škol RVP a jeho principy • specifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by měli žáci dosáhnout na konci základního vzdělávání • vymezuje vzdělávací obsah - očekávané výstupy a učivo[1] • [1] Žáci s mentálním postižením se vzdělávají podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání upraveného pro vzdělávání žáků s mentálním postižením, který bude samostatnou přílohou RVP ZV. RVP a jeho principy • zařazuje jako závaznou součást základního vzdělávání průřezová témata s výrazně formativními funkcemi • podporuje komplexní přístup k realizaci vzdělávacího obsahu, včetně možnosti jeho vhodného propojování, a předpokládá volbu různých vzdělávacích postupů, odlišných metod a forem výuky ve shodě s individuálními potřebami žáků RVP a jeho principy • umožňuje modifikaci vzdělávacího obsahu pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami • je závazný pro všechny střední školy při stanovování požadavků přijímacího řízení pro vstup do středního vzdělávání RVP a jeho principy • RVP ZV je otevřený dokument, který bude v určitých časových etapách inovován podle měnících se potřeb společnosti, zkušeností učitelů se ŠVP i podle měnících se potřeb a zájmů žáků.