3. přednáška Vzdělávací oblasti a průřezová témata v rámci RVP ZV • RVP ZV stanovuje pouze úroveň vzdělání, závaznou pro všechny žáky, předpokládá ovšem, že žákům poskytne další vzdělávací nabídku podle jejich zájmu, zaměření a vzhledem k jejich budoucímu studiu nebo profesnímu uplatnění. • Škola ve svém ŠVP rozpracovává vzdělávací obsah v takových krocích, aby žáci na konci studia dospěli k očekávaným výstupům. RVP ZV orientačně rozčleňuje učivo do devíti vzdělávacích oblastí, které se dále člení na obsahově blízké vzdělávací obory nebo mají podobu jednoho vzdělávacího oboru: • Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk) • Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace - vzdělávací oblast je současně vzdělávacím oborem) • Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) • Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) • Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět - vzdělávací oblast je současně vzdělávacím oborem) • Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) • Člověk a svět práce (Člověk a svět práce - vzdělávací oblast je současně vzdělávacím oborem) • Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) • Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie - vzdělávací oblast je současně vzdělávacím oborem) • RVP ZV vyčleňuje samostatně některé nové vzdělávací obory (Člověk a svět práce, Člověk a zdraví), a tím reflektuje důležitost těchto progresivních oborů ve vzdělávání žáků a jejich potřebnost pro další uplatnění žáků v osobním i profesním životě. Při praktické realizaci není nicméně nutné vytvářet z těchto vzdělávacích oborů samostatné předměty, při dodržení podmínek stanovených pro integraci vzdělávacích oborů (viz níže) může škola vzdělávací obsah těchto oborů funkčně včlenit do ostatních předmětů ve svém ŠVP. Vymezený vzdělávací obsah těchto vzdělávacích oborů musí však být naplněn v plném rozsahu. RVP ZV člení vzdělávací obsah v rámci vzdělávacích oblastí do jednotlivých vzdělávacích oborů. V ŠVP bude obsah těchto vzdělávacích oborů realizován formou učebních osnov vyučovacích předmětů. • Vyučovací předměty mohou být koncipovány: • V tradiční podobě (vyučovací předmět v ŠVP je identický se vzdělávacím oborem v RVP) • nebo může být při jejich koncipování využito integrace vzdělávacího obsahu • Integrace vzdělávacího obsahu musí v ŠVP cíleně směřovat k tomu, aby žákům umožňovala lépe porozumět souvislostem a rozvíjela jejich schopnost nabyté vědomosti a dovednosti vzájemně propojovat. • Na úrovni ŠVP je možné integrovat v první řadě dílčí tematické okruhy, celky a témata tak, aby byly maximálně podpořeny mezioborové vztahy. Vedle toho je možné integrovat také celé vzdělávací obory s tím, že v ŠVP bude zachována logika výstavby jednotlivých vzdělávacích oborů a jejich didaktická specifika. • Základní podmínkou integrace celých vzdělávacích oborů je učitel s odbornou kvalifikací pro vzdělávací obory, které odpovídají charakteru vyučovaného všeobecně vzdělávacího předmětu. Zařazení průřezových témat RVP GV: • Výchova k sociálním dovednostem • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech • Multikulturní výchova • Environmentální výchova • Mediální výchova Zařazení průřezových témat RVP ZV: • Osobnostní a sociální výchova • Výchova demokratického občana • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech • Multikulturní výchova • Environmentální výchova • Mediální výchova • Témata je možné realizovat jako samostatný předmět v ŠVP nebo jako součást vzdělávacího obsahu jiných vzdělávacích oborů, mohou také představovat integrativní prvek mezi vzdělávacími obory navzájem nebo je možné průřezovým tématům věnovat samostatné projekty, semináře, kurzy, besedy apod. • Do jaké hloubky, v jakém rozsahu a jakými formami se jednotlivá témata realizují, konkretizuje škola ve školním vzdělávacím programu s přihlédnutím ke svému personálnímu, materiálnímu aj. vybavení. • Účinnost výchovného působení průřezových témat je podporována také vytvořením odpovídajících klimatu třídy i celé školy a také využíváním dalších vhodných příležitostí (divadelní a filmová představení, televizní a rozhlasové pořady, výstavy, přednášky, besedy apod.), se kterými se studenti setkají mimo školu. Orientace ve zpracování jednotlivých průřezových témat: • charakteristika průřezového tématu • přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka - v oblasti postojů a hodnot - v oblasti vědomostí, dovedností a schopností • tématické okruhy průřezového tématu • Vše na adrese www.vuppraha.cz • Rámcové programy → RVP ZV → text RVP ZV → pilotní verze RVP ZV