Průřezová témata Průřezová témata - reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa - významná součást základního vzdělávání - důležitý formativní prvek základního vzdělávání - vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků, i pro jejich vzájemnou spolupráci - pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot Průřezová témata jsou zpracovány do TEMATICKÝCH OKRUHU, _ r _ které jsou dále členěny do TEMAT. Př. PT - Osobnostní a sociální výchova => tématický okruh: Rozvoj sociálního poznávání => témata: - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění - cvičení dovedností zapamatování, řešení problémů - dovednosti pro učení a studium Tematické okruhy : ❖ procházejí napříč vzdělávacími oblastmi ❖ umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů ❖ přispívají ke komplexnosti vzdělávání žáků ❖ pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení KK žáků ❖ žáci dostávají možnost utvářet si integrovaný pohled na danou problematiku a uplatňovat širší spektrum dovedností. Osmiletá gymnázia : -musí na nižším stupni zařadit do vzdělávacího obsahu všechna průřezová témata -všechna průřezová témata nemusí být zastoupena v každém ročník -z toho PT Výchova demokratického občana musí zařadit celé !!! -z ostatních PT musí škola zařadit alespoň některé tématické okruhy tak, aby žáky připravila na realizaci tématických okruhů průřezových témat obsažených v RVP GV -výběr témat a způsob jejich zpracování v učebních osnovách je v kompetenci školy -PT je možné využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů apod. V etapě základního vzdělávání jsou vymezena tato průřezová témata: • Osobnostní a sociální výchova • Výchova demokratického občana • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech • Multikulturní výchova • Enviromentální výchova • Mediální výchova 1. Osobnostní a sociální výchova Osobnostní rozvoj ❖ Rozvoj schopností poznávání ❖ Sebepoznávání a sebepojetí ❖ Seberegulace a sebeorganizace ❖ Psychohygiena ❖ Kreativita Sociální rozvoj ❖ Poznávání lidí ❖ Mezilidské vztahy ❖ Komunikace ❖ Kooperace a kompetice Morální rozvoj ❖ Řešení problémů a rozhodovací dovednosti ❖ Hodnoty, postoje, praktická etika 2. Výchova demokratického občana - zařadit CELOU! ❖ Občanská společnost a škola ❖ Občan, občanská společnost a stát ❖ Formy participace občanů v politickém životě ❖ Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování 3. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ❖ Evropa a svět nás zajímá ❖ Objevujeme Evropu a svět ❖ Jsme Evropané 4. Multikulturní výchova ❖ Kulturní diference ❖ Lidské vztahy ❖ Etnický původ ❖ Multikulturalita ❖ Princip sociálního smíru a solidarity 5. Enviromentální výchova ❖ Ekosystémy ❖ Základní podmínky života ❖ Lidské aktivity a problémy životního prostředí ❖ Vztah člověka k prostředí 6. Mediální výchova ❖ Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení ❖ Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality ❖ Stavba mediálních sdělení ❖ Vnímání autora mediálních sdělení ❖ Fungování a vliv médií ve společnosti ❖ Tvorba mediálního sdělení ❖ Práce v realizačním týmu