PROBLÉMOVÁ VÝUKA x VÝUKA S PROBLÉMY Metoda řešení problémů je klasickou a typickou metodou HEURISTICKÉ VÝUKY. Podstata – samostatné žákovské objevování dosud neznámých skutečností. • TYPICKÉ PROBLÉMOVÉ OTÁZKY • Proč… • Čím se liší… • Srovnej… • Jak bys vysvětlil… • Urči… • Popiš… • Vysvětli… • Dokaž… • Jaký je rozdíl… • Které společné znaky… • Jak souvisí… • Co je příčinou… • Jak lze použít… • BARIÉRY TVOŘIVOSTI • zákaz kladení otázek • preferování tzv. „usedlého učení“ • nízká tolerance vůči selhání • preferování konvergentních úloh PROBLÉMOVÉ VYUČOVÁNÍ • PROBLÉM JE TEORETICKÁ NEBO PRAKTICKÁ OBTÍŽ, KTEROU ŽÁK SAMOSTATNĚ ŘEŠÍ SVÝM VLASTNÍM AKTIVNÍM ZKOUMÁNÍM • organizování problémových situací • formování problémů • poskytování nezbytné pomoci žákům : • při řešení problémů • při ověřování těchto řešení • řízení procesu systematizace a upevňování získaných poznatků FÁZE ŘEŠENÍ PROBLÉMU • 1. Zjištění problému, uvědomění si jeho existence • 2. Orientace v problému, analýza problému • 3. Hledání jádra problému • 4. Stanovení hypotéz (nejcennější) • 5. Ověřování hypotéz • 6. Vyslovení závěru, vyřešení problému I NEZDAŘENÉ POKUSY MAJÍ VELKÝ VÝCHOVNÝ I VZDĚLÁVACÍ VÝZNAM