Vyučovací metody – obecná kategorizace Metoda je definována jako způsob vyučování. Charakterizuje činnost učitele během VV procesu. Existují různé klasifikace metod, např.: * podle fází výuky (motivační, expoziční….) * podle způsobu (slovní, názorné, praktické) * podle způsobu interakce mezi učitelem a žákem (hromadné, skupinové, individuální). Metoda jako cesta k cíli je rozhodujícím prostředkem k dosahování cílů v každé uvědomělé činnosti. Vymezení metod výuky Jedná se o koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáků, který je zaměřen na dosažení výchovně vzdělávacích cílů. Klasifikace metod výuky a kritéria jejich výběru Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický I. Metody slovní – monologické (vysvětlování, přednáška, atd.) - dialogické (rozhovor, diskuse, dramatizace) - metody písemných prací (písemná cvičení, kompozice) - metody práce s učebnicí, knihou II. Metody názorně demonstrační – pozorování předmětů a jevů - předvádění (modelů, předmětů, pokusů, činností) - demonstrace statických obrazů - statická a dynamická projekce III. Metody praktické – nácvik pohybových a pracovních dovedností - žákovské laboratorní - pracovní činnosti ( v dílnách, na pozemku) - grafické a výtvarné činnosti Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologický I. Metody sdělovací II. Metody samostatné práce žáků III. Metody badatelské, výzkumné Struktura metod z hlediska myšlenkových operací I. Postup srovnávací II. Postup induktivní III. Postup deduktivní IV. Postup analyticko-syntetický Varianty metod z hlediska fází výchovně vzdělávacího procesu – aspekt procesuální I Metody motivační II. Metody expoziční III. Metody fixační IV. Metody diagnostické V. Metody aplikační Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt organizační I. Kombinace metod s vyučovacími formami II. Kombinace metod s vyučovacími pomůckami Mají-li výukové metody splnit očekávané požadavky, je třeba respektovat kritéria optimálního výběru metod výuky: * zákonitosti výchovně vzdělávacího procesu a z nich vyplývající vyučovací zásady * cíle a úkoly výuky * obsah a metody dané vědy (oboru) vůbec a daného vyučovacího předmětu (tématu) zvlášť * učební možnosti žáků, jejich předpoklady a) věkové (fyzické a psychické) b) úroveň jejich připravenosti (vzdělávací a výchovné) c) zvláštnosti třídního kolektivu * zvláštnosti vnějších podmínek (geografických, pracovního prostředí, aj.) * předpoklady samých učitelů a) předcházející zkušenosti b) úroveň teoretické i praktické přípravy c) schopnost ovládnout určité metody, resp. prostředky d) úroveň metodického mistrovství e) osobní vlastnosti Poznámka: Aktivizující metody výuky * diskusní * situační * inscenační * didaktické hry * burza nápadů – brainstorming