AUTOEVALUACE VE ŠKOLE • co to je • kde se vzala • k čemu slouží Co je to evaluace • především teoretický přístup, je to koncepce, podle níž veškeré jevy vzdělávací aktivity mohou a musí být určitými způsoby hodnoceny • proces – soubor aktivit • metodologie (tj. soubor instrumentů) • vzdělávací praxe • má různé způsoby využití (Průcha,J.: Pedagogická evaluace, Masarykova univerzita, Brno 1996) Co je to evaluace • „Systematické zkoumání a sledování určitého předmětu či jevu“ (Joint Committee of Standarts for Educational Evaluation, 1994 in Rýdl, Horská,Roupec, Dvořáková, Horská : Sebehodnocení školy, Strom, Praha 1998) • „Zjišťování, porovnávání a vysvětlování dat charakterizujících stav, kvalitu, efektivnost škol, částí nebo celku vzdělávacího systému.“ (Průcha, Walterová, Mareš: Pedagogický slovník, Portál, Praha 2003) Co je to tedy autoevaluace? Předpona auto – autos - sám, samotný - lze přeložit jako sebeevaluace, nebo také vlastní hodnocení, nejčastěji se využívá v sousloví autoevaluace školy Autoevaluace ve škole představuje plánovitou (systematickou) činnost s pravidelně se opakujícími aktivitami. Zahrnuje systematický sběr, analýzu a vyhodnocení dat důležitých pro poznání a pro rozhodnutí o dalším rozvoji školy. Kde se vzal požadavek na (auto)evaluaci • Bílá kniha – odd. II, 2. Zvyšování kvality vzdělávání – doporučení: Dobudovat systém evaluace a monitorování (vnitřní evaluace škol propojit s přípravou výroční zprávy a dlouhodobého záměru) • Školský zákon – Část první, §12 Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy (vlastní hodnocení - odst. 2) a též §10 – Výroční zpráva (odst. 3) • Vyhláška 15/2005 Sb. – Část čtvrtá – vlastní hodnocení školy • RVP ZV – Hodnocení žáků a autoevaluace školy K čemu slouží? • Autoevaluace slouží především škole samotné (důležitý fakt) • Prostřednictvím autoevaluace (sebehodnocení) škola postupně získává informace o tom, v čem je úspěšná, v čem neúspěšná apod. Autoevaluace škole slouží jako zpětná vazba, díky ní škola může plánovat své aktivity, vyhodnocovat je atd., ale také měnit a korigovat to, co je nevyhovující a udržovat a rozvíjet to, co se jeví jako přínosné. Cílem autoevaluace ve škole (tzn. celého autoevaluačního procesu) je zefektivnění práce školy. Takto ale ne