Hry, hračky a stavebnice ze dřeva Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. PaedDr. Ing. Josef Pecina, CSc. Cíl a obsah předmětu: Cílem předmětu je osvojení vědomostí a intelektových i psychomotorických dovedností z oblasti návrhu a výroby her a hraček ze dřeva. Součástí předmětu je pojednání o vybraných existujících hrách, hračkách a stavebnicích ze dřeva. Důraz je kladen na technický tvůrčí přístup řešení dané problematiky. Vstupní předpoklady: Vědomosti, dovednosti a návyky získané v předmětu Materiály a technologie- dřevo (přednášky, cvičení, praktika). Témata: • Úvod do problematiky, objasnění významu řešené problematiky, hry a hračky ve vzdělávání žáků ve škole i ve volném čase • Hry ze dřeva, popis vybraných her, hry vhodné pro návrh a realizaci na druhém stupni ZŠ • Hračky ze dřeva, popis vybraných hraček. Hračky vhodné pro návrh a realizaci na druhém stupni ZŠ 4. Praktická činnost v dílnách, návrh a realizace hry, hračky nebo stavebnice ze dřeva Literatura a prameny: BROKBALS, W. Hry a hračky ze dřeva.Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2434-8 PECINA P., PECINA, J. Materiály a technologie- dřevo. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-4013-0. PECINA,P. Materiály a technologie- dřevo. Výuková prezentace, Brno:Pdf MU, 2008. Dostupné z:http://is.muni.cz/el/1441/podzim2008/TE2BP_MTDR/ VEJMOLA, S. Jak vyrobit a vyřešit hlavolamy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2013-5. http://www.hracky-hry.cz/kategorie/drevene-hracky/ http://www.hlavolamy.cz/ http://www.bino-drevenehracky.cz/ 1. Úvod do problematiky, objasnění významu řešené problematiky, hry a hračky ve vzdělávání žáků ve škole i ve volném čase Hra- dobrovolná činnost, která děti baví. Didaktické hry (hry ve škole)- hry, ke kterým žáky záměrně podnítí pedagog a které směřují k dosažení určitých didaktických cílů. Dobrovolně volená činnost. Učení probíhá nenásilně a jakoby ve druhém plánu. Je to hra s pravidly. Prostředek všestranného rozvoje osobnosti žáka. Didaktické hry zahrnují velké množství různorodých aktivit. Členění her: Interakční hry- svobodné hry (s hračkami, stavebnicemi, simulace činností), sportovní a skupinové hry (účastnit se mohou všichni hráči), hry s pravidly, společenské hry, myšlenkové a strategické hry, učební hry. Simulační hry- hraní rolí, řešení případů, konfliktní hry, loutky, maňásci. Scénické hry- rozlišení mezi hráči a diváky, jeviště, rekvizity, speciální oblečení(volná nebo úplná návaznost na divadelní hry) Hry ve volném čase- mohou se stát ušlechtilým koníčkem a prevencí sociálně patologických jevů (nuda a z toho vyplývající nepřípustné chování a jednání, vandalismus, krádeže, drogy…atd.). Pokud se ovšem nejedná o primitivní agresivní počítačové hry orientované násilnicky a vytvářející iluzi o nesmrtelnosti nebo nezranitelnosti člověka. Dřevěné hry, hračky a stavebnice- příležitost zaujmout žáky touto problematikou. Mnohé je možné vyrábět, hrát je a bavit se s nimi. Lze je využít k výukovým účelům. Vhodné propojení s učivem umožňuje procvičování a upevňování látky, navozování problémových situací ve výuce i rozvoj intelektových i psychomotorických dovedností, myšlení i tvořivosti. Jejich nasazení je vhodné i za odměnu jako prostředek volnější, hravé činnosti žáků ve výuce. Je to reálná alternativa proti elektronickým kybernetickým a počítačovým hrám a hračkám. Problematiku dřevěných her, hraček a stavebnic je možné zařadit do vzdělávací oblasti „Člověk a svět práce“, do následujících tematických celků: •Práce s technickými materiály. •Design a konstruování. 2. Hry ze dřeva, popis vybraných her, hry vhodné pro návrh a realizaci na druhém stupni ZŠ Na trhu i v literatuře je k dispozici velké množství nejrůznějších dřevěných her různě členěných. Mnohé z nich jsou vhodné pro výrobu i využití ve výuce na druhém stupni ZŠ. Vybrané existující hry: pexeso (v různých podobách), fotbal, domino (v různých podobách), hry s kroužky, mikádo, poznej co kam patří, chyť medvěda, chyť zvířátko, skládací obrázky, tangram, člověče nezlob se, kuličková dráha, samotář, naklápěcí labyrint, ruleta, jenga, čtyři v jedné řadě, piškvorky, různé skládačky a další. Dále se zaměříme na následující hry: pexeso, domino, mikádo, tangram, člověče nezlob se, samotář, jenga, piškvorky, čtyři v jedné řadě. U většiny her uvádíme technický výkres. Ne však u všech. Uvádíme jej tam, kde to považujeme za potřebné. Námět může být převzat v hotové podobě. Při návrhu a výrobě však doporučujeme námět tvořivě modifikovat nebo vytvořit vlastní variantu hry. V tomto případě slouží náměty jako inspirace a technické výkresy jako informace o možných rozměrech výrobku. Pexeso Domino Domino lze také snadno modifikovat pro potřeby výuky a vytvořit ho jako didaktickou hru. Lze např. sestavit dvojice souvisejících pojmů z příslušného oboru (předmětu, tematického celku) a nahradit jimi tečky. Takového domino potom může sloužit k zájmové hře i opakování a fixaci učiva. Podobně lze vytvořit i např. pexeso. Člověče, nezlob, se Jenga Jenga je hra při které se cvičí trpělivost, postřeh a logika. Vytahují se dílky ze spodní části a pokládají se na vrch, dokud se celá stavba nezbortí... Pro výrobu jsou vhodné tvrdé dřeviny (dub, buk, jasan). Dílků je 51. Výkres dílku je na následující straně. Samotář Tangram Pokud se na jednotlivé části tangramu podíváme, zjistíme, že je sestaven z pěti pravoúhlých trojúhelníků, jednoho čtverce a jednoho kosodélníku. Všech sedm částí se dá poskládat do čtverce, pravoúhelníku nebo trojúhelníku, ale nejpravděpodobněji vznikly rozdělením čtverce. Hra s tangramem je následující: všech sedm částí je třeba seskupit tak, aby vytvářely danou figuru. Počet figur, na které stačí sedm částí tangramu, je neuvěřitelně velký. Čínské údaje z minulého století mluví asi o 300 figurách, ale v současných knihách se objevuje až 1000 variant. Tangram je možné zhotovit např. z překližky nebo z destičky z tvrdého dřeva.Výkres máme níže a na dalším snímku příklady možných skládaček z tangramu. Kruhový tangram Čtyři v jedné řadě Piškvorky Tato hra je jednoduchá a rychlá a proto je velmi oblíbená. Jeden z hráčů dostane tři křížky a druhý tři kroužky. Střídavě je pak vkládají do prohloubenin herního pole. Vyhrává ten, kterému se podaří jako prvnímu vytvořit řadu tří vodorovně, svisle nebo úhlopříčně. Při výrobě by mohl nastat problém se zhotovením kroužků, k čemuž je třeba soustruh. Hru je však možné tvořivě modifikovat a navrhnout jiný tvar jednodušší na zhotovení, např. plný kruh apod. Také je možné navrhnout a vyrobit větší variantu s více prohloubeninami, případně na celou hru navrhnout a zhotovit i pěknou krabičku. Hry vhodné pro návrh a realizaci na druhém stupni ZŠ Mnohé z výše popsaných her jsou vhodné pro návrh i realizaci s žáky na druhém stupni ZŠ. Kromě hry „čtyři v jedné řade“, která je náročnější na výrobu, je možné pokusit se s žáky vyrobit kteroukoliv popsanou hru. V případě, že žákům připravíme polotovary, považujeme za nejjednodušší projekty následující: •Domino (bez krabičky). •Pexeso (bez krabičky). •Jenga. V těchto případech se jedná o zhotovení čtverců a obdélníků daných rozměrů případně s popisy. V těchto případech je pro výrobu dostačující práce s pomůckami pro měření a orýsování, práce s pilkou a brusným papírem a případně provedení povrchové úpravy. Popisky lze zhotovit pomocí počítačové techniky. Náročnější je zhotovení tangramu, hry samotář a piškvorek. V tomto případě přistupují kromě zmíněných další technologické operace- dlabání, vrtání a lepení. To však není překážkou k pokusu o zhotovení. Pokud žáky vedeme soustavně systematicky a postupně k preciznosti a vytrvalosti, zhotovení by se mělo podařit. 3. Hračky ze dřeva, popis vybraných hraček. Hračky vhodné pro návrh a realizaci na druhém stupni ZŠ Hračky ze dřeva- široká skupina předmětů, do kterých lze zařadit i dřevěné hry. Tradiční hračky: kostky, autíčka, letadla, domečky, různé panenky a postavičky, zvířata, dětské nářadí a pomůcky, puzzle, vozíčky, imitace zbraní, logické hračky, pokladničky…atd. Kostky Kostky jsou tradiční skládačkou a oblíbenou hračkou dětí. Na obrázku máme různá provedení. Autíčka,letadla Široká skupina nejrozmanitějších hraček v různých podobách (osobní auta, nákladní auta, sportovní auta). V přiměřené podobě velmi vhodný námět pro práci s žáky. Tento typ hračky lze s žáky navrhnout i vyrobit, fantazii se meze nekladou. Domečky Vybrané další hračky Hračky vhodné pro návrh a realizaci na druhém stupni ZŠ Pokud má učitel praktických činností k dispozici standardně vybavenou dílnu, je možné s žáky navrhnout a realizovat nejrůznější hračky. Dříve jsme uváděli příklady spíše technologicky náročnějších hraček, z nichž lze mnohé vzít jako inspiraci a vyrobit ve zjednodušené podobě. Vhodné jsou následující náměty: • Auta, letadla, vláčky. • Dřevěné pokladničky (truhličky). • Dřevěné domečky. • Dřevěné nože, meče, kuše, luky. • Dřevěné kostky. • Další… 4. Praktická činnost v dílnách, návrh a realizace hry, hračky nebo stavebnice ze dřeva Úkoly: • Navrhněte hru nebo hračku ze dřeva. Můžete se inspirovat hotovými náměty, které je možné tvořivě modifikovat (vylepšit, přepracovat, upravit). K námětu vypracujte dokumentaci (popis, výkres, technologický postup). V dříve uvedených námětech jsme záměrně neuváděli technologický postup ani dřeva vhodná ke zhotovení. To vše je třeba důkladně promyslet. • Svůj návrh realizujte. Při výrobě je třeba bezpodmínečně dodržovat bezpečnost práce se všemi nástroji, zejména s dřevoobráběcími stroji. Dále je třeba pracovat precizně a dosáhnout pokud možno co nejlepšího výsledku po stránce estetiky i kvality výrobku. Použitá literatura BROKBALS, W. Hry a hračky ze dřeva. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2434-8 PECINA,P. Materiály a technologie- dřevo. Výuková prezentace, Brno: Pdf MU, 2008. Dostupné z:http://is.muni.cz/el/1441/podzim2008/TE2BP_MTDR/ VEJMOLA, S. Jak vyrobit a vyřešit hlavolamy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2013-5. Internetové zdroje http://www.drevene-hracky-cz.cz/Stavebnice-a-hry/ http://www.hracky-hry.cz/kategorie/drevene-hracky/ http://www.hlavolamy.cz/ http://www.bino-drevenehracky.cz/ http://www.wooden-toys.cz/?p=p_200&sName=Uvodni-strana http://www.drevenehracky-lk.cz/druhy%20hracek-new.htm