Vývojová psychologie Vývoj dítěte v předškolním věku Pohybový vývoj - Obrovská potřeba pohybu -pro takto staré děti je větší zátěž je sedět než běhat !!!! → zdokonalují se pohybové schopnosti (hrubá motorika) - Lepší koordinace pohybu – prolézání, kotrmelec, jízda na tříkolce, koloběžka, holubička Návyky sebeobsluhy - Oblékání-jemná motorika – zapínají knoflík - 5 – 6 let – vázání kliček, stříhání, zatloukání hřebíku, tvarovací - Rádi pomáhají dospělým – utírání prachu Psychický vývoj l Orientuje se v základních barvách – ž, č, m , postupně se učí doplňkové barvy- oranžová,hnědá, apod. l Umí vlastnosti předmětu: vysoká X nízká daleko X blízko vedle, vpředu, vzadu l Začíná se orientovat v čase rozlišuje časové úseky během dne (den a noc) ví co to je → ráno, odpoledne, večer → týden Zvláštnosti vnímání : - závislost na citech (citovost) jestli si něčeho všimne, pak to musí být výrazné (barva, tvar) - závislost na fyziologickém stavu - když není v pohodě, pak jde všechno kolem něj, nevnímá Myšlení a řeč l Soudy jsou poznamenány nedostatečnou minulou zkušeností a jsou tvořeny na způsob analogie l Personifikace – to znamená, že mluví o neživých věcech jako o živých: „Mráčku je zima, sluíčku je teplo l Obrovská fantazie- vymýšlí si rádi l Řeč l slovní zásoba: 3 – 3,5 tisíc slov l snižuje se dětská patlavost (6 let 20 %) l zvládá vyjádření svých vlastních potřeb a požadavků l Dokáže reagovat na požadavky okolí l Otázky typu: „Co by bylo kdyby?“ Činnosti - Hra l Je to nezastupitelná činnost v dětském životě = konstruktivní hry (materiály – písek, LEGO) úlohové (námětové) hry.......prodavač, doktor když si hraje, tak se vžívá do role dospělého, sloupá ve svých očích l Hry s pravidly (která jsou předem určená) a. Pohybové -zajíček, pešek, rybář b. Didaktické -stolní hry (člověče, pexeso, puzzle, domino) Vedle hry se objevuje zájem o práci, obzvlášť o tu, kde zastávají práci dospělého Činnosti - Kresba l 1 rok – čárání, pohyb vychází z ramene, tužka v dlani l 1-2 rok – pohyb z lokte, formát A3 l 2 rok – stadium čmáranic bezobsažné – načmárá, pak řekne co to je obsažné – předem určí co to bude l 3 rok – tužku drží v konečkách prstů, stadium hlavonožců (hlava + něco co představuje končetiny, někdy i oči a ústa) l 4 rok – snaží se zachytit hlavní části těla (vlasy, uši, oči, nos, pusa), ale chybí krk l 5 rok – náznak nohou (ne pouze přímky), krk l 5-6 rok – dítě odlišuje typické znaky (dlouhé vlasy, vousy, korunky) - náležitosti kresby při vstupu do školy, viz. dole Školní zralost Problematika školní zralosti l školní zralost = stupeň celkové vyspělosti = bez velkých potíží zvládá školní požadavky l školní zralost se posuzuje v oblastech a kritériích l Odklad školní docházky je možný o 1 až 2 roky Kritéria školní zralosti 1. Stáří dítěte Všechny děti narozené do 31.8. musí nastoupit do povinné školní docházky (děti narozené po 31.12. – záleží na rodičích) 2. Tělesné ukazovatele - celkový vzhled dítěte- ustupující předškolní baculatost - Filipínská míra- dominantní ruka přes hlavu na boltec ucha - výměna mléčného chrupu 3. Psychické ukazatele Zkoušky jimiž zjišťujeme psychickou zralost = TESTY ŠKOLNÍ ZRALOSTI. Zjišťujeme psychickou zralost, jemnou motoriku, koordinaci ruka-oko, řečové schopnosti Vstup do školy Následky vstupu do školy Při vstupu do školy se dostaví změny - změna dosavadního života na povinný denní režim - jsou dána pevná pravidla - změna priorit v činnostech hra → učení (primární aktivita) hra – pouze relaxační, kompenzační - zesílení vlivu vrstevnické skupiny - narůstá potřeba být co nejvíce ve vrstevnické skupině - škola zaujímá novou sociální roli = žák - přináší i povinnost Kern – Jiráskův test ´Test má 2 části l 1. část – neverbální (má 3 úlohy) a. Kresba lidské postavy b. Obkreslení seskupení 10 teček (jemná motorika) c. Opsaní textu (zrakově-pohybová koordinace) (neverbální část viz. příloha) l 2. část – verbální (individuální) touto částí zjišťujeme úroveň poznávacích procesů popis obrázku, skládat útvar podle předlohy úroveň všeobecných vědomostí vlajka, z čeho je vajíčko, největší město,....... úroveň řečového projevu popsání svého díla pozpátku – 4, 7, 8, 9 opakování věty, čísel Školní nezralost a její příčiny 1. Omezení rozumových schopností mírná mentální retardace (85 – 70) – „slaboduchost“ za trvalé asistence je schopno po odkladu jít do školy 2. Opoždění rozumových schopností abnormalita v tělesném vývoji (dlouhodobá nemoc, úraz) sociální 3. Nerovnoměrný vývoj rozumových schopností LMD – drobná poranění mozku v období perinatálním, v době porodu nebo krátce po porodu (do 2 let) - příznakem je porucha pozornosti - důsledkem jsou vývojové poruchy učení- dyslexie. dysgrafie 4. Sociální příčiny - nevhodný výchovný styl- autoritativní (nepřipouští rozvoj osobnosti), liberální, brutální, ambiciózní, senzitivní, výchovná zanedbalost - nevhodný styl působení učitele -špatné hodnocení, autoritativní, subjektivní, vrstevnické skupiny, nevhodný vzor