TÉZE Zpracoval : Miroslav Janda, katedra pedagogiky PdF MU Doplnění přednášky: PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADNY A SPECIÁLNÍ PEDAGOGICKÁ CENTRA Úkoly poradenského zařízení 1. zajišťuje pravidelnou a přímou individuální speciálně pedagogickou a psychologickou péči žákům, pokud tuto péči nezajišťuje škola, 2. sleduje průběh programu odstraňování příznaků specifické poruchy učení nebo chování žáků, 3. provádí odborný dohled a pravidelnou aktualizaci obsahu speciálně pedagogické péče poskytované žákům ve školách, • 4. provádí pravidelná kontrolní vyšetření žáků, • 5. spolupracuje s pedagogy a zákonnými zástupci žáků, • 6. poskytuje zákonným zástupcům žáka ucelené informace o možnostech vzdělávání a možnostech poskytování speciálně pedagogické nebo psychologické péče žákovi; v případě zletilosti žáka poskytuje tyto informace přímo žákovi, • 7. průkazným způsobem informuje zákonné zástupce žáka o výsledku vyšetření a průběhu speciálně pedagogické péče, kterou poskytuje. V případě zletilosti poskytuje informace o výsledku vyšetření přímo žákovi. Příklady Soubor pedagogicko-organizačních informací pro školy na školní rok 2006/2007, č.j. 2562/2006-20. Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, • Podpůrnými opatřeními při speciálním vzdělávání • se pro účely této vyhlášky rozumí využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů, zařazení předmětů speciálně pedagogické péče, • poskytování pedagogicko-psychologických služeb • Při zabezpečování podmínek pro vzdělávání • dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami doporučujeme • úzce spolupracovat s odborníky ze speciálně pedagogických center, středisek výchovné péče nebo pedagogicko-psychologických poraden, v případě vzdělávání žáků s autismem pak především s krajskými koordinátory SPC pro oblast autismu. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním Se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců žáka poskytují pomoc při identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb a následném vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami školská poradenská zařízení zařazená do sítě škol, předškolních a školských zařízení pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, Identifikace nadání Uplatňují se při něm metody pedagogické, psychologické, pedagogicko-psychologické i laické. Jde především o pozorování žáků ve školní práci, rozbor výsledků práce žáka a portfólio žáka, hodnocení testů a úloh, rozhovory se žákem a jeho rodiči. Charakteristika školy a školního vzdělávacího programu • způsoby spolupráce • se školskou radou, rodiči žáků nebo zákonnými zástupci, místními i regionálními partnery, • pedagogicko-psychologickými poradnami Pedagogicko-psychologická poradna provádí • psychologické a speciálně pedagogické vyšetření a zajišťuje psychologickou a speciálně pedagogickou péči zpravidla žákům se specifickými poruchami učení nebo chování odborného posudku Obsahem odborného posudku pro potřeby vzdělávání žáka a pro potřeby správního rozhodnutí je zejména: a) informace o druhu a stupni zdravotního postižení žáka a závěr, zda závažnost postižení, jeho charakter a rozsah opravňuje žáka k zařazení do speciální školy nebo speciální mateřské školy a k čerpání zvýšených finančních prostředků, b) výklad závěrů vyšetření pro potřeby vzdělávání, jednoznačný konkrétní popis vzdělávacích potřeb žáka včetně doporučených pedagogických postupů c) návrh organizační formy vzdělávání žáka, tj. návrh na individuální integraci, návrh na zařazení do speciální nebo specializované třídy, návrh na zařazení do speciální školy, návrh na zařazení žáka do speciální školy pro žáky s jiným druhem postižení, případně návrh na diagnostický pobyt včetně zdůvodnění, d) návrh obsahu, rozsahu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické nebo psychologické péče žákovi, e) návrh potřeby dalšího pedagogického pracovníka k výuce speciálních dovedností nebo pracovníka k zajištění nezbytné pomoci žákovi v průběhu vzdělávání včetně specifikace jeho činnosti a zdůvodnění potřeby, f) návrh potřebných kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic nebo učebních pomůcek apod. pro výuku žáka nebo pro konání zkoušek, g) stanovení doby platnosti posudku pro účely vzdělávání žáka a správního rozhodnutí; doba platnosti vychází z prognózy vývoje zdravotního stavu žáka s ohledem na konkrétní případ a typ postižení. Je-li zdravotní postižení trvalého charakteru, může být v posudku stanovena doba jeho platnosti pro celou dobu školní docházky žáka, h) návrh na případné snížení počtu žáků ve třídě včetně zdůvodnění i) pro potřeby vzdělávání žáka ve středních školách nebo vyšších odborných školách obsahuje posudek konkrétní doporučení pro úpravu způsobu konání přijímacích zkoušek, pro průběh vzdělávání žáka, případně i doporučení způsobu konání závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek, absolutoria. Volba povolání Rovina diagnosticko-poradenských služeb v oblasti kariérového poradenství je primárně orientována na specifika žákovy osobnosti, zejména strukturu jeho zájmů a kognitivních předpokladů pro výkon určité profese nebo volbu vzdělávací dráhy. Poskytování těchto služeb je úkolem výchovných – kariérových poradců a specializovaných poradenských zařízení, zejména pedagogicko-psychologických poraden. Individuální integrací žáka se rozumí • a) jeho vzdělávání ve třídě mateřské školy, základní školy, střední školy nebo vyšší odborné školy, která není samostatně určena pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami při současném zajištění odpovídajících vzdělávacích podmínek a • nezbytné speciálně pedagogické nebo psychologické péče Ekonomické zabezpečení • Příslušný orgán kraje nebo okresní úřad (dále jen "územní orgán") poskytne škole finanční prostředky na příplatek na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou žáka a zabezpečení jeho vzdělávacích potřeb v případě, že speciálně pedagogické a psychologické vyšetření žáka podle čl. 1 odst.1 provede pedagogicko- psychologická poradna Zjišťování specifických poruch učení nebo chování • Zjišťování a diagnostiku specifických poruch učení provádí • pedagogicko-psychologická poradna, případně speciálně pedagogické centrum • se zaměřením na žáky s vadami řeči, diagnostiku specifických poruch chování provádí pedagogicko-psychologická poradna nebo středisko výchovné péče. Vyšetření žáka zahrnuje zejména • a) verbální a neverbální test inteligence užívaný pro danou věkovou kategorii se zaměřením na rozbor nerovnoměrných výkonů žáka, • b) percepčně kognitivní zkoušky sluchového vnímání a paměti, zrakového vnímání a paměti, c) speciální didaktické zkoušky vztahující se k příslušné věkové kategorii žáka a typu jeho postižení (zkouška čtení, psaní, pravopisu, zkouška matematických schopností apod.), d) v případě potřeby zahrnuje speciálně pedagogická a psychologická diagnostika další zkoušky, např. zkoušky motoriky, případně logopedické vyšetření podle zvláštních předpisů, zkoušku prostorové a časové orientace, zkoušku vizuomotorické koordinace, vyšetření pozornosti, vyšetření osobnosti standardizovanými či projektivními technikami, pozorování a rozbor projevů chování, vyšetření rodinných vztahů apod. Asistent pedagoga • Hlavními činnostmi • asistenta pedagoga • (§ 2 odst. 2 písm. f) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů) jsou pomoc žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí, pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti, pomoc při komunikaci se žáky, při spolupráci se zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází Sociálně patologické jevy - prevence Metodický pokyn MŠMT ČR čj.: 14 514/2000 – 51 k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže • Do systému prevence v resortu školství, mládeže a tělovýchovy patří jednotlivé instituce a organizace veřejné správy a další subjekty. Jde především o: základní, střední a speciální školy, - školní družiny, školní kluby, domovy mládeže, - střediska pro volný čas dětí a mládeže, - pedagogicko-psychologické poradny Metodický pokyn MŠMT ČR čj.: 28 275/2000-22 k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení • Spolupracovat s odbornými službami resortu školství (pedagogicko-psychologickou poradnou, střediskem výchovné péče a s dalšími odbornými pracovišti poradenských a preventivních služeb v regionu, poskytujícími odbornou konzultaci Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 49 Rozhodnutí o převedení žáka do vzdělávacího programu základní školy speciální může mít podobu • Odůvodnění: • Ředitel školy speciální rozhodl na základě písemného doporučení odborného lékaře … a Pedagogicko psychologické poradny … s předchozím písemným souhlasem zákonného zástupce žáka. Přeřazení do vyššího ročníku – mimořádně nadaný žák Rozhodnutí o přeřazení do vyššího ročníku může mít následující podobu: • Odůvodnění: • Na základě žádosti zákonných zástupců nezletilého žáka ředitel školy rozhodl o vykonání zkoušek z učiva 3. ročníku, které žák úspěšně absolvoval. Pedagogicko psychologická poradna ………. a praktický lékař pro děti a dorost …….. vydali kladné stanovisko. Přechod žáků neúplných ZŠ do úplných ZŠ • Dále školám • doporučujeme spolupracovat • s obecními úřady, s pedagogicko-psychologickou poradnou, s rodiči žáků. Při překonávání adaptačních potíží žáků doporučujeme ředitelům a učitelům základních škol realizovat v jednotlivých oblastech zejména uvedené metody a formy vzájemné spolupráce Rozhodnutí o dodatečném odkladu povinné školní docházky může mít podobu • Odůvodnění: • Dítě nastoupilo k plnění povinné školní docházky l. září ......... V průběhu prvního pololetí školního roku 200../200... však duševně přestalo zvládat nároky vyučování. Proto bylo doporučeno k vyšetření v Pedagogicko psychologické poradně … Vyšetřením bylo doporučeno odložit plnění povinné školní docházky. Tuto skutečnost byla projednána se zákonnými zástupci dítěte dne.......200.. S ohledem na vpředu uvedené rozhodl ředitel školy o dodatečném odkladu začátku povinné školní docházky. Metodický pokyn ke klasifikaci a hodnocení žáků zvláštní školy č.j. 10 182/98-24 • Při klasifikaci a hodnocení přihlíží učitel k úsilí vynaloženému žákem, jeho postojům k učení, snaze žáka a k jeho postižení. • V odůvodněných případech lze žáka neklasifikovat, o čemž rozhodne ředitel na základě návrhu třídního učitele, případně odborného posudku speciálně pedagogického centra, pedagogicko - psychologické poradny nebo odborného lékaře.