SPOLUPRÁCE UČITELE S PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKOU PORADNOU 72 VYHLÁŠKA ze dne 9. února 2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních § 1 Poskytování poradenských služeb • (1) Poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních jsou poskytovány dětem, žákům, studentům (dále jen "žák"), jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením. § 2 Obsah poradenských služeb • vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků, pro rozvoj jejich osobnosti před zahájením vzdělávání a v průběhu vzdělávání, • naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů před zahájením a v průběhu vzdělávání, • prevenci a řešení výukových a výchovných obtíží, sociálně patologických jevů (zejména šikany a jiných forem agresivního chování, zneužívání návykových látek) a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací, § 2 Obsah poradenských služeb • vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením, • vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění, • vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin, • vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané, • rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogických pracovníků ve školách a školských zařízeních, • zmírňování důsledků zdravotního postižení a prevenci jeho vzniku. § 3 Školská poradenská zařízení • (1) Typy školských poradenských zařízení jsou: • pedagogicko-psychologická poradna (dále jen "poradna"), • speciálně pedagogické centrum (dále jen "centrum"). • (2) Pedagogickým pracovníkům vykonávajícím pedagogicko-psychologickou činnost ve školách a školských poradenských zařízeních je poskytována odborná podpora za účelem zvýšení kvality poradenských služeb. § 5 Poradna • (1) Poradna poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků. • (2) Činnost poradny se uskutečňuje ambulantně na pracovišti poradny a návštěvami zaměstnanců právnické osoby vykonávající činnost poradny ve školách a školských zařízeních. 3) Poradna • zjišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na povinnou školní docházku a vydává o ní odborný posudek; doporučuje zákonným zástupcům a řediteli školy zařazení žáka do příslušné školy a třídy a vhodnou formu jeho vzdělávání; spolupracuje při přijímání žáků do škol; provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro zařazení žáků do škol, tříd, oddělení a studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy pro žáky se zdravotním postižením, • zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků ve školách, které nejsou samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, a vypracovává odborné posudky a návrhy opatření pro školy a školská zařízení na základě výsledků psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky, Poradna: • poskytuje poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům vzdělávajícím tyto žáky, poskytuje poradenské služby zaměřené na vyjasňování osobních perspektiv žáků, poskytuje metodickou podporu škole, prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci sociálně patologických jevů, realizaci preventivních opatření a koordinaci školních metodiků prevence. § 6 Centrum • (1) Centrum poskytuje poradenské služby žákům se zdravotním postižením a žákům se zdravotním znevýhodněním integrovaným ve školách a školských zařízeních, žákům se zdravotním postižením a žákům se zdravotním znevýhodněním ve školách, třídách, odděleních nebo studijních skupinách s upravenými vzdělávacími programy, žákům se zdravotním postižením v základních školách speciálních a dětem s hlubokým mentálním postižením. Centrum • (2) Žákům základních škol speciálních a školských zařízení jsou poradenské služby centra poskytovány pouze v rámci diagnostiky a kontrolní diagnostiky, v odůvodněných případech i v rámci speciální individuální nebo skupinové péče, kterou nezajišťuje škola nebo školské zařízení, kde je žák zařazen. Centrum • (3) Činnost centra se uskutečňuje ambulantně na pracovišti centra a návštěvami pedagogických pracovníků centra ve školách a školských zařízeních, případně v rodinách, v zařízeních pečujících o žáky se zdravotním postižením. Centrum • zjišťuje speciální připravenost žáků se zdravotním postižením na povinnou školní docházku a speciální vzdělávací potřeby žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním, zpracovává odborné podklady pro integraci těchto žáků a pro jejich zařazení a přeřazení do škol a školských zařízení a pro další vzdělávací opatření, Centrum • zajišťuje speciálně pedagogickou péči a speciálně pedagogické vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením a žáky se zdravotním znevýhodněním, kteří jsou integrováni nebo kterým je stanoven jiný způsob plnění povinné školní docházky2), Centrum • vykonává speciálně pedagogickou a psychologickou diagnostiku a poskytuje poradenské služby se zaměřením na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním, na zjištění individuálních předpokladů a vytváření podmínek pro uplatňování a rozvíjení schopností, nadání a na začleňování do společnosti, Centrum poskytuje pedagogickým pracovníkům a zákonným zástupcům poradenství v oblasti vzdělávání žáků se zdravotním postižením, poskytuje metodickou podporu škole. PPP obecně Zřizovatel vymezil hlavní činnost organizace takto: Hlavním účelem zřízení organizace je poskytování poradenských služeb dětem, žákům, studentům, jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením. Předmět činnosti odpovídající hlavnímu účelu je zajišťovat: psychologickou a speciálně pedagogickou diagnostiku psychologickou a speciálně pedagogickou intervenci informační, poradenskou a metodickou činnost PPP obecně PPP nabízí ve své hlavní činnosti řadu psychologických a speciálně pedagogických služeb jako např.: psychologické vyšetření a poradenství předškolních dětí s výchovnými problémy posouzení úrovně školní zralosti a doporučení k zlepšení školní připravenosti dětí před nástupem do 1. třídy orientační i komplexní vyšetření školní zralosti, posouzení vhodnosti odkladu školní docházky diagnostiku výchovných a výukových obtíží a doporučení vhodných metod k jejich zmírnění diagnostika specifických poruch učení a chování kariérové poradenství vycházejícím žákům a jejich rodičům, posouzení vhodnosti výběru studijního nebo učebního oboru posouzení studijních předpokladů individuální konzultace s rodiči individuální konzultace s učiteli metodické vedení výchovných poradců (VP) metodické vedení školních metodiků preventivních aktivit (ŠMPA) Údaje uváděné na tiskopise mají důvěrný charakter !!! ZPRÁVA ŠKOLY O TŘÍDĚ Škola: _______________________________________ šk. r.: _________________________ Adresa školy: _________________________________________ tel.: __________________ třída: _______________________________ počet žáků:_____________________________ počet chlapců: ________________________ počet dívek: ____________________________ Třídní učitel: _________________________________________ Výchovný poradce: ____________________________________ Školní metodik prevence: _______________________________ Žáci v evidenci PPP:__________________________________________________________ Důvod práce se třídou: a) didaktický: nepřijetí žáka do kolektivu problémů ve vztazích v třídním kolektivu šikany jiný: _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ b) diagnostický * 1) sociometrie Desatero pro rodiče • Každý den kontroluji aktovku za přítomnosti svého prvňáčka. • Každý den ořežu tužky. Dítě jich má mít v zásobě několik. • Pomáhám dítěti v přípravě školních potřeb a učebních pomůcek za jeho přítomnosti, společně je dáváme do aktovky. • Školní pomůcky koupím raději až po poradě s vyučujícím. • Příprava na vyučování by měla probíhat v klidném a příjemném prostředí, aby se dítě mohlo soustředit na svou práci. • Přípravu na vyučování rozdělím dítěti na kratší časové intervaly, nejlépe dvakrát 15 minut. • Příprava na vyučování má být pravidelná, aby si dítě upevnilo pracovní návyky. • V klidu si popovídám s dítětem o tom, co prožilo ve škole, snažím se odpovědět na jeho dotazy. • O společných kulturních zážitcích (rozhlas, televize, kino, divadlo, koncerty) si s dítětem vyprávím, snažím se mu vysvětlit, čemu nerozumělo. Tím rozvíjím nenásilnou formou jeho rozumové vnímání. • Své dítě raději pohladím, pochválím za drobné úspěchy. Snažím se nezlobit se, když se mu něco nezdaří. Pracovní listy pro nápravnou péči při poruchách učení Sindelárová, B.: Předcházíme poruchám učení Zelinková, O.: Rozlišování hlásek Zelinková, O.: I Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek Zelinková, O.: II Rozlišování slabik di-dy,ti-ty, ni-ny Zelinková, O.: III Cvičení sluchové analýzy a syntézy Zelinková, O.: V Čtenářské tabulky Zelinková, O.: VI Cvičení pravo - levé orientace Zelinková, O.: Koncentrace pozornosti Zelinková, O.: Čtení mě baví Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení Literatura vhodná pro pedagogy a rodiče • Prekopová, J.: Neklidné dítě Delarochl, P.: Rodiče nebojte se říkat ne Kirbysová, A.: Nešikovné děti Campbell: Jak rozvíjet nadání vašich dětí Waltmanová, M.: Jak řešit problémy dětí se školou Matějček, Z.: Po dobrém či po zlém Michalová, Z.: Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na středních školách Matějček, Z.: Dyslexie Matějček, Z.: Jak a proč nás trápí Train, A.: Specifické poruchy chování Prekopová, J.: Malý tyran, Portál 1993 Prekopová, J., Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu Auger, A.: Strach, obavy a jejich překonávání Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava SPU Pokorná, V.: Cvičení pro děti SPU Salsevere: Co dělat, aby se vaše děti chovaly správně Serfontaine, G.: Potíže dětí s učením a chováním Mercedes Indri de Caerli: Nechce se mi učit Cangelosi, J.: Strategie řízení třídy Canfield, J.: Hry pro vých. k odpovědnosti Literatura s problematikou sociálně patologických jevů • Nešpor, K. (1999): Jak poznat a překonat problém s hazardní hrou Novák, T., Capponi Věra (1996): Sám proti agresi, Grada Enroth, R. (1995): Průvodce sektami a náboženstvími, Návrat domů Elliottová, M. (1995): Jak ochránit své dítě, Portál Vojtíšek, Z. (1998): Netradiční náboženství u nás, Dingir Nešpor, K., Czémy, L. (1997): Alkohol, drogy a vaše děti. Besip, Praha. Kolář, M. (1997): Skrytý svět šikanování ve školách. Portál, Praha. Matoušek, O., Kroftová A. (1998): Mládež a delikvence. Portál, Praha. Šišková, T. (1998): Výchova k toleranci a proti rasismu. Portál, Praha. Říčan, P. (1998): S Romy žít budeme - jde o to jak. Portál, Praha. Rotgers, F. (1999): Léčba drogových závislostí. Grada Publishing, Praha. Erb, H.H. (2000): Násilí ve škole a jak mu čelit.Amulet, Praha. Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Portál, Praha. Nešpor, K. (2001): Vaše děti a návykové látky. Portál, Praha. Hajný, M. (2001): O rodičích, dětech a drogách. Grada Publishing, Praha. Hoppe, S., Hoppe, H., Krabel, J. (2001): Sociálně psychologické hry pro dospívající. Portál, Praha.