Téma: Živočichové v zimě Ročník: IV. Podle RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU: - Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět - Tématický okruh: Rozmanitost přírody - Průřezová témata: Environmentální výchova - Integrace mezi vzdělávacími obory: český jazyk Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální VVC: Žáci uvádí příklady adaptací živočichů v zimním období Žáci aplikují své znalosti o adaptacích živočichů na zimní období ve svém vlastním příběhu. _ Místo realizace: třída Časová dotace: 90 min Pojmy opěrné: živočich, zimní období, aktivita v zimě, pravý zimní spánek, nepravý zimní spánek, stav strnulosti, zimování v teplých krajích Pojmy nové: - (jedná se o opakování) Dovednosti: -(žádné specifické dovednosti neprocvičují) Didaktické prostředky: příběh, obrázky živočichů, provázky, nápisy „v zimě aktivní“ „spí pravým zimním spánkem“ „spí nepravým zimním spánkem“ „je ve stavu strnulosti“ „odlétl do teplých krajů“ Stručná osnova hodiny Jednoduše zaznamenejte jednotlivé aktivity vaší výuky, nezapomeňte doplnit metody které jste použili, formy podle sociálního hlediska, čas a použité didaktické prostředky. *hromadná výuka frontální **samostatná práce v hromadné formě Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů forma metoda čas did. prost. Úvod Změny počasí…………………………………… O Kája a jeho příběh……………………………. Hromadná* Hromadná* Roz./Dis. Vyprávění. 2 min 3 min Hlavní část Příběh…………………………………………… Společná kontrola………………………………. Třídění živočichů dle adaptací na zimu……… Kontrola třídění ………………………………… Vlastní příběh ………………………………… Párová Hromadná* Hromadná* Hromadná* Párová nebo hro-madná** Práce s tex Práce s tex Manipulac. Rozhovor Produkčí činnosti 15 min 10 min 5 min 5 min 15 min příběh pro dvojice obrázky živ. Provazy, karty s nápisy Závěr Kontrola příběhů žáků ………………………….. Hodnocení práce………………………………… Hromadná Hromadná Vyprávění. Rozhovor/výklad 20 min 5 min Téma: Živočichové v zimě Ročník: IV. Scénář hodiny: Úvod - Žáci sedí v lavicích, učitel k nim hovoří: „Všimli jste si, jak se přes víkend změnilo počasí? Dovedl by nám to někdo popsat?“ Žáci se hlásí a odpovídají: „ Ochladilo se. Napadl první sníh. V noci mrzlo. …“ - Učitel: Tak si představte, že můj kamarád, malý Kája, šel v neděli odpoledně s tatínkem na procházku a o té procházce mi napsal příběh. Protože ví, že já mám rád zvířata, tak mi psal hlavně o zvířatech, které potkal. Já jsem vám ten příběh nakopíroval, ať si jej můžete také přečíst. No a schválně zakroužkujte všechny názvy zvířat, o kterých Kája píše. Hlavní část - Každý žák dostane jednu kopii příběhu, pročítá a kroužkuje názvy zvířat. Kdo dočte na konec dopisu, najde tam další úkol. Přečíst si příběh ještě jednou a názvy všech živočichů, které Kája nemohl potkat přeškrtněte. – viz. příloha - Žáci, kteří mají hotovo se mohou přesunovat za učitelem na koberec a pomoci mu nachystat obrázky živočichů a kruhy z provázků a nápisy „v zimě aktivní“ „spí pravým zimním spánkem“ „spí nepravým zimním spánkem“ „je ve stavu strnulosti“ „odlétl do teplých krajů“ - Když se všichni žáci se sejdou na koberci i s příběhem (opozdilce učitel zavolá), posadí se do kruhu a po jednom čtou věty dopisu. Po přečtení věty žák vyjmenuje živočichy ještě jednou a řekne, které z nich Kája nemohl vidět a proč. Ostatní si kontrolují a pomocí červené tužky opravují. - Po přečtení, učitel: „Ten Kája je ale popleta, asi proto, že s námi nechodí do třídy. Vy už přece všechno o živočiších v zimě víte. Tady jsem pro vás připravil obrázky živočichů, každý si vezměte dva a prohlédněte si je. Po kratičké pauze: „Tak a teď položte obrázky do správného kruhu tady na zemi“ - nápisy „v zimě aktivní“ „spí pravým zimním spánkem“ „spí nepravým zimním spánkem“ „je ve stavu strnulosti“ „odlétl do teplých krajů“ - Společně s učitelem žáci obchází kruhy s živočichy, žáci mají za úkol objevit chybu. Pokud je některý z živočichů špatně umístěn, ten kdo chybu objeví vysvětlí ostatním proč je to špatně a kam živočich správně patří. Pokud učitel ví,který z žáků chybu udělal, neupozorňuje na něj ani to od ostatních nevyzvídá. - Učitel: „Myslíte, že byste si dovedli vymyslet a napsat také takový příběh jako Kája, ale bez chyb? Tady si vezměte papíry a pusťte se do práce. Pokud budete potřebovat, můžete se jít podívat na obrázky živočichů vzadu ve třídě.“ Žáci se posadí do lavic a píší. Pokud někdo potřebuje, může se zvednout a podívat na obrázky. - Učitel v průběhu psaní upozorní, že žáci už by měli být v polovině. Žáci, kteří budou nejrychleji hotoví jsou vyzváni, aby si příběh ještě jednou přečetli a opravili chyby. Když mají i toto hotovo, mohou uklidit obrázky na koberci. Závěr - Žáci sedí společně s učitelem v kruhu na koberci, každý se svým příběhem. Postupně příběhy čtou. Ostatní mají za úkol poslouchat, zda v dopise nejsou žádní chyby. Po přečtení každého příběhu následuje jeho hodnocení – počet chyb apod. Žáci Rozhodují, zda by autor příběhu měl dostat pochvalu – jedničku, či ne. (Pokud se žáci shodnou, že příběh jedničku nezasluhuje, nehodnotí se horší známkou). - Učitel na závěr žáky pochválí za jejich práci na dopisech i za hodnocení ostatních. Také jim připomene, že až půjdou ven na vycházku, ať se pořádně rozhlíží po krajině, které živočichy opravdu spatří. Příloha: 1) Přečtěte si Kájovo vyprávění o sobotním odpoledni a zakroužkujte všechny názvy živočichů, o kterých Kája mluví. Kája vyrazil minulou sobotu odpoledne s tatínkem na vycházku. Když procházeli kolem pole, viděli káně sedět na stromě. Asi číhalo na nějakého křečka. Kousek dál jsme zahlédli bažanty, jak hledají potravu na pooraném poli. Dál jsme pokračovali směrem k lesu a cestou jsme zahlédli stádo srnek. Na kraji lesa jsme měli velké štěstí, protože tam právě ježek ulovil zmiji a tak jsme sledovali, jak s ní zápasí. V lese bylo krásné ticho, jen v jednu chvíli jsme zaslechli kukání kukačky. Když jsme došli až k bahnité cestě, v kaluži plavali skokani a bylo tam mnoho otisků kopyt divočáka. Byl jsem docela rád, že se jsme žádného z nich nepotkali, to bych měl docela strach. Cestou zpátky jsme slyšeli podivné ťukání a já si pomyslel, že by to mohla být veverka. Když jsme se podívali tím směrem, zahlédli jsme zdroj toho zvuku. Byl to strakapoud, který prohledával kůru stromů. Když už jsme byli skoro u vesnice, k obloze se vzneslo hejno špačků. Vycházka s tatínkem se mi moc líbila, protože jsme viděli tolik různých zvířat. 2) Zamyslete se, mohlo se to stát tak, jak Kája popsal? ____ 3) Vypište názvy živočichů, které Kája nemohl v těchto dnech potkat ve volné přírodě. ___________________________________________________________________________________________________ _