Název projektu: Léčivé byliny Typ projektu: uměle připravený, směřující k estetické zkušenosti, krátkodobý, školní, mezipředmětový Délka projektu: 3-4 vyučovací hodiny Místo konání: školní zahrada, bylinářská část, kuchyňka Cílová skupina: 4. Ročník, po probrání tématu rozmanitost letní a podzimní přírody Cíl: cílem projektu je, aby si děti uvědomily, že při potížích jim mohou pomoci nejen léky, ale i rostliny z přírody. Také chci s dětmi procvičit poznávání a rozlišování léčivých bylin, doplnit poznatky o tom, které části léčivých bylin obsahují účinné hojivé látky, zopakovat druhové názvy léčivých bylin Vzdělávací oblast: člověk a příroda Průřezová témata: environmentální výchova, osobnostní a sociální výchova Integrace mezi vzdělávacími obory: český jazyk, pracovní vyučování Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, pracovní a občanské Metody: pozorování, jednoduché srovnávání, práce s učebnicí, práce s pracovním listem, didaktická hra – poznávání květin podle vůně Výchovně vzdělávací cíle: Kognitivní: žáci - Vyhledají a zapíší informace - Seznámí ostatní s literaturou a ostatními zdroji získávání informací - Pracují s pracovními listy, které jsou vodítkem k jejich práci Afektivní: žáci: - Vlastními slovy objasní význam léčivých bylin - Popíší léčivý účinek jednotlivých rostlin Psychomotorické: - používání smyslů – čich, hmat, chuť Sociální: - Spolupráce žáků - Naslouchají druhým a snaží se najít řešení, které vyhovuje celé skupině Pomůcky: psací potřeby, učebnice, pracovní listy, Bylinář, Barevný atlas rostlin, šátky, provázek, kolíčky, bylinné čaje Literatura: Kvasničková, D. a Froněk, J. : Přirodověda pro 4.roč. ZŠ, Fortuna Bremnessová, L.: Bylinář, Fortuna Print, Praha, 2003 Altmann, A.: Soubor obrazů Rostliny I,II, Komenium, Praha, 1981 Realizace: 1. Úvod ( 10 min) „Děti, dnešní hodinu přírodovědy strávíme v tomto koutku zahrady, který jsme ještě nestihli prozkoumat. Víte, že jsme se učili o bylinách, které člověku pomáhají při nemocech, hojí mu rány. Víte, jak jim říkáme?... Děti odpovídají léčivé. A vzpomenete si na nějaké?... Děti vyjmenovávají. A pomohly vám už někdy léčivky?.. Děti odpovídají, jak pijí bylinkové čaje, užívají sirupy a kapičky z léčivých bylin… 2. Aktivity na zahradě ( 60 min ) 1. Práce s Bylinářem a atlasem rostlin 2. Seznámení se záhonem 3. Práce s pracovním listem 4. Přiřazování rostlin k názvům 5. Práce s pracovním listem 6. Léčivé účinky bylin-práce s pracovním listem 7. Poznávání bylin podle vůně 8. Práce s pracovním listem 3. Příprava a ochutnávka čajů ( 45-60 min ) Čaje můžu připravit přímo z natrhaných částí rostlin nebo mám připravené nakoupené různé druhy bylinných čajů. 4. Závěr ( 10 min ) Závěrem hodiny shrneme, co jsme si ukázali, zeptám se dětí, co nového se dozvěděly. Budou číst z pracovních listů. Pochválím je za snahu a odměnou jim budou nachystané voňavé bylinkové pytlíčky. Děti si mohou pytlíčky naplnit i samy.