Masarykova univerzita v Brně Pedagogická fakulta Zdravé bylinky Předmět: Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 ZS1MK_RZT2 Vypracoval: Antonín Klusák UČO: 41496 Učitelství pro 1.st. ZŠ Kombinované studium 5.ročník, 9. semestr ak. rok 2009/2010 Název: Zdravé bylinky Autoři: Antonín Klusák (41496)- 5. ročník KS PdF MU Brno Cílová skupina: žáci 5. třídy základní školy Typ projektu: * podle navrhovatele: uměle připravený * podle účelu: směřující k získání a uspořádání poznatků * podle délky: krátkodobý * podle prostředí: školní * podle počtu zúčastněných: třídní - skupinový * podle informačních zdrojů: volný * podle účelu: konstruktivní * podle organizace - vícepředmětový Smysl projektu: Bližší seznámení s léčivými bylinami a jejich významem pro zdraví. Výstup: Žáci vytvoří jednoduchou mapu výskytu základních léčivých bylin v okolí. Vytvoří si vlastního průvodce o správném sběru, uskladnění a používání těchto léčivých rostlin. Předpokládané cíle: * kognitivní: - žáci vyhledají, zjistí informace - zorientují se v množství informací - utřídí podstatné informace a předají je ostatním - děti popíší jednotlivé části léčivých rostlin - děti popíší možné druhy užití léčivých rostlin * afektivní: - vysvětlí důležitost léčivých bylinek a jejich užití - provedou hodnocení práce na projektu * psychomotorické: - výtvarné aktivity – nakreslení mapky léčivých rostlin - vyroba vlastního průvodce * sociální: žáci spolupracují ve skupinách, radí se, zvažují nejvhodnější provedení činnosti, učí se komunikovat, uplatňují zásady slušného chování Předpokládané činnosti: * teoretická příprava projektu * sbírání, třídění informací * vycházka po okolí * společná práce na tvorbě mapy a průvodce * výroba průvodce * zhodnocení projektu Organizace výuky: * společná, skupinová a individuální práce v prostředí třídy, školní knihovny, učebny IVT a okolí * prezentace ve třídě * projekt zařazen do hodin přírodovědy, vlastivědy, matematiky, českého jazyka, výtvarné výchovy Předpokládané výukové metody: * metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování * metody názorně demonstrační – předvádění činností, pozorování * metody praktické – grafické a výtvarné činnosti * metody řešení problémů * brainstorming * metody práce s učebnicí, informačními zdroji Předpokládané pomůcky: * výtvarný materiál - papír, fixy, nůžky, provázek, lepidlo … * balicí papír pro vytvoření mapy * informační zdroje – encyklopedie, PC s internetem a tiskárnou Způsob prezentace projektu: Každá skupina (jednotlivec) prezentuje vlastní mapu okolí a svého průvodce. Seznámí ostatní s jedním druhem léčivé byliny . Odprezentují způsob přípravy jednoho léčivého přípravku (mast, čaj, výluh, salát…) Způsob hodnocení: Učitel hodnotí ve třídě – ústně a průběžně při práci a na závěr zhodnotí výstup a prezentaci dětí. Žáci si sami také zhodnotí výstup a prezentaci pro spolužáky. Kriteria hodnocení: Množství a kvalita vyhledaných informací. Kvalita provedení práce – vzhled mapy a průvodce. Aktivita při práci. Název projektu: Zdravé bylinky Cílová skupina: V. ročník Využití projektu v předmětech: Přírodověda - určování a poznávání léčivých rostlin podle obrázků i v terénu. Popis stavby rostliny. Vegetační období rostlin. Využití rostlin. Vlastivěda - orientace v terénu podle mapy, vytváření mapy bylinek v okolí Matematika – převody jednotek hmotnosti a objemu, tabulky, diagramy Český jazyk – procvičování a kontrola pravopisu, popis pracovní činnosti Výtvarná výchova – kreslení, malování, rukodělná činnost (výroba mapy a průvodce) Předpokládaná délka projektu 3-4 dny. Každý den budou děti plnit několik úkolů. Děti mohou být hodnoceny, dle zvážení pedagoga každý den nebo na konci projektu. Učitel může hodnotit skupiny, ale i jednotlivce. 1. den : * Motivace - zdraví, prevence (povidka o babce kořenářce) * Myšlenková mapa Léčivé rostliny (potom řízeným rozhovorem dovést děti k zadání projektu) * Zadání projektu § nakreslení mapy výskytu léčivých bylin v okolí § vlastní průvodce léčivými bylinami, který obsahuje o obrázky léčivých rostlin o účinky o jak a kdy je sbírat o jak sušit a uskladňovat o způsoby přípravy Přírodověda * práce s určovacími klíči – hledání léčivých bylin * popis stavby rostliny – sbíraná část * vegetační období – doba vhodná pro sběr * vyhodnocení 2. den : * seznámení se zaměřením dne * práce na počítačích - vyhledávání a třídění informací Matematika * převody jednotek hmotnosti (gram, dekagram, miligram,…) * převody jednotek objemu (mililitr, litr, deciliter, ….) * grafy a diagramy * vegetační období rostlin * tabulka a diagram na přípravu léčivé směsi Vlastivěda * vycházka po okolí * práce s geografickou mapou (orientace, určení místa) * zakreslování do mapy (výskyt léčivých rostlin) * vyhodnocení dne 3. den : * seznámení se zaměřením dne Přírodověda * měření a vážení * výroba léčivé směsi Výtvarná výchova * vytváření průvodce léčivými bylinami * malování do mapy * kreslení rostlin * obrázkový návod Český jazyk * kontrola pravopisu v průvodci * prezentace průvodce * popis pracovního postupu * popis rostliny * hodnocení dětí a sebehodnocení * vyhodnocení projektu * výstava projektu ve třídě