MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Ochrana člověka za mimořádných situací krátkodobý projekt pro 3. ročník ZŠ (zdravověda, dopravní výchova) Téma: Bezpečný den nejen pro mne Jméno: Šárka Skoupá Kontakt: sskoupa@centrum.cz 5. ročník kombinovaného studia Učitelství pro 1. stupeň ZŠ v Brně na MU Dne: 12. listopadu 2009 VVC: Žáci vyhodnocují správná rozhodnutí v různých problémových situacích. Žáci vyberou odpovídající správnou odpověď. Žáci popíší vybavenost kola a důležitost bezpečného chování jak na silnici, tak doma. Žáci volí správnost bezpečných barev v silničním provozu Žáci prezentují výsledek své práce před ostatními Pojmy opěrné: silniční provoz, dopravní značka, podchod, chodník, chodec, Pojmy nové: účastník silničního provozu, viditelnost, tísňové volání, obecné ohrožení, Centrální záchranný systém, Dovednosti: orientace v problematice silničního provozu, popis správné volby oblečení při pohybu na silnici, dodržování pravidel silničního provozu, praktická činnost rozpoznání některých důležitých dopravních značek, vyhodnocení nebezpečnosti v určitých životních situací. 1 1. Motivace a úvod (10 min.) Organizace: v kruhu nejlépe na koberci Pomůcky: připravenou písničku Želva s textem vytištěným pro děti Dnes bych si s Vámi děti chtěla povídat o některém z vašich běžných dnů, když ráno vstanete. Pak jak jdete do školy, co děláme ve škole, po škole a večer s rodiči. Trošku do tohoto dnešního povídání zapojíme bezpečnost o své zdraví a pravidla silničního provozu. Ty už určitě dobře znáte a tak to bude pro vás velice lehké :O) Kdo mi poví, co udělá doma než jde do školy? V kolik vstáváš? Je důležité vstát brzy? Proč? Proč bys měl se stihnout např. nasnídat? Pokládáme postupně pokládám otázky z běžného života, co dělají děti, jak se chovají apod. Snažím se náhodně vybírat děti a aby se jich co nejvíce prostřídalo. Nyní bych Vám ráda pustila jednu takovou zvláštní písničku o pomalé želvě. Jak se vám písnička líbila? Co se dělo v písničce? Jaké ponaučení si můžeme vzít z toto písničky? Text písně: Kampak jdete paní Želvo, takhle brzy po ránu? Pro večeři přes ulici, koupit půlku banánu. Jaká je želva? Pomalá! Jaká jsou auta? Rychlá! Pozor na to, paní Želvo, působíte paniku! Tenhle zmatek nerozplete ani sedm strážníků. Podívejte paní Želvo na ten pomačkaný plech, loudati se přes ulici to přináší jenom pech. I když jsem želva pomalá, i když jsou auta rychlá, není žádné vychování nutiti mne k pochodu, příště výjdu o den dříve, použiji podchodu. Čerpána z: Pracovní sešity Vogel pro dopravní výchovu, originál písně ,,Želví ragtime" 1 2. Osnova výuky: Hlavní část Aktivity Metoda Forma Didaktické prostředky Čas vypr aco váv ání prac ovní ch listů Paní želva Než vyjdu z domu do školy ­ logické otázky, podobné jak na úvodu. Doprovází tě někdo do školy? Než vyjdeš zkontroluješ elektroniku, okna? Zamkneš dobře dveře? - komunikační dovednosti dětí Vyhledávání odpovědí na zadané otázky Vidět a být viděn" ­ je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Význam pestrého oblečení ­ odrazky na obuvi, školní brašně a oblečení. Chodci za snížené viditelnosti. Výtvarné zpracování VESELÁ PANENKA, VESELÝ PANÁČEK - význam pestrého oblečení v silničním provozu - kreslení a malování oblečení dle vlastní fantazie - diktát barev (rukáv vlevo modrý, nohavice vpravo zelená, žlutý puntík, červená hvězdička...) Zpracovávání pracovních listů a kvizu. Práce s PL omalovánka želvy dialog v kruhu s učitelem práce s PL2 PL3 nebo zpracování skupinové na arch papíru produkční viz. Úkoly na PL samostatná v lavicích skupinová na kruhu samostatná v lavicích beseda skupinová kooperativ- ní nebo samostatná samostatná Připravené a vytištěné PL1, kreslicí potřeby papír, psací potřeby arch balicího papíru, lepidlo, kreslicí a psací potřeby, kousky látek na oblečení postav psací potřeby 5min 10min 5min 10min 30min na PL kvíz tak 5 min 3. Zdroje: http://www.zachranny-kruh.cz Pracovní sešity Vogel pro dopravní výchovu Pracovní listy Mužíkové E. a Štěpánové O., ZŠ Městec Králové, okres Nymburk Stránky Centrálního záchranného systému 4. Přílohy: Pracovní list č.1 ,,Želví ragtime" Kampak jdete paní Želvo, takhle brzy po ránu? Pro večeři přes ulici, koupit půlku banánu. Jaká je želva? Pomalá! Jaká jsou auta? Rychlá! Pozor na to, paní Želvo, působíte paniku! Tenhle zmatek nerozplete ani sedm strážníků. Podívejte paní Želvo na ten pomačkaný plech, loudati se přes ulici to přináší jenom pech. I když jsem želva pomalá, i když jsou auta rychlá, není žádné vychování nutiti mne k pochodu, příště vyjdu o den dříve, použiji podchodu. Pracovní list č.2 Kviz Cesta do školy (zatrhni červenou, která odpověď je správná?) Silnice, pokud je u ní chodník, není místo pro.... a) chůzi b) policisty c) automobily Na silnici, kde chodník není, nesmíš ....... po straně ve směru jedoucích vozidel. a) dívat se b) jít c) jíst Nepřecházej mezi zaparkovanými vozidly, ..... použij přechod pro chodce. Před vstupem do vozovky se rozhlédni na obě strany, nevstupuj těsně před přijíždějící vozidlo. a) občas b) někdy c) vždy Na nepřehledném úseku silnice, například za zatáčkou a tam kde máš zakrytý výhled, nikdy nepřecházej, je to ..... a) super b) nebezpečné c) legrace Silnice a zábradlí u silnice není....... pro hry. a) vybavení b) kocourkov c) místo Na cestu do školy si nech vždy dostatek .... spěch vede k riskování v silničním provozu. a) snídaně b) času c) peněz Na zastávce autobusu se nepošťuchuj s kamarády a .......do vozovky. a) nevstupuj b) nekoukej c) mávej Na přechodu pro chodce se semaforem vstupuj do vozovky vždy jen ...... a opět se vždy rozhlédni. a) oranžovou b) červenou c) zelenou Do silničního provozu nos výrazné, barevné....., aby tě řidič včas a dobře viděl. a) oblečení b) plyšáky c) pastelky Pracovní list č.3 Nakresli své postavě nejvhodnější oblečení Pracovní list č.3 Nakresli své postavě nejvhodnější oblečení Pracovní list č.4 Se šikanou se nikdy ........... a) nehádej b) nesmiřuj c) nefoť Jsi-li obětí šikany, ..... to hned rodičům a paní učitelce. a) oznam b) zamlč c) nakresli Jsi-li svědkem šikany, nenechávej si to pro ..... a) stejčka Příhodu b)návštěvy c)sebe Není to žalování, ale nutná .... proti zlu. a) obrana b) lhostejnost c) reklama Pamatuj si, že ty se nemáš za co stydět, stydět by se měl ten, kdo je schopen.... a) zpívat b) ubližovat c) poskakovat Nikdy nebuď se svým .... sám(a), pomoc Ti může starší sourozenec, rodič, učitel, policista, soused. a) problémem b) psem c) deníčkem Můžeš zavolat na linku... nebo na policii. a) zelenou b) pralinku c) důvěry Pracovní list č.5 Se svými kamarády ve třídě se pobavte o tom, co vidíte na obrázku. Nakresli si svoje kolo a to co na něm máš a co by mělo na kole pro bezpečnou cestu být. Vyplň si následující test. Pracovní list č.6 BEZPEČNĚ NA KOLE K běžné údržbě a pravidelné kontrole kola patří utažení šroubů a ...... a) opasku b) matic c) vodítka Před cestou je důležité zkontrolovat účinnost ....... a) brzd b) větrání c) chlazení Dále by měla následovat kontrola funkčnosti .... a) sedla b) batohu c) zvonku Nezapomeň na kontrolu funkčnosti ...... a) silnice b) osvětlení c) nápoje Před jízdou na kole si zkontroluješ napnutí ........................ a) řetězu b) ventilků c) přilby Před jízdou na kole si zkontroluješ nahuštění....... a) pumpičky b) řidítek c) duší Před cestou je důležité mazání........ a) olejem b) vodou c) marmeládou Před jízdou na kole si umyj dobře ........................ a) rukou b) kola c) nohou Pracovní list č.7 Volný čas po škole využívej dobře Do silničního provozu může cyklista sám od...10....6....12.... (zakroužkuj správnou odpověď) let, do té doby smí jezdit na hřišti, louce, v obytné zóně, lesní či polní cestě. Děti musí znát..... silničního provozu a musí je dodržovat. a) hustotu b) cíle c) pravidla Děti musí mít své jízdní kolo v ..........a vybavené dle předpisů. a) pořádku b) koupelně c) dohledu Děti musí umět na kole dobře ...., na silnici nezávodí a silnici nepoužívají jako místo pro trénink bikrosu. a) pracovat b) jezdit c) kroužit Cyklista si nevynucuje přednost před motorovými vozidly a ..... svojí jízdou ostatní účastníky silničního provozu. a) ohrožuje b) baví c) neohrožuje Cyklista nikdy ... bez cyklistické přilby. a) nejí b) nejezdí c) nezdraví Pracovní list č. 8 ABY BYLO DOBRÉ ODPOLEDNE........... Chovej se ..... ke svým vrstevníkům. a) hloupě b) slušně c) drze .....starším spoluobčanům. a) pomáhej b) směj se c) nahrávej Neber si .... od cizích lidí, ani bonbóny nebo pamlsky a nikam s nimi nechoď. a) letadlo b) nic c) kabát Nesbírej a vůbec se.......... použitých injekčních stříkaček. a) nedotýkej b) braň c) straň Nikdy ani z legrace nezkoušej žádnou .... a) trumpetu b) tříkolku c) drogu Jakákoliv závislost (drogy, cigarety, alkohol, hrací automaty), znamená konec ... a) filmu b) svobody c)přestávky Nejezdi ....... ­ je to velmi nebezpečné. a) tramvají b) výtahem c) autostopem Nesedej si nikdy do ..... auta k neznámým lidem. a) cizího b) modrého c) pomalého Važ si rodinného majetku a svého .... a) obouvala b) zdraví c) předplatného Informuj ...., kde jsi a co děláš. a) nádraží b) taxislužbu c) rodiče Vyžaduj denní styk s rodiči ­ povídej si s nimi o svých starostech a ................ a) problémech b) punčochách c) bubíncích Sportuj a hraj si ­ je to lepší než sledování .... či hraní počítačových her. a) sousedky b) pachatele c) televize Pro dospělost není charakteristická cigareta a alkohol, ale zdravý rozum a .... a ) buřinka b) pohyb c) doutník Oznam neprodleně rodičům, ve škole či na Policii, když tobě nebo tvým kamarádům někdo ...... a) ubližuje b) telefonuje c) píše Snaž se při setkání s agresivní osobou ­ udržet bezpečnou vzdálenost, osobu nijak neprovokuj a co nejrychleji běž do..... a) kina b) podchodu c) bezpečí Linky tísňového volání Kterým z těchto čísel se dovoláš na Policii? a) 154 b) 158 c)155 Kterým z těchto čísel se dovoláš hasičům a) 150 b) 158 c) 153 Kterým z těchto čísel se dovoláš na Záchrannou službu? a) 158 b) 163 c) 155 Kterým z těchto čísel se dovoláš na Městskou policii? a) 156 b) 150 c) 185 Kterým z těchto čísel se dovoláš na Centrální linku Tísňového volání? a) 155 b) 911 c) 112 Umíš volat na linky? Při předávání zprávy na telefonní čísla tísňového volání musíš uvést: co se stalo? kde se to stalo? své jméno a číslo telefonu? odkud voláte? Promysli si, nacvič si a zahraj pro ostatní scénku, jak správně zavolat na tísňovou linku. Může ti pomoci kamarád jako operátor tísňové linky, která bude přebírat tvoje informace o dění u nehody. Pracovní list č. 9 (Ne)Bezpečně doma Otvírej byt jen ... lidem ­ využívej bezpečnostního kukátka a dveřního řetízku. a) mladým b) známým c) zeleným Nevpouštěj do .... Neznámého člověka. a) akvária b) komína c) bytu Dej si pozor na prodejce nabízející zboží nebo různé služby. Jsou neodbytní, často jejich chování hraničí s drzostí. Mohou si tipovat byty k ...... a) vykradení b) úklidu c) vymalování V nesnázích využij..., případně měj zajištěno telefonické spojení na rodiče. a) žvýkačky b) sousedy c) zpěvníku PŘEČTI SI TEXT. ZKUS SE ZAMYSLET, KDY JSI NĚKDY NĚCO PORUŠIL NEBO NĚKDO JINÝ. ZAPAMATUJTE SI! DODRŽUJTE OBECNÉ ZÁSADY RESPEKTUJTE a snažte se získávat informace z oficiálních zdrojů (rozhlas, televize, místní rozhlas, vyhláška obecního úřadu, pokyny zaměstnavatele apod.). NEROZŠIŘUJTE poplašné a neověřené zprávy. VARUJTE ostatní ohrožené osoby ve svém nejbližším okolí, nezapomeňte na neslyšící osoby. NETELEFONUJTE zbytečně - telefonní síť je v situacích ohrožení přetížena. NEPODCEŇUJTE vzniklou situaci. POMÁHEJTE sousedům, zejména starým, nemocným a nemohoucím lidem. UVĚDOMTE SI, že největší hodnotu má lidský život a zdraví a až potom záchrana majetku. UPOSLECHNĚTE pokynů pracovníků záchranných složek Přečti si text a zapamatuj si! KDYŽ ZAZNÍ SIRÉNA Níže uvedené pokyny platí jen tehdy, pokud zjevně nejde o povodeň nebo zemětřesení. 1) OKAMŽITĚ SE UKRYJTE Vyhledejte ukrytí v nejbližší budově. Tou může být výrobní závod, úřad, kancelář, obchod, veřejná budova i soukromý dům. Jestliže cestujete automobilem a uslyšíte varovný signál, zaparkujte automobil a vyhledejte ukrytí v nejbližší budově. 2) ZAVŘETE DVEŘE A OKNA Když jste v budově, zavřete dveře a okna. Siréna může s velkou pravděpodobností signalizovat únik toxických látek, plynů, radiačních zplodin a jedů. Uzavřením prostoru snížíte pravděpodobnost vlastního zamoření. 3) NIKAM NETELEFONUJTE Váš pokus o získání telefonických informací pouze zatíží telefonní síť. 4) ZAPNĚTE RÁDIO NEBO TELEVIZI Informace o tom, co se stalo, proč byla spuštěna siréna a varováno obyvatelstvo a co dělat dále, uslyšíte v mimořádných zpravodajstvích hromadných informačních prostředků. V případě výpadku elektrického proudu využijte přenosný radiopřijímač na baterie. Tyto informace jsou sdělovány i obecním rozhlasem, popř. elektronickými sirénami. CO TO JE EVAKUACE? Je to soubor opatření k přemístění osob, hospodářského zvířectva a věcných prostředků z ohroženého prostoru na jiné bezpečné místo. JAKÉ JSOU ZÁSADY PRO OPUŠTĚNÍ BYTU V PŘÍPADĚ EVAKUACE? uhaste otevřený oheň v topidlech vypněte elektrické spotřebiče (mimo ledniček a mrazniček) uzavřete přívod vody a plynu ověřte, zda i sousedé vědí, že mají opustit byt nezapomeňte dětem vložit do kapsy oděvu cedulku se jménem a adresou kočky a psy vezměte s sebou v uzavřených schránkách exotická zvířata, která přežijí delší dobu, nechejte doma, zásobte je před odchodem potravou vezměte evakuační zavazadlo, uzamkněte byt, na dveře dejte oznámení, že jste byt opustili, a dostavte se na určené místo EVAKUAČNÍ ZAVAZADLO Jako evakuační zavazadlo poslouží např. batoh, cestovní taška nebo kufr. Zavazadlo označte svým jménem a adresou. Obsahuje zejména: Základní trvanlivé potraviny, nejlépe v konzervách, dobře zabalený chléb a hlavně pitnou vodu. Předměty denní potřeby, jídelní misku a příbor. Osobní doklady, peníze, pojistné smlouvy a cennosti. Přenosné rádio s rezervními bateriemi. Toaletní a hygienické potřeby. Léky, svítilnu. Náhradní prádlo, oděv, obuv, pláštěnku, spací pytel nebo přikrývku. Kapesní nůž, zápalky, šití a další drobnosti. Úkol pro tebe: Na papír napiš, co bys udělal při ohrožení a zaznění sirény? Co je to evakuace? Jaké jsou zásady opuštění bytu při evakuaci? Co si zabalíš do evakuačního zavazadla? Svůj napsaný úkol řekni ostatním žákům. Zhodnoťte tvrzení každého z Vás. Na co kamarád zapomněl?