MASARYKOVA UNIVERZITA PEDAGOGICKÁ FAKULTA Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 Vypracovala: Petra Chvátalová 5. ročník - 9. semestr UČO 174538 NÁVRH PROJEKTU – VELETRH ZDRAVÍ TÉMA: VELETRH ZDRAVÍ CÍL: - vyhledává a třídí informace z různých zdrojů - využívá názornosti a prožitků ( dramatizace ) - rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu - vybírá vhodné postupy a uplatňuje vlastní nápady - prezentuje svou práci ostatním - vytváří pravidla v týmu - skupině - má zodpovědný přístup k výsledkům své práce - rozlišuje co prospívá / neprospívá zdraví - spolupracuje ve skupině PRŮŘEZOVÁ TÉMATA: Osobnostní a sociální výchova, komunikace, kooperace, sebepoznání a sebepojetí, Multikulturní výchova KOMPETENCE: - kompetence k učení - kompetence k řešení problémů - kompetence komunikativní - kompetence sociální a personální - kompetence občanské - kompetence pracovní TŘÍDA: V. ČASOVÁ NÁROČNOST: 4 dny SCÉNÁŘ HODINY: - Výběr tématu – děti navrhly různá témata, ze kterých společně vybraly jedno s názvem: „ Veletrh zdraví“. - Na základě myšlenkové mapy si vybraly náměty pro práci - Samostatně se rozdělily do skupinek a rozdělily si úkoly - Výstupem tohoto projektu se mělo stát zajímavé odpoledne pro ostatní spolužáky a rodiče s divadelní scénkou, přednesy básní, stánky s ochutnávkami zdravých pokrmů, čajů, cvičebními pomůckami, prodejem vlastnoručně vyrobených kuchařek … - Každá skupina pracovala samostatně na jiném úkolu. - Některé děti po vyučování zavítaly do obchodu se zdravou výživou, aby vyzvedly letáčky a různé potraviny na ochutnávku - Jiné děti navštívily fitcentrum, aby se poradily s odborníky - V následujících dnech děti ve škole zpracovávaly informace, vybíraly recepty, skládaly básně, psaly scénáře pro představení, kreslily,… - Poslední den projektu se již zkoušela scénka, vařily se pokrmy, chystaly se jednotlivé stánky a posezení pro návštěvníky. - Prezentace: - přivítání - prezentace zpracovaných informací - přednes básniček - divadelní představení - představení a pozvání k jednotlivým stánkům - Nabídky jednotlivých stánků: - 1. stánek - vyplňování dotazníků o zdraví, počítání BMI, rady o zdravém způsobu života 2. stánek - ukázky cvičebních pomůcek a katalogy s nářadím 3. stánek - ochutnávka potravin ze zdravé výživy 4. stánek - ochutnávka čajů ( ovocné, bylinkové….) 5. stánek - ochutnávka zdravých pomazánek a celozrnného pečiva 6. stánek - prodej vyrobených kuchařek se zdravou výživou - Úklid třídy - Vyhodnocení projektu formou diskuze ZÁVĚR: Projekt sklidil úspěch nejen u dětí, ale i u rodičů a ostatních učitelů. Rodiče se dozvěděli zajímavou formou, co děti ve škole právě probírají a zároveň se pobavili a odpočinuli u šálku čaje a zdravého pokrmu. Pro děti, tento projekt nebyl první a tak nebyl žádný problém s organizací ani prací ve skupinách. Vše měly do detailů promyšlené a pečlivě přichystané. Projekt se zdařil dle očekávání.