TEORIE A DIDAKTIKA VÝCHOVY KE ZDRAVÍ (SEMINÁRNÍ PRÁCE – NÁVRH PROJEKTU) Jiřina Dufková (UČO 174434) učitelství pro 1. stupeň ZŠ – KS 5. ročník – 9.semestr 2009/2010 NÁVRH PROJEKTU Název projektu: Co mám dělat pro zdraví? Realizace projektu: 1. ročník ZŠ Organizace projektu: - ve třídě - v přírodě - ve školní jídelně Typ projektu: - vícepředmětový (podle organizace) - společný (podle počtu zúčastněných) - školní (podle prostředí) - směřující k získání vědomostí (podle účelu) - dlouhodobý (podle délky) - vázaný (podle informačních zdrojů) - uměle připravený (podle navrhovatele) Cíle: : sociální - spolupráce ve skupinách - pochopení principů zdravého životního stylu (společnou diskusí) : kognitivní - vytřídění a pojmenování zdravý prospěšných potravin - rozdělení obrázků a předmětů do skupin podle prospěšnosti - rozlišení zdravých a zdraví škodlivých návyků : afektivní - přednáška dětí o prospěšných a naopak zdraví škodlivých návycích a aktivitách včetně stravování Činnosti: - didaktické hry (pexeso s tématem – potraviny, dramatizace různých situací) - pohybové hry (honička – zdravé honí škodlivé, Koho nechci, ten si sedne) - výtvarná činnost ( skupinová práce na téma – Co mi škodí a co prospívá – koláž) - návštěva školní jídelny spojená s diskusí s paní kuchařkou - zpěv písní - vytvoření pohádky Výukové metody: didaktická hra, pohybová hra, slovní metoda, praktická metoda Pomůcky: pexeso, zelený a černý šátek, obrázky, fotografie, balicí papíry o rozměrech 1 x 1,5 m, výtvarné potřeby, nůžky, lepidlo Způsob prezentace projektu: - skupinová prezentace (rozdělení rolí ve skupině) - podkladem prezentace je koláž - prezentace získaných informací mezi skupinami - vyvěšení koláží na volně přístupném místě (výloha obchodu, obecní úřad apod.) Způsob a kritéria hodnocení: - učitelem – v průběhu projektu - ostatními žáky – po ukončení prezentací formou diskuse - podle daných kritérií (správnost informací, míra zájmu apod.)