MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 (ZS1MK_RZT2) Vyučující: PhDr. Mgr. Jitka Reissmannová Návrh projektu: „Nebezpečí současného světa“ Vypracovala : Dana Kopecká UČO: 174143 UČITELSTVÍ PRO 1. STUPEŇ ZŠ KOMBINOVANÉ STUDIUM, SK. B1 5. ročník, IX. Semestr Školní rok: 2009/2010 I. NÁVRH PROJEKTU Název: Nebezpečí současného světa Autor: Dana Kopecká 5.ročník KS PdF MU Brno Realizace: 1. ročník Škola : ZŠ Běly Jensen v Opatově, okr. Svitavy Typ projektu: * podle účelu: směřující k seznámení a přiblížení různých nebezpečí současného světa * podle organizace: vícepředmětový * podle navrhovatele: uměle připravený * podle délky: krátkodobý * podle prostředí: školní a mimoškolní * podle počtu zúčastněných: společný * podle informačních zdrojů: vázaný Smysl projektu: Ochrana osobního zdraví před návykovými látkami a závislostmi, ochrana bezpečí – alkohol, drogy, agresivita, šikana, prvky rodinné a sexuální výchovy – patřičné poučení v rozsahu, který odpovídá postupnému vývoji dítěte i jeho rozšiřujících se sociálních zkušeností. Prohlubování partnerského vztahu mezi školou a rodinou, prolínání vlivů z rodiny do ZŠ a opačně, na základě vzájemné tolerance, partnerství a otevřenosti. Výstup: Prostřednictvím pohádek hledat odpovědi na otázky jak chráníme své zdraví, proč nesbíráme předměty odhozené na ulici (nebezpečí použitých injekčních stříkaček). Seznamovat děti s významem osobního soukromí s neznámými dětmi, dospělými – nebereme si nic od neznámých lidí. Rodiče – beseda s psychologem na téma Prevence sociálně-patologických jevů. Předpokládané cíle: -informace o zdravotním riziku kouření pro kuřáka -poznatky o škodlivosti kouření -pozitivní vztah ke zdraví -dovednost chránit své zdraví proti kuřákům -umět reagovat na oslovení cizím člověkem -nenechat se zlákat cizím člověkem (bonbony, hračky atd.) -v případě ohrožení se obrátit na osoby, kterým důvěřuje (učitel, rodič, policista,…) -nesahat a nesbírat pohozené věci (injekční stříkačky, plechovky atd.) – nebezpečí nemoci -při poranění oznámit rodičům nebo učitelce a dojít k paní doktorce -nesahat a nesbírat bobule, které neznáme -nechutnat neznámé bobule a věci - sepíší základní hygienická pravidla Předpokládané činnosti: -soutěže pro děti -čtení pohádek – řešení modelových situací, řešení modelových situací rozhovorem, dramatizací -opékání párků – „Co do ohně nepatří“ -beseda rodičů s pracovníkem PPP Organizace výuky: Dopoledne (ve třídě): -děti: prostřednictvím pohádek hledat odpovědi na otázky jak chráníme své zdraví, proč nesbíráme předměty odhozené na ulici (nebezpečí použitých injekčních stříkaček). Seznamovat děti s významem ochrany osobního soukromí s neznámými dětmi, dospělými – nebereme si nic od neznámých lidí. Řešení problémových situací. Řešení modelových situací rozhovorem, dramatizací. Informace o drogách a kouření – jejich škodlivosti na zdraví. -rodiče: beseda s psychologem Odpoledne (na školní zahradě): Soutěže pro děti. Opékání párků. Prezentace. Předpokládané výukové metody: -metody slovní: rozhovor, diskuse, vysvětlování -metody názorně demonstrační: předvádění činností, pozorování -metody řešení problémů -didaktické hry Předpokládané pomůcky: -didaktický materiál k prevenci sociálně-patologických jevů -psací potřeby, nůžky, pastelky, papíry,…. -odměny dětem (diplomy) -zajištění stravy pro děti i rodiče Způsob prezentace projektu: -ústní prezentace před ostatními dětmi a rodiči -výstava obrázků dětí ve třídě Způsob hodnocení: -učitel hodnotí práci průběžně -učitel s rodiči zhodnotí na závěr výstup dětí -děti si výstup také zhodnotí -děti s rodiči zhodnotí projekt a pocity z něj Kriteria hodnocení: -spolupráce, snaha a účast na projektu