MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 Vyučující: PhDr. Mgr. Jitka Reissmannová Návrh projektu: „Žijeme zdravě, jíme zdravě“ Vypracovala : Ivana Machačová 174191 UČITELSTVÍ PRO 1. STUPEŇ ZŠ KOMBINOVANÉ STUDIUM, SK. B1 5. ročník, IX. Semestr Školní rok: 2009/2010 I. NÁVRH PROJEKTU frutas.jpg Název: Žijeme zdravě, jíme zdravě Autor: Machačová Ivana 5.ročník KS PdF MU Brno Realizace: 2. ročník Škola : ZŠ a MŠ Bořetice, okres Břeclav Typ projektu: * podle organizace: vícepředmětový * podle navrhovatele: uměle připravený * podle délky: krátkodobý s dlouhodobým přesahem * podle prostředí: školní a mimoškolní * podle počtu zúčastněných: společný ( třídní) * podle informačních zdrojů: volný Smysl projektu: Seznámit žáky s problematikou ochrany zdraví. Žáci si osvojí poznatky o důležitosti zdravého způsobu života a ochrany zdraví. Výstup: Žáci ve skupinách vytvoří poutavé plakáty obsahující rady pro zdraví. Sestaví jídelníček na 1 den. Předpokládané cíle: kognitivní: žáci: - vyjmenují vše, co ovlivňuje naše zdraví - pojmenují základní projevy běžných onemocnění - sdělí zdroje informací - použité informace roztřídí - vyhledávají v knihách - sepíší základní hygienická pravidla afektivní: žáci: - vyjádří svůj názor, proč je ochrana zdraví důležitá psychomotorické: žáci: - vytvoří poutavé plakáty - sestaví zdravý jídelníček na 1 den - zkompletují výsledky práce do ucelené a přehledné podoby - připraví si prezentaci - připraví spolu s rodiči zdravou svačinu, uvaří bylinkový čaj sociální: žáci: - spolupracují ve dvojicích i v celém kolektivu třídy - prezentují ostatním žákům poznatky o zdravém způsobu života a stravování - společně ve třídě pořádají zdravé svačinky MCE2936c8_profimedia_PAN_00282680.jpg svacina.jpg Předpokládané činnosti: - motivace : zdraví - nemoc - sbírání, třídění informací, teoretická příprava - zdravé svačinky - pohybové chvilky - vycházka do přírody - práce na tvorbě plakátů, lepení, stříhání, kreslení - společné hodnocení, zpětná vazba Organizace výuky: - hromadná výuka - skupinová výuka – práce ve dvojicích - individuální Předpokládané výukové metody: - metoda slovní: - dialogická: rozhovor, diskuse - - metody práce s časopisy - metody praktické: - grafické a výtvarné činnosti - metoda samostatné práce žáků - metoda řešení problémů Předpokládané pomůcky: - fixy, pastelky, psací potřeby - nůžky, lepidlo - učebnice, knihy, časopisy - kancelářský papír - sešívačka - ovoce, zelenina,čaj, citron, med - konvice, voda, hrníčky, tácky Způsob prezentace projektu: - prezentace písemná – plakáty jednotlivých skupin a jejich prezentace spolužákům - výstavka prací žáků při Dni otevřených dveří (třídní schůzka s rodiči) Způsob hodnocení: - učitel: ve třídě, učitel hodnotí průběžně práci žáků a na závěr zhodnotí jejich prezentaci - žáci: žáci sami zhodnotí průběh práce a spolupráce, rozhovor - rodiče: hodnocení plakátů a získaných vědomostí Kriteria hodnocení: - srozumitelnost práce - rozlišení podstatného od nepodstatného - celková úprava práce - spolupráce, snaha a účast na projektu