TEORIE A DIDAKTIKA VÝCHOVY KE ZDRAVÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE – NÁVRH PROJEKTU KS, 5. ročník, 9. semestr Vypracovala:: Andrea Němcová Školní rok 2009/2010 Učitelství pro 1. stupeň ZŠ NÁVRH PROJEKTU Název projektu: Všední den trochu jinak Realizace: 3. ročník Typ projektu: - podle organizace: vícepředmětový - podle navrhovatele: uměle připravený - podle účelu: směřující k získání vědomostí - podle délky: krátkodobý - podle prostředí: školní - podle informačních zdrojů: vázaný - podle počtu zúčastněných: společný Smysl projektu: - děti získávají vědomosti o významu smyslového ústrojí člověka a vzájemné pomoci mezi lidmi Výstup: - děti výtvarně zpracují plakáty jednotlivých smyslů - nakonec vše prezentují ostatním dětem Předpokládané cíle: - děti vyjmenují druhy smyslů - děti vysvětlí význam vzájemné pomoci mezi lidmi - děti spolupracují ve skupině - děti vyjádří vlastními slovy proč jsou jednotlivé smysly důležité v běžném životě člověka - děti použijí vhodný způsob 1. pomoci při demonstraci lehkého zranění (odřenina, zlomenina předloktí…) - děti zdůvodní význam zdraví v životě člověka Předpokládané činnosti: - poznávání jídla podle chuti a čichu, věci podle hmatu a čichu - luštění „slepeckého písma“ - pohyb v prostoru na invalidním vozíku, pohyb v prostoru se zavázaným šátkem přes oči - poskytnutí 1. pomoci (lehká poranění) - didaktická hra – přiřazování obrázků - vypracování pracovních listů - výtvarná činnost Organizace výuky: · ve třídě - zhlédnutí powerpointové prezentace „Naše smysly“ - rozhovor, diskuze - stanoviště (skupinky) - poznávání jídla a věcí pomocí určitých smyslů - luštění „slepeckého písma“ · v tělocvičně – stanoviště (skupinky) - 1. pomoc, přesun pomocí invalidního vozíku · ve třídě – zjišťování informaci, výtvarná činnost Předpokládané výukové metody: - slovní – rozhovor, diskuse, - praktické – 1. pomoc, výtvarná činnost - řešení problémů - didaktická hra, pohybová hra Předpokládané pomůcky: - potraviny a nápoje různých chutí a vůní (cibule, káva, koření, med, citron, sladké bonbony, sůl…), předměty různých tvarů a s různě ostrými hranami (kartáček na zuby,kalkulačka, kostka, vlašský ořech, navlečené korálky), předměty vydávající různé zvuky (zrnka čočky v plastovém kelímku, igelitový sáček) - kufřík 1. pomoci, invalidní vozík, šátek - karty se slovy psanými „slepeckým písmem“ (čtvrtky papíru, do kterých je špendlíkem vypícháno nějaké slovo) - psací a kreslící potřeby, papír, barvy, štětec, lepidlo - odborná literatura, encyklopedie, internet Způsob prezentace projektu: - děti prezentují své výtvarné zpracování tématu – proč si ho vybraly, jaký má smysl, apod. - žák předává ostatním dětem informace, které získal (vyhledal) v encyklopedii, na internetu apod. Způsob hodnocení: - učitel: - průběžně během činností a na závěr zhodnotí výstupy a prezentace dětí - děti samy zhodnotí prezentace spolužáků Kritéria hodnocení: - děti hodnotí výstupy na základě předem daných kritérií – hodnotí správnost výstupu, podání výkladu, zajímavost aktivity apod.