Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 Vypracovala: Eva Novotná 5.ročník, 9.semestr Učitelství pro 1.stupeň ZŠ Téma práce: OVOCE A ZELENINA Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Tématický okruh: Rozmanitost přírody Ročník: 2. ZŠ Cíle tématu: · určí rozdíly mezi sadem a záhony · vyjmenují ovocné stromy, keře · charakterizují práce na zahradě, umí pojmenovat pracovní nářadí potřebné při práci na zahradě · třídí a pojmenují ovoce, zeleninu a zemědělské plodiny · rozvíjení spolupráce při činnostech Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět se vyučuje pouze na 1. stupni ZŠ a zahrnuje vzdělávací oblast týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, zdraví atd. V tématickém okruhu Rozmanitost přírody poznávají žáci velkou rozmanitost naší přírody. Na základě praktického pozorování krajiny a dalších informací se žáci učí hledat důkazy o proměnách přírody, hodnotí svá pozorování a hledají možnosti, jak sami přispějí k ochraně přírody. Téma vyuč.jednotky Výukové cíle Didak.analýza učiva POJMOVÁ Didak.analýzy učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Metodické poznámky Vycházka na školní pozemek Žáci pojmenují a vysvětlí rozdíly mezi sadem a záhony Vyjmenují ovocné stromy, keře Charakterizují práce na zahradě Umí vybrat pracovní nářadí pro práci na zahradě Vysvětlí, co jsou zemědělské plodiny Fakta: Pojmy: sad ovocné stromy keře zeleninový záhon pracovní nářadí zemědělské plodiny (brambory, řepa, slunečnice) Zazpívejte písničku:“Šel zahradník do zahrady“ Jmenujte zeleninu, kterou vidíte na záhoně Řekněte pro kterou část ji pěstujeme Zahrajte si hru „Pantomima“ Pojmenuj ovocné stromy a ovoce, které na něm roste (podle plodu na stromě) Vyberte nářadí, které potřebujeme při práci na zahradě. Společná činnost Pozorování, řízený rozhovor, frontální výuka Společná činnost: Jedno dítě předvádí pracovní činnost na zahradě-ostatní hádají o jakou činnost jde. Pozorování, řízený rozhovor, frontální výuka Skupinová práce: na kartičkách je i nářadí, které na zahradě nepotřebujeme Děti mají základní znalosti z 1. ročníku, umí pojmenovat druhy ovoce a zeleniny Kartičky s různými druhy nářadí Téma vyuč. jednotky Výukové cíle Didak.analýza učiva POJMOVÁ Didak.analýza učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Metodické poznámky Ovoce, zelenina a zemědělské plodiny Děti si zopakují učivo z prvního ročníku Spolupráce při činnostech Rozvoj vyjadřovacích schopností Fakta: Brambory, řepu nezařazujeme mezi ovoce a zeleninu Pojmy: Ovoce Zelenina Zemědělské plodiny Poznejte kdo jsem (hádanka) Najděte ve třídě kartičky se svojí barvou Soutěž: Složte rozstříhaný obrázek a řekněte, co je na obrázku (na obrázku je pohádka O veliké řepě) Dramatizace: Zahrajte pohádku O veliké řepě Společná činnost (děti hádají: mám modrou barvu, jsem ovoce a začínám na písmeno š, můžete mě spatřit i na koláči) Skupinová práce (úkolem je nalézt kartičky se svojí barvou a ve skupině je roztřídit podle toho, jak si myslí, že k sobě patří. Potom vysvětlí podle čeho třídily) Skupinová práce (která skupina bude dříve s prací hotova) Společná činnost Rozdělení dětí do skupin Kartičky s obrázky ovoce, zeleniny a zemědělských plodin Rozstříhaný obrázek Kostýmy (škrabošky) Téma vyuč.jednotky Výukové cíle Didak.analýza učiva POJMOVÁ Didakt.analýza učiva OPERAČNÍ Výukové startegie Metodické poznámky Zdravá výživa Téma vyuč.jednotky Rozlišují na základě vlastních zkušeností ovoce a zeleninu podle charakteristické chutě a vůně Demonstrují role nakupujícího a prodávajícího, dokáží nakoupit a správně za zboží zaplatit Umí odůvodnit a vybrat potraviny podle zásad správné výživy Výukové cíle Fakta: Ovoce a zelenina se dá koupit v obchodě Ovoce a zelenina mají svoji typickou vůni a chuť Pojmy: vitamíny, zdravá výživa Didak.analýza učiva POJMOVÁ Vytvořte z ovoce a zeleniny „obchod“, k jednotlivému zboží přiřaďte jeho název a cenu Nakupujte zboží jako v obchodě, nákup přineste „domů“ Poznej podle vůně a chuti ovoce a zeleninu se zavázanýma očima Podle obrázku rozhodněte(dejte do kroužku), které potraviny jsou podle zásad zdravé výživy a vysvětlete proč Připravte z nakoupeného ovoce nebo zeleniny malé pohoštění pro hosty Didak.analýza učiva OPERAČNÍ Práce ve skupině (každá skupina vytvoří vlastní „obchod-stánek) Skupinová práce -rozdělení rolí (prodavač, nakupující) Společná práce Práce ve skupině Práce skupin (ovocný,zeleninový salát, ovocný, zelen. talíř……) Výukové strategie -přinesené ovoce a zelenina (domácí úkol). -kartičky s ovocem a zeleninou (těžko dostupného) -váha na vážení, papírové peníze Rozkrájené plody ovoce a zeleniny -šátek Pracovní list s různými potravinami, tužka Bezpečnost!!!! Kuchyňské potřeby-nůž, struhadlo, prkénko, talíře, misky….. Metodické poznámky Druhy zeleniny Pojmenují a třídí zeleninu Rozvíjí myšlení, umí klást správné otázky Spolupracují ve skupině Fakta: Různé druhy zeleniny pěstujeme pro jinou její část Zelenina: košťálová, kořenová, listová, cibulová, plodová Roztřiďte obrázky zeleniny podle toho, pro kterou část ji pěstujeme (list, kořen….) Řekněte její kuchyňské využití Vyluštěte křížovku Zahrajte si hru: „Co jsem?“ Složte dva různé obrázky a přiřaďte k nim správně názvy jejich částí Práce ve skupinách Na kartičkách je zelenina košťálová, listová, cibulová, plodová, kořenová Práce jednotlivců nebo dvojic Na zádech má žák přilepený papír s názvem ovoce nebo zeleniny. Chodí v prostoru třídy a klade ostatním dětem otázky aby se dověděl co je např. jsem ovoce, mám červenou barvu? atd) Práce dvojic ve skupině Rozstříhaný obrázek stromu a rostliny rajčete Kartičky s obrázky zeleniny Pracovní list s křížovkou, tužka Lísteček s názvem plodu Rozstříhané obrázky, cedulky s názvy částí rostlin Téma vyuč.jednotky Výukové cíle Didak.analýza učiva POJMOVÁ Didak.analýza učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Metodické poznámky Hodnocení Zjištění znalostí a dovedností získaných při výukovém programu Vyřešte úkoly stanovené závěrečným testem Řekněte, které úkoly se nám podařily splnit, které úkoly byly obtížné, Samostatná práce jednotlivců Rozhovor s dětmi Papír, tužky