MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 Návrh projektu: „ Čistota půl zdraví“ ( Jak se dělá mýdlo) Vypracovala: Romana Pražáková UČITELSTVÍ PRO 1. STUPEŇ ZŠ 5. ročník Školní rok: 2009/2010 Název projektu: „ Čistota půl zdraví“ ( Jak se dělá mýdlo) Realizace: ZŠ Choltice, 2. ročník Typ projektu: Ø podle organizace – vícepředmětový Ø podle navrhovatele - uměle připravený Ø podle délky - krátkodobý Ø podle prostředí - školní Ø podle počtu zúčastněných - společný ( třídní) Ø podle informačních zdrojů - volný Cíl projektu: Žáci se seznámí s historií výroby mýdla a s jejím postupem. Následně si sami vyzkoušejí řadu aktivit s využitím mýdla. Výstup: Děti si vyzkouší aktivity s využitím mýdla. Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, pracovní Mezipředmětové vztahy: český jazyk, pracovní činnosti Časová dotace: 1 den Činnosti: Ø vyhledávání informací v knihách a na internetu Ø sbírání, třídění informací, teoretická příprava Ø výroba bublifuku Ø vyřezávání do mýdla Ø výroba lodičky z mýdla Ø společné hodnocení, zpětná vazba Organizace výuky: hromadná výuka, skupinová výuka, práce ve třídě, práce v počítačové učebně Osnova projektu: Ø Žáci se seznámí s historií mýdla ( čím se dříve lidé umývali, kdy bylo mýdlo vynalezeno,…). Žáci získávají informace od učitele, vyhledávají informace v knihách, mohou pracovat i s internetem. Ø Žáci si připomenou základní hygienické návyky. Vyprávějí, jak dodržují hygienu doma, ve škole,… Ø Žáci se seznámí s výrobním postupem mýdla ( video) Ø Žáci si sami vyzkoušejí několik aktivit s využitím mýdla Ø 1. aktivita – Výroba bublifuku Ø 2. aktivita – Vyřezávání do mýdla Ø 3. aktivita – Lodička z mýdla Ø Závěr, zhodnocení Metody: řízený rozhovor, diskuse, vysvětlování, skupinová práce, vyhledávání informací a jejich zpracování, metody práce s textem – knihou, encyklopediemi, informacemi na internetu Pomůcky: Ø výroba bublifuku: destilovaná voda, glycerin, tekuté mýdlo, staré fixy, natáčka apod. ( dutý předmět), lahvička/ kelímek, pracovní listy Ø vyřezávání do mýdla: mýdlo, dlátko na linoryt, tužky, různé obrázky, fix Ø lodička z mýdla: mýdlo, destička z borové kůry, lepidlo, nádoba s vodou Ø Video ( výrobní postup mýdla), knihy, internet Způsob prezentace projektu: výstava prací žáků ve třídě Způsob hodnocení: Ø učitel hodnotí ve třídě – ústně a průběžně při práci a na závěr zhodnotí výstup a prezentaci dětí Ø žáci si také sami zhodnotí výstup a prezentaci pro spolužáky