Masarykova univerzita v Brně Pedagogická fakulta logo%20PDF%20OK Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 ZS1MK_RZT2 5. ročník, 9. semestr Studijní rok: 2009/2010 Květa ŠÍMOVÁ, učo: 174435, KS Název projektu: Zdravá kuchařka Autorka: Květa Šímová, učo 174435 Cílová skupina: Žáci 3. - 5. ročníků ZŠ Typ projektu: § Podle navrhovatele: uměle připravený § Podle délky: střednědobý až dlouhodobý § Podle informačních zdrojů: volný § Podle prostředí: školní § Podle zúčastněných: meziročníkové § Podle účelu: konstruktivní Smysl projektu: Podle informací o zdravé výživě a správném stravování žáci vyhledají (popřípadě vymyslí vlastní) recepty a z nich pak sestaví kuchařku. Výstup: Kuchařská kniha s nápady na zdravé vaření či zdravé svačiny. Předpokládané cíle: kognitivní: děti popíší jednotlivé části potravinové pyramidy afektivní: děti vysvětlí, k čemu je kuchařka vhodná a jak ji použít psychomotorické: v rámci pracovních činností uvaří jídlo podle některého receptu sociální: děti spolupracují, domlouvají se na postupu, na dílčích úkolech Předpokládané činnosti: Brainstorming, vyhledávání informací o zdravé výživě v knihách i na internetu, didaktická hra, sběr a výběr receptů, stylistická úprava, výtvarné zobrazení (malování, modelování), kompletace, vytvoření elektronické podoby, vaření, prezentace. Organizace výuky: 1) úvod do problému, brainstorming a vymezení cíle 2) didaktická hra 3) zajištění informačních zdrojů 4) sběr a výběr receptů 5) stylistická úprava 6) výtvarné zpracování 7) kompletace všech prací a vytvoření elektronické verze 8) uvaření jednoho jídla v každém ročníku 9) prezentace kuchařky rodičům i s ochutnávkou Předpokládané výukové metody: Podle zdroje poznatků: Slovní monologické dialogické práce s textem vysvětlování, popis diskuse Reálné metody Projektová metoda Praktické metody Podle fáze výuky: Expoziční, fixační, aplikační Podle míry aktivity žáků: Problémové metody Aktivizující metody: Brainstorming, didaktická hra Předpokládané pomůcky: kuchařské knihy, kreslící papír bílý A4, bílé papíry, tužky, pera, temperové barvy, pastelky, fixy, knihy a letáky o zdravé výživě, modelovací hmota, fotoaparát, tiskárna, kartonový papír, provázek na vazbu, počítač, skener Způsob prezentace projektu: Děti z každého ročníku připraví 1 jídlo z kuchařky, které pak nabídnou rodičům na prezentaci. Řeknou, jak při práci postupovaly, k čemu je kuchařka užitečná a kdo z rodičů bude chtít, může si odnést elektronickou podobu knihy. Způsob hodnocení: ústně - průběžně při práci - připomínky technického rázu, správnosti Kriteria hodnocení: 1) správnost - vhodná slovní zásoba, faktická správnost 2) uvedení zdrojů 3) spolupráce dětí v jednotlivých ročnících i mezi ročníky Rozvíjení kompetencí: k učení žák vyhledává a třídí informace, uvádí věci do souvislostí, kriticky zhodnotí výsledky své práce k řešení problémů vyloučí shodné nebo velmi podobné recepty, hledá různé varianty řešení komunikativní žák naslouchá druhým, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor, vhodně argumentuje sociální a personální žák spolupracuje ve skupině, pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce, podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, přispívá v diskusi občanské respektuje přesvědčení ostatních žáků pracovní používá bezpečně a účinně materiály, nástroje, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti