PdF MU Brno Učitelství 1. stupně ZŠ Seminární práce: Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 Název projektu: Kam s ním ? Student: Šťastná Alena, učo 189 642 Typ studia: KS, učitelství pro 1. stupeň, 9. semestr, 5. ročník Název projektu: Kam s ním? Typ projektu: - střednědobý - školní a mimoškolní - směřující k získání dovedností Smysl projektu: - žáci si rozšíří znalosti o třídění odpadů jako jeden ze způsobů péče o životní prostředí. Své zkušenosti předají ostatním žákům školy. Výstup: - žáci vyrobí z odpadového materiálu pomůcky – rekvizity – pro pohádku Cíle: - žáci si uvědomí si důležitost třídění odpadů - přistupují k plnění stanovených cílů zodpovědně - vysvětlí proč třídíme odpady - objasní nové pojmy - jednotlivé poznatky zaznamenávají do přehledných archů ( stříhají, lepí, kreslí..) - vytvoří na PC vyhodnocení ankety - vyrobí pomůcky z odpadů - spolupracují ve skupině - zvládají komunikaci s dospělými osobami dle společenských norem - získané poznatky rozšiřují veřejnosti Výuka: Hromadná, skupinová, individuální. Průběh projektu - 1.den: 2. vyučovací hodiny § Beseda na téma JÁ a životní prostředí. S žáky jsme si povídali o životním prostředí. ( Co je to životní prostředí? Co vám zpříjemňuje pobyt u vás doma? Jaké prostředí je ve vašem okolí, co ho ovlivňuje? Jak často chodíte do přírody? Kam? Co se vám tam líbí, nelíbí? Můžeme to nějak ovlivnit? Kam dáváte odpady z domácností? Výpovědi dětí o třídění odpadů, vliv odpadů na životní prostředí ). § Seznámení s názvem projektu. Objasnění pojmu projektová výuka. Organizace, naplánování jednotlivých kroků vedoucích k naplnění cíle projektu. Časové rozvržení. Vytvoření obalu na vypracovávání úkolů, informace o zdrojích k získávání informací. § Samostatná práce dětí ( viz přiložený pracovní list ). Děti vše zapisují, kreslí, lepí do slohy s volnými listy. Pracovní list č. 1.: Úkoly ve škole ( individuální práce ) K odpovědi vám pomůžou vedle vlastních názorů a zkušeností, encyklopedie, počítače, rodiče, pracovníci na OÚ a jiné zdroje. 1. úkol: Proč se mají třídit odpady? 2. úkol: Roztřiďte napsané názvy odpadů na lístcích do příslušných kontejnerů – plasty, papír, sklo. ( Kontejnery si nakreslete a vybarvěte příslušnou barvou. ) 3. úkol: Jak říkáme odpadu, který jste nezařadili? Zjistěte o něm nějaké údaje. Úkoly pro domácí zpracování 1. úkol: Zjisti, kde jsou v naší obci umístěny kontejnery na odpad a zakresli do mapky naší obce. 2.úkol: Zjisti, kam se odvážejí kontejnery s odpady z naší vesnice. 3. úkol: Jak se nakládá s nebezpečným odpadem v naší obci? 4. úkol: Doneste odpady, na kterých jsme se domluvili. 2. den: 2. vyučovací hodiny § Shromáždění přineseného odpadu – látky, různé pet lahve, papíry § Pokračování v samostatné práci. § Skupinová práce – příprava dotazníku, ankety pro občany naší obce. Žáci se rozdělí na tři skupiny. Podle vylosovaného lístku ( papír, sklo, plast) si dají název ( „ papíráčci, plasťáčci a hadráčci ). Zvolí si, kdo bude zapisovat, oslovovat. Podílí se společně na vytvoření jednoduchého anketního lístku a provedení ankety v odpoledních hodinách. Předvedení modelové situace ve třídě – zdvořilostní návyky. Pracovní list č. 2: 1. úkol: Co je to recyklace? Zjistěte, co se vyrábí z recyklovaných odpadů? 2. úkol: Přemýšlejte a napište, jak můžete vy ovlivnit, aby odpadů vznikalo co nejméně. 3. úkol: Vytvořte ve skupinách reportéry, kteří zjišťují, zda se třídí odpad v domácnostech v naší obci. Navrhněte a vytvořte jednoduchý dotazník. Oslovte každá skupina nejméně 10 občanů z různých rodin. 3. den 2. vyučovací hodiny § Kompletování informací z dotazníku, volba žáka, který zpracuje tyto informace v počítači i s grafem. § Skupinová práce. Ve skupinách tak, jak se žáci rozdělili předešlého dne. Propojení slohového učiva, kde děti tvořily na tři daná slova - zámek ( sídlo ), - princ, princezna, - čaroděj pohádku. K pohádce vytvoří rekvizity. Jednotlivé materiály se prolínají – např. základem pro výrobu zámku je plast, ale žáci využívají i různé druhy papíru. 4. den 2. vyučovací hodiny § Žáci pokračují na práci z různým odpadovým materiálem ( dokreslování, tvoření oblečení pro kašírované postavy z novinového papíru… ). 5. den Prezentace ve třídě 1. hodinu -žáci učiteli, sami mezi sebou. § Prezentace probíhá v kruhu na koberci. Děti mají před sebou své složky se získanými poznatky. § Společně s dětmi se vyjadřuji k první straně projektu – nápaditost a celkovému pohledu na vedení, zpracování daného tématu. § Jednotlivé kroky – úkoly procházíme společně. Děti se vyjadřují svůj osobní názor, doplňují, rozšiřují poznatky spolužáků z různých zdrojů. § Zamýšlí se nad otázkami – Co nového jsem se dozvěděl? Líbila/ nelíbila se mi projektová práce? Proč? § Příprava na prezentaci pro školu. Jednoduchý scénář. Nácvik dvou pohádek s využitím rekvizit z odpadů. 6. den Prezentace pro 1. stupeň ZŠ § Úvodem seznámí jeden žák ostatní s pojmem projektová výuka. § Další žákyně popisuje průběh jednotlivých kroků. Určuje spolužáky, kteří daný krok přiblíží ostatním. Vysvětlí posluchačům pojmy nebezpečný odpad, recyklace. Seznámí je s prováděným dotazníkem v obci. Své záznamy předloží k nahlédnutí. § Během prezentace nastávají situace, kdy se zapojí i posluchači do diskuse. § Předvedení pohádek. § Odměnou pro děti bude pochvala ředitele školy, všech vyučujících a doporučení realizovat výstavu na obecním úřadě.