SEMINÁRNÍ PRÁCE Návrh projektu Tereza Suchomelová Učitelství pro 1. stupeň ZŠ 5. ročník, 9. semestr, KS 174027 NÁZEV PROJEKTU: Podzimní ekologický projekt REALIZACE: 3., 4., 5. ročník ZŠ TYP PROJEKTU: Ø Podle organizace – vícepředmětový Ø Podle navrhovatele – uměle připravený Ø Podle účelu – vedoucí k získávání vědomostí, dovedností a návyků Ø Podle délky – krátkodobý Ø Podle prostředí – školní i mimoškolní, stanoviště SMYSL PROJEKTU: Projekt by měl prohlubovat dobré vztahy mezi dětmi jiné věkové kategorie. Projekt by měl posilovat dobré vztahy mezi žáky a učiteli. Poskytne žákům dostatek informací z okolního světa a naučí je, jak tyto informace použijí v praktickém životě. Povede žáky k samostatnosti a dobré spolupráci při plnění zadaných úkolů. Naučí je dodržovat určitá pravidla chování a udržovat přátelskou atmosféru při práci. Vede k ochraně přírody a získání zkušeností, jak se k přírodě chovat. VÝSTUP: Ø Žáci rozpoznají vzorky vody z rybníku a vodovodu Ø Žáci se umí zamyslet nad důsledky znečišťování vody Ø Žáci vědí, jaké barvy popelnic jsou a co do nich patří (papír, sklo, plast) a že je pro nás třídění odpadu nesmírně důležité Ø Žáci mají povědomí o ohrožených druzích v jejich regionu Ø Žáci si uvědomují co je a co není důležité pro naše zdraví CÍLE PROJEKTU: Ø kognitivní: Žáci umí vytvořit práci týkající se tématu. Snaží se správně vyjádřit, správně se vyjadřují a formulují své myšlenky. Ø afektivní: Žáci jsou schopni rozvíjet pozitivní mezilidské vztahy. Zapojují se do aktivní pomoci druhému a navozují příjemnou a přátelskou atmosféru. Ø psychomotorické: Žáci třídí odpadky dle druhu. Pracují se vzorky vody, sami znečišťují a snaží se znovu vyčistit vzorek vody. Pracují s encyklopedií a hledají potřebné informace. Dramatizují zadané téma. Ø sociální: Při plnění úkolů žáci rozvíjí komunikační dovednosti. Jsou samostatní a spolupracují ve skupinách. Dodržují předem stanovená pravidla. ČINNOSTI: Vystřihování, malování, skupinová práce, hledání informací, třídění, vyprávění podle obrázků, dramatizace, zpěv a recitace, pokusy ORGANIZACE VÝUKY: Organizace skupinová i frontální. Probíhala jak ve školní třídě, tak i na vycházce do přírody. PŘEDPOKLÁDANÉ VÝUKOVÉ METODY: Ø Metody slovní – motivace, rozhovor, vysvětlení Ø Metody názorně demonstrační – předvedení činnosti Ø Metody praktické – výtvarné činnosti, třídění Ø Metody řešení problému – seřazení obrázků, třídění podle … Ø Didaktické hry POMŮCKY: Vzorky vody, jar, olej, kyblík, koše na tříděný odpad, odpadky, pastelky, lepidlo, encyklopedie zvířat, papíry, tabule ZPŮSOB PREZENTACE PROJEKTU: Ze všech vytvořených předmětů a výtvorů bychom udělali prezentaci na chodbě školy, na kterou se mohli přijít podívat nejen všichni žáci, ale i učitelé a zaměstnanci z celé školy. ZPŮSOB HODNOCENÍ: Hodnocení v tomto případě bude velice těžké, jelikož všechny děti se účastní projektu s velkou chutí a nasazením. Všichni účastníci projektu dostanou pochvalu do žákovské knížky a sladkou odměnu. KRITÉRIA HODNOCENÍ: · Míra aktivity při práci · Spolupráce s kamarády · Řešení problému · Komunikace · Nápaditost