PdF MU Brno Učitelství 1. stupně ZŠ Název projektu: První pomoc a ochrana člověka při mimořádných událostech Předmět: Didaktika výchovy ke zdraví Student: Lucie Žáčková Učo: 136293 Typ studia: kombinované Ročník: 5. Školní rok:2009/2010 I. NÁVRH PROJEKTU Název: První pomoc a ochrana člověka při mimořádných událostech Autoři: Lucie Žáčková Realizace: 2. stupeň ZŠ Základní škola Terezín, okres Litoměřice Typ projektu: * krátkodobý * školní * kolektivní * umělý i spontánní – mezitip * projekt vedoucí k získání dovednosti Smysl projektu: Žáci si zopakují zásady poskytování první pomoci a chování člověka při mimořádných událostech Výstup: Projektový den – v okolí školy na jednotlivých stanovištích Předpokládané cíle: kognitivní: osvojit si a aplikovat vědomosti a praktické dovednosti z první pomoci, vyhledávat informace, třídit je a aplikovat na modelové situace, osvojit si dovednosti - jak přivolat odbornou pomoc, jak se chovat při mimořádných událostech afektivní: uvědomovat si odpovědnost za svá rozhodování v mimořádných situacích, projevovat odpovědné a ohleduplné chování při volnočasových aktivitách a při mimořádných událostech psychomotorické: ošetřit drobná poranění, poskytnout PP při bezprostředním ohrožení životních funkcí v důsledku vážných úrazů , použít osvojené praktické dovednosti ve správném pořadí sociální: komunikovat a spolupracovat ve skupině a osvojit si různé sociální role, společně hledat efektivní řešení v problémových situacích Předpokládané činnosti: Zásady první pomoci – zástava dechu, KPR, stabilizovaná poloha, protišoková opatření, přenos raněných Postup jednání a chování při mimořádných událostech – improvizovaný ochranný oblek, evakuační zavazadlo, … Organizace výuky: Skupinová Hromadná Předpokládané výukové metody: Metoda opakování, upevňování a ověřování učiva - procvičování praktických dovedností Metoda reproduktivní - demonstrace a nácvik psychomotorické dovednosti Metody slovní Metody práce s knihou, vytištěným materiálem Předpokládané pomůcky: Materiály pro stanoviště, kufřík první pomoci, lékárnička, figurína, nosítka, klacky, deky, oblečení pro improvizovaný ochranný oděv – šátek, pláštěnka, rukavice,… Způsob prezentace projektu: Portfolio Webové stránky školy Fotoalbum Způsob hodnocení: Závěrečná reflexe Test Kriteria hodnocení: Splnění výukových cílů Správnost řešení závěrečného testu 2. PRUBĚH PROJEKTU Projekt je určen pro 2. stupeň ZŠ K projektovému dni byly přizvány tyto složky: ČČK, Policie ČR, Hasiči 1 učitel – hlavní organizátor – zajistí potřebné prostory – z řad učitelů zvolí vedoucí stanovišť – zajistí spolupráci výše uvedených složek (pokud to bude možné) – koordinuje přípravy, řídí vlastní akci – sestaví závěrečný test – 2 varianty učitelé – vedoucí stanovišť - z řad žáků 9. ročníků si vyberou 2-3 pomocníky (na základě jejich schopností) - zajišťují sběr a přípravu materiálů - řídí práci na svém stanovišti - vytvoří závěrečný test ze své oblasti ( 3 – 5 otázek) ostatní učitelé - pomoc na stanovištích - dohled na skupinky žáků v průběhu projektu žáci 9. ročníků – výběr - pomoc na stanovištích – vždy 2 žáci - sběr a příprava materiálů pro své stanoviště - sestavení otázek pro souhrnný závěrečný test (3-5 otázek) pracovníci ČČK, RZS,… - spolupracují s učitelem a žáky na stanovištích Průběh: - žáci 6. – 9. ročníku jsou rozděleni do skupin cca po 10 - 12 - postupně procházejí všechna stanoviště – získávají znalosti a procvičují dovednosti - na závěr absolvují souhrnný test – každý žák zvlášť Stanoviště: první pomoc – PP, Ochrana člověka – OČ 1. PP – Obecné zásady první pomoci (zdravotník, rychlá záchranná služba) - postup při poskytování první pomoci – posouzení situace, vyšetření-stav vědomí a bezvědomí, zajištění bezprostředního ošetření, přivolání RZS - vyšetření dechu, uvolnění a vyčištění dýchacích cest - masáž srdce a umělé dýchání – praktický nácvik 2. PP – Krvácení, obvazová technika – praktický nácvik (zdravotník) - druhy krvácení - zastavení krvácení, tlakové body - použití zaškrcovadla - cizí těleso v ráně - vnitřní krvácení - krvácení z nosu 3. PP – Šok (zdravotník) - kdy dojde k šoku - příznaky šoku - protišoková opatření - stabilizovaná poloha – praktický nácvik 4. PP – Popáleniny a opařeniny, poleptání, úraz elektrickým proudem - rozsah popálení - postup ošetření - poleptání očí - uštknutí hadem - úraz elektrickým proudem – jak zasáhnout, ošetření 5. PP – Vlivy extrémních teplot - jak pomoci při: - přehřátí - úpalu - úžehu - podchlazení - omrzlinách 6. PP – Zlomeniny (zdravotník) - postup opři ošetření otevřené zlomeniny - zlomeniny zavřené – příznaky a ošetření - zlomenina klíční kosti - zlomeniny ruky a nohy - přenos raněných – praktický nácvik 7. OČ – Mimořádné události, evakuace - mimořádná událost – co to je, druhy - varovné signály – všeobecná výstraha, požární poplach - složky IZS, telefonní čísla - evakuace - evakuační zavazadlo 8. Mimořádné události 2 – způsoby chování (hasič) - živelní pohromy - požár – jak se chovat při požáru, hašení požáru - povodně, stupně povodňové aktivity - sesuv půdy - zemětřesení - atmosferické poruchy 9. OČ – Krizové situace (hasič) - nouzové přežití - improvizované ukrytí - improvizovaná ochrana dýchacích cest a povrchu těla – praktický nácvik 10. OČ – Havárie (hasič, policista) - hořlaviny a jedovaté látky – manipulace s nimi, příklady hořlavin - jak se zachovat při: - obdržení podezřelé poštovní zásilky - anonymnímu oznámení o uložení bomby - nálezu mrtvých zvířat 3. OVĚŘENÍ PROJEKTU Test – První pomoc a ochrana člověka při mimořádných událostech varianta A 1. Jaký je správný postup při poskytnutí první pomoci? A/ umělé dýchání z plic do plic, uvolnění dýchacích cest, nepřímá srdeční masáž B/ uvolnění dýchacích cest, nepřímá srdeční masáž, umělé dýchání z plic do plic C/ uvolnění dýchacích cest, umělé dýchání z plic do plic, nepřímá srdeční masáž 2. Při tepenném krvácení je krev A/ tmavě červená a z rány pouze prosakuje B/ jasně červená, vystřikuje často v rytmu srdečních tepů C/ tmavě červená a z rány vytéká 3. Použití zaškrcovadla je A/ bezpečné, jako zaškrcovadlo můžeme použít cokoliv B/ nebezpečné, ale v nutném případě ho můžeme nechat jakkoli dlouho C/ nebezpečné, riskuje se ztráta končetiny, smí být přiloženo max. 20 minut 4. Při popálení A/ popáleninu potřeme heřmánkovou mastí a necháme „na vzduchu“ B/ popáleninu minimálně 10 min chladíme, poté překryjeme co nejčistším materiálem C/ z popáleniny strhneme zbytky oděvu a překrajeme čistým materiálem 5. Úpal je způsoben A/ sluncem B/ vysokou okolní teplotou, horečkou C/ ztrátou tělesných tekutin 6. Při úrazu elektrickým proudem A/ ihned pomáháme postiženému, bez ohledu na vlastní bezpečnost B/ přerušíme elektrický proud, vyprostíme postiženého, při bezvědomí zahájíme KPR C/ počkáme na příjezd elektrikářů a zdravotníků 7. Při podezření na poranění páteře postiženého A/ položíme do stabilizované polohy B/ snažíme se minimalizovat pohyb hlavy a páteře, zavoláme záchranku C/ snažíme se minimalizovat pohyb hlavy a páteře, avšak zahájíme KPR a přivoláme záchranku 8. Mimořádnou událostí je A/ živelní pohroma, zřícení domu, teroristický čin B/ použití biologické zbraně, pokousání psem C/ potopa v domácnosti způsobená vadou na vodovodním řadu 9. Do havárií nepatří A/ Pád meteoritu B/ Dopravní nehoda C/ ropná havárie 10. Při nařízené evakuaci A/ řídíme se vlastním rozumem a ukryjeme se na bezpečném místě B/ řídíme se základními pokyny záchranných složek, připravíme si evakuační zavazadlo C/ urychleně opustíme dům 11. Telefonní číslo integrovaného záchranného systému je A/ 155 B/ 158 C/ 112 12. Propočítané použití násilí nebo hrozby násilím, obvykle zaměřené proti nezúčastněným osobám, s cílem vyvolat strach,… je A/ terorismus B/ sabotáž C/ fyzický nátlak Test – První pomoc a ochrana člověka při mimořádných událostech varianta B 1.Při kardiopulmonální resuscitaci u dospělého člověka je poměr stlačení hrudníku a vdechů A/ 30:2 B/ 30:15 C/ 5:2 2. Tlakový bod pro horní končetinu je A/ na vnitřní straně lokte B/ na zápěstí C/ na vnitřní straně paže zhruba uprostřed mezi podpažím a loktem 3. Při šoku zahájíme následující protišoková opatření A/ postiženého uložíme na záda s hlavou otočenou na stranu, zvedneme a podložíme končetiny B/ necháme postiženého sedět a zajistíme mu dostatek tekutin C/ šok zmírnit nemůžeme, a tak čekáme na příjezd zdravotníků 4. Za závažné popáleniny považujeme A/ 1 % povrchu těla (odpovídá popáleninám dlaně ruky) B/ 15 % povrchu těla C/ 25 % povrchu těla 5. Při uštknutí hadem A/ snažíme se jed z rány vysát B/ necháme postiženého chodit, aby mu neochrnula končetina, přiložíme zaškrcovadlo C/ uklidníme postiženého, zamezíme mu chodit, přiložíme zaškrcovadlo, tlakem podpoříme krvácení z rány 6. Při zlomenině horní končetiny postiženého A/ posadíme, položíme mu končetinu křížem přes trup a dáme do závěsu, připevníme B/ položíme, ruku natáhneme a připevníme k dlaze C/ uložíme do stabilizované polohy a na končetinu přiložíme led, něco studeného 7. Při otevřené zlomenině končetinu A/ zafixujeme, aby nedošlo k následnému pohybu končetiny a odvezeme postiženého do zdravotnického zařízení B/ uchopíme a přiložíme na ni sterilní krytí, snažíme se zmírnit krvácení, pevně obvážeme, pokud je třeba, přiložíme škrtidlo a zajistíme převoz C/ přiložíme na končetinu škrtidlo, obvážeme a zajistíme dostatečný přísun tekutin, zavoláme zdravotnickou pomoc 8. Do živelních pohrom nepatří A/ sopečný výbuch B/ velký lesní požár C/ ropná havárie 9. Co nepatří mezi improvizované prostředky ochrany A/ sluneční brýle B/ klobouk C/ pláštěnka 10. Mezi základní složky integrovaného záchranného systému nepatří A/ Policie ČR B/ Hasičský záchranný sbor ČR C/ Městská policie 11. Telefonní čísla na Policii ČR, Záchrannou zdravotní službu a Hasičský záchranný sbor jsou A/ 112, 155, 158 B/ 112, 150, 158 C/ 158, 155, 150 12. Která z uvedených činností při evakuaci či ukrytí není pravdivá A/ připravte si evakuační zavazadlo B/ uzamkněte byt, dům a zajistěte okna a dveře proti vloupání C/ při úniku chemické škodliviny se zásadně ukrývejte ve sklepě