MASARYKOVA UNIVERZITA Brno Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 Název projektu: Všechno nemusí končit v popelnici Vypracovala: V.Zouharová, učo 174333 9.semestr, učitelství pro 1. stupeň KS Název projektu: Všechno nemusí končit v popelnici. Typ projektu: - střednědobý - školní a mimoškolní - získání dovedností, schopností, znalostí Smysl projektu: - žáci si rozšíří znalosti o třídění odpadů - své zkušenosti předají ostatním žákům třídy, školy - naučí se chránit životní prostředí Výstup: - žáci vyrobí plakáty, počítačové prezentace, výrobky z odpadového materiálu na výzdobu Vánočního stromu na náměstí. Cíle: - vysvětlí smysl třídění odpadu - objasní nové pojmy - jednotlivé poznatky zaznamenávají na plakáty - vytvoří na PC prezentaci - výroba výzdoby z odpadů - spolupráce a diskuze ve skupině - získávají nové poznatky z internetu, novin, komunikace s dospělými - získané poznatky rozšiřují veřejnosti Výuka: - skupinová, individuální, hromadná II. Realizace projektu 1. Charakteristika třídy 5. třída, počet žáků 18, 8 chlapců, 10 děvčat. Třída rozdílných dětí . Aktivita a přístup k plnění úkolů je rozdílná. Žáci nejsou příliš zvyklí na projektovou výuku. Skupiny byly nehomogenní – v každé skupině jeden až dva žáci s výukovými problémy, rodinnými problémy, s ne příliš aktivním přístupem k plnění zadaných úkolů či řešení problémů. Chtěla jsem tím docílit jejich větší zapojení do projektu. 2. Průběh projektu 1. den , 1. hodina Návrh projektu, prodiskutování se žáky. Název projektu. Diskuze na téma Životní prostředí a my. 2. den, 2. a 3. hodina Rozdělení do skupin. Na tabuli jsme napsala náměty na rozdělení. Následně jsme se žáky diskutovali o tom, co by měl projekt obsahovat. Žáky jsem po společné dohodě rozdělila do 3.skupin. 1. skupina – odpadový materiál – papír 2. skupina – odpadový materiál – plasty 3. skupina – odpadový materiál – nebezpečný odpad Každá skupina pracuje na jednom tématu. Vyhledávání informací na internetu proběhlo v počítačové učebně. 4. den, 4 . hodina Žáci si donesli všechny informace, které jsme pořídili společně a také své vlastní, které získali z novin, internetu, od svých rodičů nebo jiných dospělých. Všechny informace, které jsme získali jsme v této hodině třídili ve skupinách, vybírali z nich to nejdůležitější pro naši práci. Po roztřídění a vybrání co všechno použijeme začala samotná práce na projektu. Jako výstup projektu každá skupina vytvoří buď svůj vlastní plakát nebo prezentaci a po skončení práce ho bude prezentovat před spolužáky. 5. den, 5. hodina Každá ze skupin pracuje na svém plakátu. Vystřihují, lepí, malují, píší. Skupina s plasty se rozhodla vytvořit počítačovou prezentaci. V této hodině ještě někteří žáci přinesli další získané informace a začleňují je do práce. 6.den, 6. a 7. hodina V těchto dvou hodinách žáci dodělávají své plakáty a počítačové práce. Téměř v každé hodině se někdo došel poradit jestli tuto informaci má použít a také jak ji správně formulovat. Snažila jsme se žáky navést k tomu, aby sami pochopili zda je tato informace pro jejich práci důležitá a nezbytná. Vraceli jsme se k podmínkám tvorby a hledali správnou odpověď na jejich dotaz. 7. den, 8. hodina Prezentace plakátů a počítačových prezentací před spolužáky. Několika větami zhodnotili práci všech členů skupiny, jak se jim spolupracovalo, co by mohli příště zlepšit. Spolužáky seznámili s tématem jejich práce a s tím, co všechno nového zjistili a jaké informace získali a co pro ně samotné bylo nejvíc překvapující. Plakáty jsou vyvěšeny na chodbě naší školy. Prezentaci je možné použít v jiných třídách. V příloze je přiložena prezentace – plasty. 3. Závěr: projekt týkající se různých odpadů se žákům i mně velmi líbil. Žáci se do práce vrhli s chutí, spolupracovali, dovedli si rozdělit různé úkoly, byli aktivní, komunikativní. Prezentace byli nachystány velmi dobře a žáci reagovali i na otázky svých spolužáků.