Popis ITV • Třída: IV. • Časová dotace: 6 hodin • Realizace: 2 bloky po 3 hodinách RVP ZV • Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět • Vzdělávací obor: Člověk a jeho zdraví • Kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní Cíle • Kognitivní Žák § napíše co nejvíce pojmů souvisejících se slovem ZUBY a seřadí je do struktury (pojmy nadřazené-podřazené). § vysvětlí, jak vzniká zubní kaz a jak se proti němu chránit. § vyjmenuje potraviny a tekutiny, které jsou pro naše zuby nebezpečné. § na základě pozorování a manipulace se zubními kartáčky popíše jejich klady a zápory a vybere vhodný kartáček pro dítě jeho věku. Cíle 2) Afektivní Žák § prosazuje své názory ve skupině a zároveň respektuje názory ostatních. § podílí se na práci celé třídy a přispívá svými nápady. § diskutuje ve skupině na dané téma. Cíle 3) Psychomotorické Žák § názorně předvede správnou techniku čištění zubů. § na základě písemného návodu provede jednoduchý pokus a zdůvodní jeho závěr. § podílí se na výrobě plakátu do třídy. Motivace • Úryvek z knihy Děti z Bullerbynu (Ollovi se viklá zub) • Děti na základě čtení hádají, čeho se projekt bude týkat. • Motivační rozhovor (otázky: Co děláte, když se vám viklá zub? Taky se bojíte si ho vytrhnout jako Olle? Dokážete si ho vytrhnout sami? atd.) • 15 min Rozdělení dětí do skupin • Každý si vylosuje lísteček, na kterém jsou napsány různé činnosti související se zuby (Čisti si zuby zubním kartáčkem. Žvýkej žvýkačku bez cukru. Čisti si zuby zubní nití. Vyplachuj si ústa ústní vodou.). • Děti znázorní činnost pantomimou a hledají spolužáky, kteří předvádí stejnou činnost. • Tím děti rozdělíme do 4 skupin (4 stanovišť). • 10 min Když se řekne ZUBY… • Skupinová práce • Pojmová mapa s využitím kartiček • Každá skupina 10 kartiček → na ně napíší pojmy, které si vybaví, když se řekne slovo ZUBY. • Uprostřed tabule obrázek zubů → děti kolem něho připevňují své kartičky. • Učitel pomáhá uspořádat kartičky do struktury tak, aby děti přiřazovaly do skupin slova, která spolu významově souvisí. • Učitel upřesňuje, co je správně a co nikoliv. • 20 min A jde se čistit… stanoviště č. 1 • Frontální vyučování s učitelem • Na modelu zubů dětem učitel názorně ukáže správnou techniku čištění. • Děti si přinesou do školy své vlastní kartáčky a postupují podle návodu učitele. • Děti si zkusí čistit zuby po dobu 3 minut, aby pochopily, že je to poměrně dlouhá doba. • Čas stopujeme pomocí budíku či malých přesýpacích hodin. • Tablety k indikaci zubního plaku na kontrolu správného čištění. • Zuby si čistíme dvakrát denně. Jedenkrát nestačí! • 25 min A jde se čistit… Bakterie útočí stanoviště č. 2 • Seriál Byl jednou jeden život (Ústa a zuby) → co způsobí bakterie, když mlsáme sladkosti a nečistíme si zuby. • Pracovní list s otázkami, které se vztahují k seriálu • 25 min Bakterie útočí pracovní list Vyzkoušej si, co všechno sis ze seriálu Byl jednou jeden život zapamatoval/a. Správnou odpověď označ křížkem. 1. Proč vzniká zubní kaz? q žijeme ve špatném prostředí q jíme příliš tvrdé potraviny q jíme moc sladkostí a cukrů 2. Zub onemocní zubním kazem, protože q špatně rozkoušeme jídlo q na povrchu zubu jsou bakterie q nakazil nás spolužák 3. Co bakterie potřebují ke svému životu? q zeleninu a ovoce q cukry q černý chléb 4. Které z těchto potravin a nápojů jsou nebezpečné pro naše zuby? q zmrzlina, bonbon, čokoláda q jablko, voda, žvýkačka bez cukru q lízátko, dort, Cola 5. Vzniku zubního kazu nejlépe zabráníme q návštěvou zubního lékaře q dietou q pravidelným čištěním zubů ________________________________________________________________________________________ Když pijeme Colu… stanoviště č. 3 • Chemický pokus • Ukázka působení různých tekutin na zuby + čištění zabarvených zubů • Děti pracují samostatně dle písemných pokynů. • Pomůcky: zuby (mléčné, zvířecí), mléko, Cola, džus, voda, sklenice, zubní kartáček, pasta • Pracovní list s otázkami, které se vztahují k pokusu • 25 min Když pijeme Colu… Není kartáček jako kartáček stanoviště č. 4 • Pozorování + manipulace + pokus • Pomůcky: několik zubních kartáčků (pro děti i pro dospělé, lze i elektrický), plastelína • Na základě pozorování (velikost a tvar kartáčku, uspořádání vláken), manipulace (pružnost) a pokusu (tvrdost – obtisknutí vláken do plastelíny) žáci společně vyberou kartáček, který je podle nich nejvhodnější pro děti jejich věku (diskuze) a napíší, proč ho vybraly (jeho klady). • V závěru prezentace jednotlivých skupin. • 25 min Není kartáček jako kartáček Zubní pasta – postrach zubního kazu • Skupinová práce • Tvorba reklamy na zubní pastu podle pracovního listu • Na konci prezentuje každá skupina před třídou svoji reklamu. • Následuje rozhovor, ve kterém učitel upřesní, podle čeho vybírat vhodnou zubní pastu. • http://www.youtube.com/watch?v=luVtgX4S3y4 • 25 min Správné nářadí • Frontální výuka • Ukázka pomůcek pro čištění dutiny ústní a vysvětlení • Popis dutiny ústní • Pracovní list – ve skupinách • 25 min 5 zásad pro zdravé zuby • Skupinová práce → celá třída • Diskuze: Každá skupina se pokusí shodnou na 5 nejdůležitějších zásadách pro zdravé zuby (s využitím všech poznatků získaných v průběhu projektu → napíše je na papír. • Poté pracuje společně celá třída. Mluvčí skupiny přečte, na čem se ve skupině žáci shodli a odůvodní proč. • Na tabuli učitel napíše, v čem se shodla celá třída a danou aktivitu zhodnotíme. • Učitel v průběhu aktivity upřesňuje, co je správně a co nikoliv. • 30 min Vědět jak na to, je nad všechno světa zlato Skupinová práce - výroba propagačního letáku • Obrázek zubu • Informace o čištění dutiny ústní • Strava, která zubům prospívá a která naopak ne • 20 min Prezentace, shrnutí poznatků • Společná kontrola pracovních listů Bakterie útočí a Když pijeme Colu… • Prezentace pracovního listu Není kartáček jako kartáček, reklamy na zubní pastu a propagačního letáku • 15 min + 45 min Děkujeme za pozornost.